Senaste nytt

Några ord om servering på SK965/SK966 Köpenhamn - Hong Kong v.v.

På dagens SK966 från Hong Kong började de att servera frukost ca 2 timmar 20 minuter före förväntad ankomsttid.
Det tyckte jag att det var för tidigt för frukost.
De flesta medpassagerare låg och sov när kabinbelysning tändes.

Jag åt på loungen så skippade jag första serveringen och la mig direkt efter säkerhetsbältesskylten var släckt.

SAS bör fundera på att servera mat (t ex dela ut smörgåsar, alternativt matkupongen) på marken i Hong Kong och sedan skippa första serveringen.
De flesta passagerare är antagligen inte intresserade att äta en full måltid runt kl. 03 på morgonen i Hong Kong tid.

Satt på samma flight och tänkte samma sak, visst borde det gå att lösa likvärdig mat på backen relativt enkelt om man vill. Lyckades somna om efter frukosten men det är det nog inte alla som vill eller kan.

Jag är lite kluven till detta med att skippa serveringen ombord till förmån för att man ska äta INNAN ombordsstigning och/eller EFTER landning. Jag ser fördelarna med mer tystnad i kabinen och därmed bättre möjligheter att sova vilket så klart är en fördel.

Men en av de stora utmaningarna som jag ser med detta upplägg är det antingen för med sig att man måste vara på flygplatsen tidigare än idag eller att man riskerar att bli utan mat om man kommer med ett sent anslutningsflyg. Har mer än en gång kommit med andan i halsen till ett atlantflyg från amerikanskt inrikesflyg där INGET serverats. Skulle då maten vara helt borta eller ersättas med plastinpackade smörgåsar eller något annat med mycket lång hållbarhet skulle åtminstone jag vara besviken. Jag kanske inte skulle svälta till döds men vara väl så hungrig.

Men om man i gengäld effektiviserar serveringen så mycket att den kan likställas med det som serveras i ekonomi (för att på så sätt vinna tid) kommer allt fler avstå från att äta och då blir det en nedåtgående spiral varvid till slut maten rationaliseras bort eftersom det är vad kunderna önskar. :(

Att SAS börjar servera frukost 2h20min innan landning tycker jag dock är onödigt lång tid. Det borde räcka med 1h30 och bibehålla kvaliten på frukosten i en fullsatt kabin. Men vad vet jag...

Jag tror att det går att med väldigt små medel öka upp takten på serveringen på nattflyg, utan att minska på servicen.

Idag börjar ju serveringen 30-45 minuter efter avgång med nötter och fördrink. Om man skippar det momentet, och istället serverar förrätten direkt efter start (eftersom den inte behöver värmas) så har man redan där kapat en timme av serveringen.

Sen kan man erbjuda avdukning efter varmrätten för de som vill sova snabbt. Då är serveringen över på en dryg timme, och passagerarna får fortfarande en bra matupplevelse.

Jag tror att det går att med väldigt små medel öka upp takten på serveringen på nattflyg, utan att minska på servicen.

Idag börjar ju serveringen 30-45 minuter efter avgång med nötter och fördrink. Om man skippar det momentet, och istället serverar förrätten direkt efter start (eftersom den inte behöver värmas) så har man redan där kapat en timme av serveringen.

Sen kan man erbjuda avdukning efter varmrätten för de som vill sova snabbt. Då är serveringen över på en dryg timme, och passagerarna får fortfarande en bra matupplevelse.
Nötter och fördrink serverades dock inte på SK966 när jag flög den. Jag vet inte om det togs ett aktivt beslut att skippa det med tanke på förseningen ut från Hong Kong på 1,5h. Det hjälpte föga eftersom serveringen likväl tog 2h från det att vi lyfte.

På dagens SK966 från Hong Kong började de att servera frukost ca 2 timmar 20 minuter före förväntad ankomsttid.
Det tyckte jag att det var för tidigt för frukost.
De flesta medpassagerare låg och sov när kabinbelysning tändes.

Jag åt på loungen så skippade jag första serveringen och la mig direkt efter säkerhetsbältesskylten var släckt.

SAS bör fundera på att servera mat (t ex dela ut smörgåsar, alternativt matkupongen) på marken i Hong Kong och sedan skippa första serveringen.
De flesta passagerare är antagligen inte intresserade att äta en full måltid runt kl. 03 på morgonen i Hong Kong tid.
Noterade att Thailoungen var stängd när jag kom dit (stänger 23:00) men att United var öppen till 23:59. Det skulle kunna vara en lösning att avtala med United om att servera något vassare än det de serverade i lördags.

Men en av de stora utmaningarna som jag ser med detta upplägg är det antingen för med sig att man måste vara på flygplatsen tidigare än idag eller att man riskerar att bli utan mat om man kommer med ett sent anslutningsflyg. Har mer än en gång kommit med andan i halsen till ett atlantflyg från amerikanskt inrikesflyg där INGET serverats. Skulle då maten vara helt borta eller ersättas med plastinpackade smörgåsar eller något annat med mycket lång hållbarhet skulle åtminstone jag vara besviken. Jag kanske inte skulle svälta till döds men vara väl så hungrig.
Med tanke på att avgångstiden från Hong Kong är runt kl. 01 på natten, tror jag att det är inte så stort problem även om SAS serverade endast smörgåsar på första serveringen (de ska servers frukost före landning ju).
Om de delade ut t ex matkuponger (med olika summa beroende på kabinklass) så slipper de att lasta mat för första serveringen och passagerarna får större utbud av maten på Hong Kong flygplats.

Avgångstid runt kl. 01 på natten medför att det blir en extra natt i Hong Kong (ifall Hong Kong är destination) om man vill resa någorlunda bekvämt.
De flesta hotell erbjuder late check out fram till kl. 18, men efter det blir det en extra natt.

Noterade att Thailoungen var stängd när jag kom dit (stänger 23:00) men att United var öppen till 23:59. Det skulle kunna vara en lösning att avtala med United om att servera något vassare än det de serverade i lördags.
Singapore Airlines SilverKris lounge var fortfarande öppen när jag lämnade loungen (kl. 00:15).

Avgångstid runt kl. 01 på natten medför att det blir en extra natt i Hong Kong (ifall Hong Kong är destination) om man vill resa någorlunda bekvämt.
De flesta hotell erbjuder late check out fram till kl. 18, men efter det blir det en extra natt.
Det finns även Dorsett hotellen som har flex stay om man vill ha en natt på ett av dem...
"26-Hour Full Stay (flexible check-in time with an entire 26-hour stay) to match – that means if a guest checks in at 8 pm, he/she can utilize the entire 26 hours and check out at 10 pm the next day! "
Jag tror även flygplatshotellet Regal har "dayuse" med massage med checkout kl 21.

Toppen