Senaste nytt

Några fördelar att boka via resebyrå

Resebyråer...
...har ofta rabatter som de kan dela med sig av om ni är en stor kund.
...kan boka biljetter som inte finns på bolagets egna hemsida.
...kan sätta ihop biljetter med såkallade s.p.a avtal (special pro rate agreement)
...kan sätta dig på waitlist
...är ansvariga att meddela dig och fixa vid schedule change
...har egen hotline till flygbolagen
Osv

men kan, som jag skrev i annan tråd, ha svårt att utnyttja specialrabattersom t.ex.
TK:s åldersrabatt. Det finns både för och nackdelar med resebyråer. Som med
mycket annat så är personalens kompetens det viktigaste !

Detta har ändrats, jag köpte nyligen en biljett med Norwegian hos en resebyrå och sparade 400 kr och dessutom ingick två incheckade väskor i priset.
Jag noterade något liknande 2011 (tror jag det var). En stor gruppbokning via resebyrå hade förvisso exakt samma pris/pax som DY:s egna, men inte mindre än två incheckade bagage ingick utan kostnad (hos DY vad det tillägg per väska). Min reflektion var att det fria bagaget var "rabatten", och att de flesta nog säkert bara checkade in en väska i alla fall.

Min reflektion var att det fria bagaget var "rabatten", och att de flesta nog säkert bara checkade in en väska i alla fall.
I det billigaste priset på Norwegians hemsida ingår ingen incheckad väska. Så oavsett om du behöver checka in en eller två väskor blir totalpriset lägre hos vissa resebyråer.

Det håller jag absolut inte med om. Klart man kan hitta någon deal här och där som är ett par kronor billigare, men det är oftast inga enorma summor och med tanke på de problem man kan råka ut för så är det absolut inte värt chansningen.
Bokade nyss en resa med Thai för familjen via Expedia, 3500kr billigare än på Thais hemsida. Inte bara ett par kronor utan rätt mycket, vi håller tummarna.

Jag har fått en SAS Business Saver (Z-klass) biljett över tio tusen billigare på en av de större resebyråerna än på SAS hemsida, men dessa exempel är nog undantag.
Jag hittar i 8/10 av fallen billigare SAS biljetter hos resebyråerna än på SAS hemsida. Har aldrig förstått hur det kan vara billigare "externt"?

Resebyråerna har avtalspriser med SAS. Dock måste du köpa till hotell, hyrbil, kryssning eller annan marktjänst.
Hittar du en BRA byrå, så kan de hålla denna biljett fram till ca 1 månad innan avresa. Har en resa till HKG i Z klass i slutet av året.
Platser bokade, behöver inte betala och fria ändringar ändra fram till biljettering i början av Dec...

Toppen