Senaste nytt

Några fördelar att boka via resebyrå

jtq

Medlem
Om man bokar åt någon annan och betalar med sitt eget kort och ska själv inte resa vid samma tillfälle kan resebyrå vara bättre om flygbolaget har som policy att man måste uppvisa kortet vid checkin som resan betalats med. Te.x Thai airways har denna policy om man bokar direkt via deras hemsida.
 

fly4fun

Medlem
Det håller jag absolut inte med om. Klart man kan hitta någon deal här och där som är ett par kronor billigare, men det är oftast inga enorma summor och med tanke på de problem man kan råka ut för så är det absolut inte värt chansningen.

Nu handlade inte tråden om det är värt, utan fördelar med att boka via resebyrå. Finns många nackdelar, men priserna blir ofta hundralappar billigare via en resebyrå.
 

agehall

Medlem
Jag gjorde ganska omfattande jämförelser när en ny resebyrå infördes på mitt förra jobb. I bästa fall var resebyrån inte dyrare än att boka direkt...
 

fly4fun

Medlem
Jag gjorde ganska omfattande jämförelser när en ny resebyrå infördes på mitt förra jobb. I bästa fall var resebyrån inte dyrare än att boka direkt...

Vet inte vilken resebyrå du jämför med men det finns ett 40 tal på svenska markanden som priskrigar på prisjämförelsesajter med just priset. Ofta blir priset på resebyråerna ytterligare lite lägre när du kommer från en prisjämförlsesajt. Jag har på några tusen sökningar i stort sett aldrig sett ett flygbolag sälja billigare än dom billigaste resebyråerna.
 

agehall

Medlem
Fast om du tänker hoppa runt och köpa från billigast möjliga hela tiden så får du ju alla nackdelar och dessutom stor risk att du springer på en resebyrå som inte ens gör det de borde, som att meddela när det sker ändringar.
 

fly4fun

Medlem
Fast om du tänker hoppa runt och köpa från billigast möjliga hela tiden så får du ju alla nackdelar och dessutom stor risk att du springer på en resebyrå som inte ens gör det de borde, som att meddela när det sker ändringar.

Absolut, men som sagt, tråden tar upp fördelar inte nackdelar. Och priset är en fördel. Service är en nackdel, men det har disukuterats i många andra trådar.

Enda undantaget är Norwegian som förbjuder sina återfösäljare att sälja under deras egna pris.

För övrigt har jag vid flertal tillfällen sett resebyråer som fått unika kampanjer, t.ex. Thai till Thailand, där vissa resebyråer fått sälja biljetter 2000-3000 kr/billigare än Thai själva. För en 2 barns familj blir det en besparing på ca 11.000 SEK.
 
Jag tycker det är värt att nämna att allt som verkar vara resebyråer inte är resebyråer utan snarare biljettförmedlare. Om man använder prisjämförelsesajter kommer man ofta i kontakt med dessa, de brukar nämligen vara de som har lägst priser. Dessa säljer inte resor utan de är bara mellanhänder mellan dig och flygbolagen. Många av fördelarna som listas i den här tråden erbjuds inte av biljettförmedlare.
 

Senator

Moderator
Möjligtvis har dessa har redan nämnts, men jag åkte en del med flera biljetter i samma bokning, och då gick det alltid att checka väskor hela vägen utan problem över allianser, flygbolag och biljetter. Det samma gäller multi-stop och multi-bolag bokning

Vi talar nästan alltid om flyget, men det finns ju andra element som t.ex. hyrbil och hotell. Eftersom dessa är bokade i samma bokning, kan leverantörerna av dessa tjänster när du t.ex. anländer. Så om du har en sen ankomst och hotellet undrar på om du kommer eller inte, ser man vilket flyg du kommer med.

Jag kan också sakna att ha någon som fixar allt åt mig. Nu läggs det väldigt mycket tid (ibland alldeles för mycket) på ren administration. Jag har haft ett antal väldigt bra agenter som trixade och man fick exakt det man vill ha.

Så jag är inte dogmatisk i frågan om resebyråer. Dock ser jag inget behov av dessa (som konsument och egenföretagare) på enkla bokningar som en SAS eller BA resa till London. Men hade jag en konkurrenskraftig och serviceinriktat resebyrå hade jag gladligen betalat lite extra för att få det jag vill.
 

rvarttinen

Medlem
När jag nyttjat min resebyrå har de kunnat hittat routings som t.ex. inte flygbolaget erbjuder på sin sajt, de har möjligheten att boka specifika bokningsklasser när det på flygbolagets hemsida har "Economy", "Premium Economy" och "Business". Med resebyrån har jag fått t.ex. "uppgraderingsbar ekonomi", när jag bokat motsvarande hos flygbolaget så har det oftast blivit en bokningsklass som inte går att uppgradera.
Ofta har resebyrån avtalspriser som kan ge rätt så billiga biljetter främst i affärsklass.
Sist, men ändå en bra tjänst: de kan lägga biljetter på 'hold' och låta biljetteringen ske långt efter bokningen. Ibland ett par månader, dvs. jag behöver inte betala biljetten förrän biljetten "skrivs ut".

Så, jag brukar använda mig av resebyrån när det passar bäst, och jag bokar själv direkt med flygbolagen när det ger mest fördelar ...
 
Toppen