Senaste nytt

Någon som vet hur det fungerar med hyrbil i USA?

Johans00

Medlem
Planerar en trip till USA med en av sönerna som kommer vara 19 år när vi åker. Man behöver vara 21 för att hyra bil i USA, men vissa bolag tillåter yngre förare. Någon som har erfarenhet av detta?
Vill minnas att när jag var 19 och tittade på att hyra bil i USA hade i princip alla företag som hyrde ut bilar en fet "young driver surcharge" och krav på att man skulle haft körkort i ett antal år, tror det var ett eller två men minns inte exakt. Se till att kolla upp det.
 

Berglund

Medlem
Det är skillnad på om man är ung förare (ofta under 25) om man är själva hyrestagaren. Att din son är ”second driver” med dig som hyrestagare brukar gå bra, mot en avgift per dag på runt $25-30 USD. Man kan inte välja vilka dagar utan det blir för hela hyrestiden så det har en ful tendens att bli ganska dyrt.
 

Big Birger

Medlem
Det är skillnad på om man är ung förare (ofta under 25) om man är själva hyrestagaren. Att din son är ”second driver” med dig som hyrestagare brukar gå bra, mot en avgift per dag på runt $25-30 USD. Man kan inte välja vilka dagar utan det blir för hela hyrestiden så det har en ful tendens att bli ganska dyrt.
Det är min misstanke också, att det helt enkelt blir mycket pengar för lite värde.

Om det bara är jag som kör, bestämmer jag vilken bil vi ska hyra. Undrar om flaket är täckt så det går att ha golfklubbor och resväskor på en Ford F-150?
 

GOTBound

Medlem
Det är min misstanke också, att det helt enkelt blir mycket pengar för lite värde.

Om det bara är jag som kör, bestämmer jag vilken bil vi ska hyra. Undrar om flaket är täckt så det går att ha golfklubbor och resväskor på en Ford F-150?

Jag brukar hyra trucks [Hertz; där jag brukar välja RAM 1500 om det inte för ovanlighetens skull finns en F150, Chevrolet Silverado avstår jag då crew caben är mindre än på de två förstnämnda].

Sorry för urspårning... min erfarenhet är att det inte finns täckta flak på trucksen hos Hertz i alla fall.

Ibland finns RAM 2500, dessa kräver dock att du har svenskt C1 körkort.
 

ekf

Medlem
Att din son är ”second driver” med dig som hyrestagare brukar gå bra, mot en avgift per dag på runt $25-30 USD. Man kan inte välja vilka dagar utan det blir för hela hyrestiden så det har en ful tendens att bli ganska dyrt.
Är det en särskild avgift för unga andraförare du tänker på, eller är det den vanliga avgiften?

Det är min misstanke också, att det helt enkelt blir mycket pengar för lite värde.
Nu har du inte skrivit vilken delstat du tänkt att åka till, men i vissa delstater som t.ex. Kalifornien är det förbjudet att ta ut extra avgift för andra- och tredjeförare... Testade det själv senast 2016. Minns tyvärr inte vilka andra delstater som har/hade liknande regler.
 
Citerar Hertz villkor:

- Renter and each AAO must be present to sign Rental Agreement, present an acceptable credit card or debit card (if renting city accepts debit cards) in their own name, or a current round-trip ticket (air, train or bus), show valid driver's license, and must be a minimum of 20 years of age. For those 20 through 24 the location's age differential will apply.

Age differential charge verkar vara 29$ per dag för alla bilklasser, utom de som 20-24 åringar inte får köra alls.
 

Hachans

Medlem
Age differential charge verkar vara 29$ per dag för alla bilklasser, utom de som 20-24 åringar inte får köra alls.

Vilket brukar vara "lyxbilar", pickups och muskelbilar.

Men ska sägas att tilläggsavgiften inte är skriven i sten. Jag har själv undkommit den några gånger när jag var i den åldern. Men det är upp till varje individuell uthyrare att göra undantaget, det är inget man kan få en central bokningstjänst att göra.
 

Davvelavve

Medlem
Nu har du inte skrivit vilken delstat du tänkt att åka till, men i vissa delstater som t.ex. Kalifornien är det förbjudet att ta ut extra avgift för andra- och tredjeförare... Testade det själv senast 2016.

Säker på det? Jag bokade avis nyligen och fick betala extra för en extraförare...
 
Toppen