Senaste nytt

Någon som testat MPC appen för inresa till USA ?

MPC fungerade felfritt på SFO i fredags vid internationella A delen. Tydligt skyltat med mobile passport control och en person kollade appen innan dom släppte in en i kön.
Sparade säkert 30+ minuter på det för det var lite folk i vanliga kön. Sen att man fick vänta 30 minuter för att dom stängt av väg&tåg till hyrbilarna pga att det brann vid cargo delen tänker jag inte på, jag vann 30 minuter :p

Last edited:
Hej
Måste alla resenärer i en grupp ha besökt USA tidigare för MCP?
Reser med ett av barnen och även om jag varit i USA på ESTA flera gånger så har hon aldrig varit det.

Hej
Måste alla resenärer i en grupp ha besökt USA tidigare för MCP?
Reser med ett av barnen och även om jag varit i USA på ESTA flera gånger så har hon aldrig varit det.
Vi har skrivit lite om detta tidigare i tråden och tolkningen är att det skall gå bra. Dock kan det såklart ha ändrats, vet ej vad senaste direktiven säger. Någon här på forumet kanske har testat om det faktiskt fungerar?

Och krävs samma ESTA som tidigare besök eller fungerar det med ganska långt mellan besöken och därmed nytt ESTA?
Vi har inte haft några problem med att använda MPC för svenska barn vid första besöken i USA. Det har fungerat bra för oss på flygplatser i New York, Kalifornien och Illinois.

Fungerade bra i 2025 och 2026.

Vi har inte haft några problem med att använda MPC för svenska barn vid första besöken i USA. Det har fungerat bra för oss på flygplatser i New York, Kalifornien och Illinois.

Fungerade bra i 2025 och 2026.
Tack för svar. :)

Ok, låter bra. Ska de ha egen MPC-app eller ska man lägga till dem i förälderns app?
Vi pratar 16-åring om det gör skillnad.

Tack för svar. :)

Ok, låter bra. Ska de ha egen MPC-app eller ska man lägga till dem i förälderns app?
Vi pratar 16-åring om det gör skillnad.

I föralderns app är bäst. Det går bättre ihop med allt samlat i föräldrarnas app om du skickas till en sekundärkontroll av passkontrollen/tullverket.

Många som talar om sparsamt med kö på EWR sedan ett tag nu. Har det hänt något här? För jag minns 45-60 min som snitt i customs innan covid. Är det dne minskade attraktionen för USa som ger avtryck?

Sen får man vänta 1h på att väskan ska komma på bandet ändå, men det är en annan femma...
den 30/4 var det rejäl kö på EWR, helt fullt i fållorna när jag kom med SK903. MPC fungerade hur bra som helst, var på Penn station en timme efter landning.

Toppen