Senaste nytt

Någon som testat MPC appen för inresa till USA ?

Jag har fått det att funka med MPC båda gångerna på EWR, men andra gången fick jag en tillsägning framme vid passkontrollen att jag stod i fel kö och att de inte godtar MPC. Lyckligtvis lät de mig passera ändå, med det är lite lotteri på amerikanska flygplatser.

Synd. Jag har varit över typ 12 gånger det senaste halvåret och MPC har varit en game changer. Dock är EWR och JFK fortfarande inte toppen.

Åkte genom JFK terminal 1 häromveckan. Ingen MPC kö trots att det står att det ska finnas i appen. "We don't do that here" sa någon random snubbe i kundtjänstjacka som pillade på sin mobil. Så det var 1,5 timme i kö. Nästan som när jag reste med La Première och fick vänta i två timmar trots eskort.

Jag tror att nästa gång ska jag om jag kan undvika JFK för inresa även om jag har New York som slutmål. Med tanke på hur lång väntan kan vara så är det nästan att man vinner på att gå igenom immigrationen i Washington eller Boston och flyga till La Guardia.
Hade en likande upplevelse på JFK T1 sist. Fick 'lucka 5' i MPC-appen. Trots reklam för MPC i gångarna från gate var där ingen skyltning vid immigration. Dock gick jag till 5 som var US passports only. Ingen protesterade. Jag var igenom i ett nafs. Kön till non-US var plågsamt lång, så sparade nog en timme eller så där.

EWR idag, frågade efter MCP.
-Sir, it´s down, by the way do you have an US passport?
Så bara att lunka in i vanliga kön.

U.S.Customs and Border Protection listar att det bara är återvändande pax som reser med ESTA som ska kunna använda MPC.
Vad är den definitionen då? Jag har också använt MPC med nytt ESTA och behövt lämna fingeravtryck, men då har jag tidigare haft både ESTA och däremellan ett riktigt visum. Inlägget du svarade på var nytt ESTA, inte att han aldrig haft ESTA förut.

Edit, nu när jag läser inlägget igen förstår jag din tolkning av förstagångsresenär. Det var nog kontext och denna regel som gjorde att jag antog larced menade "första gången på nuvarande ESTA" med förstagångsresenärer.

Toppen