Senaste nytt

Någon som testat MPC appen för inresa till USA ?

Gick genom MPC line i Atlanta igår. Vakten släppte bara in amerikaner. Nekade några skandinaver som försökte förklara reglerna för honom. Han sa, "No, this line is only for Americans. Whoever told you otherwise was wrong. This is a different system only for Americans..." Någon försökte visa honom sin godkänt kölapp, men han hävde att det inte gällde just denna kön. Väldigt frustrerande för de som blev avvisade. Vi gick genom ("Yes, we are Americans!" sa jag) och passpolisen brydd sig inte om att vi hade en svensk i sällskapet med fyra amerikanskar. Behövde inte ens visa upp passen när det var dags. Det är så tråkigt men tyvärr inte överaskande att vissa vakter har misuppfattat hela systemet och att ingen från passpolisen försöker följa upp problemet, trots klagomål från olika håll.

Jag gick också igenom häromdagen, denna gång i E. Denna gång släppte vakten in mig i fållan. Sen blev jag stoppad igen längre fram med hänvisning till att jag var utlänning och fick ställa mig en bit bak i besökarkön.

Detta funkar verkligen inte bra.

Jag gick också igenom häromdagen, denna gång i E. Denna gång släppte vakten in mig i fållan. Sen blev jag stoppad igen längre fram med hänvisning till att jag var utlänning och fick ställa mig en bit bak i besökarkön.

Detta funkar verkligen inte bra.
Med detta utfall, vågar man chansa? Risken är ju att man mister en 'bra plats' i vanliga kön (om man är tidigt av planet) om man blir tillbakaskickad i vanliga kön efter misslyckad MCP approach.

Du skickar väl feedback till immigrationen/flygplatsen sä att de blir medvetna om problemet?
Varje gång. Och jag tvekar inte att säga någonting på plats om jag är ensam och ser att vakterna har fel (det har inte hjälpt hittills). Men just denna gången med familjen så kände jag att det var inte riktigt läge för det.

Ska flyga SJO-MIA-LHR imorgon och har bara drygt 2,5 timme i MIA för CBP och krångla ut bagage för att sen rechecka in det. Hoppas att MPC funkar där. Ska tydligen funka på SJO också.

Ska flyga SJO-MIA-LHR imorgon och har bara drygt 2,5 timme i MIA för CBP och krångla ut bagage för att sen rechecka in det. Hoppas att MPC funkar där. Ska tydligen funka på SJO också.
Jag skulle vara förberedd på ordentlig grinig personal (både CBP och TSA) på MIA. Jag använder Global Entry-appen som låter mig gå förbi facial recognition-automaterna, för ett par veckor sedan blev jag skickad tillbaka till automaten trots att jag använt appen. "We don't do that here" sa CBP-gubben barskt.

Min fru passerade där den 1a och inga problem med GE appen. Problemet var att de inte hade TSA precheck när hon skulle in igen av någon anledning eller prio. Imorgon blir det min tur att testa GE i MIA. I NY så funkar appen utmärkt

Har själv 1h40m mellan mina flyg

Min fru passerade där den 1a och inga problem med GE appen. Problemet var att de inte hade TSA precheck när hon skulle in igen av någon anledning eller prio. Imorgon blir det min tur att testa GE i MIA. I NY så funkar appen utmärkt

Har själv 1h40m mellan mina flyg
Hoppas det fungerar för dig. På TSA direkt efter INTL bag claim på Concourse D finns det aldrig någon Priority eller PreCheck, jag brukar istället gå ner till arrivals och sedan tillbaka upp till PreCheck så slipper jag trängas bland oerfarna transit pax som släpat med sig halva bohaget efter en redeye från Sydamerika.

Gick genom MPC line i Atlanta igår. Vakten släppte bara in amerikaner. Nekade några skandinaver som försökte förklara reglerna för honom. Han sa, "No, this line is only for Americans. Whoever told you otherwise was wrong. This is a different system only for Americans..." Någon försökte visa honom sin godkänt kölapp, men han hävde att det inte gällde just denna kön. Väldigt frustrerande för de som blev avvisade. Vi gick genom ("Yes, we are Americans!" sa jag) och passpolisen brydd sig inte om att vi hade en svensk i sällskapet med fyra amerikanskar. Behövde inte ens visa upp passen när det var dags. Det är så tråkigt men tyvärr inte överaskande att vissa vakter har misuppfattat hela systemet och att ingen från passpolisen försöker följa upp problemet, trots klagomål från olika håll.
Tyvärr USA immigration i ett nötskal. Har någon fått för sig något så har de all makt och kör ända in i kaklet.

Hade liknande erfarenhet på ATL i går, Frågade efter vägen och blev hänvisar längst bort där det stod MPC på en skylt. Endast för amerilamer och kanadensare” sade en vakt när vi väl kom dit. Blev en liten diskussion och sedan tilbaka mot riktningen vi kom från och där fanns en likadan MPC-skylt där vi däremot var välkomna. Förvirring.

Toppen