Gick genom MPC line i Atlanta igår. Vakten släppte bara in amerikaner. Nekade några skandinaver som försökte förklara reglerna för honom. Han sa, "No, this line is only for Americans. Whoever told you otherwise was wrong. This is a different system only for Americans..." Någon försökte visa honom sin godkänt kölapp, men han hävde att det inte gällde just denna kön. Väldigt frustrerande för de som blev avvisade. Vi gick genom ("Yes, we are Americans!" sa jag) och passpolisen brydd sig inte om att vi hade en svensk i sällskapet med fyra amerikanskar. Behövde inte ens visa upp passen när det var dags. Det är så tråkigt men tyvärr inte överaskande att vissa vakter har misuppfattat hela systemet och att ingen från passpolisen försöker följa upp problemet, trots klagomål från olika håll.
Jag gick också igenom häromdagen, denna gång i E. Denna gång släppte vakten in mig i fållan. Sen blev jag stoppad igen längre fram med hänvisning till att jag var utlänning och fick ställa mig en bit bak i besökarkön.
Detta funkar verkligen inte bra.