Senaste nytt

Någon annan med två förnamn som fått problem med poängregistrering?

Har också dubbelnamn med mellanrum i, d.v.s. motsvarande "Jan Erik". På mitt bonuskort står det motsvarande "Jan Erik Jansson" men alla flygbiljetter bokas till "Janerik Jansson", även när jag skriver in "Jan Erik" på SAS.se eller någon annanstans.

Poängen kommer in som de ska, vad jag märkt. Självklart får jag efterregistrera ibland, med SAS funkar den automagiska efterregistreringen.

Har också dubbelnamn med mellanrum i, d.v.s. motsvarande "Jan Erik". På mitt bonuskort står det motsvarande "Jan Erik Jansson" men alla flygbiljetter bokas till "Janerik Jansson", även när jag skriver in "Jan Erik" på SAS.se eller någon annanstans.

Hm... detsamma har dock inte hänt för mig, man skriver ju inte in sitt namn när man bokar på SAS hemsida medan man är inloggad, namnet på EB-kontot fylls i automatiskt.

Poängen kommer in som de ska, vad jag märkt. Självklart får jag efterregistrera ibland, med SAS funkar den automagiska efterregistreringen.

Vad skriver du in när du ska efterregistrera? Mellanrum eller utan?

En annan möjlighet är ju att någon nisse registrerat ett av mina förnamn som ett av två efternamn istället.

Hm... detsamma har dock inte hänt för mig, man skriver ju inte in sitt namn när man bokar på SAS hemsida medan man är inloggad, namnet på EB-kontot fylls i automatiskt. .

Jag kanske var lite väl snabb där. Verkar som att SAS går med på att kalla mig "Jan Erik" på biljetten, däremot heter jag "Janerik" i biljetter bokade på Orbitz.com, Travelpartner.se, AirFrance.se, Malmoaviation.se, Travelstart.se m.fl. enligt min e-posthistorik... trots att jag alltid skriver in "Jan Erik". Orbitz-biljetten var en SAS-flight, inga problem att få in poängen där trots det.

Vad skriver du in när du ska efterregistrera? Mellanrum eller utan?

En annan möjlighet är ju att någon nisse registrerat ett av mina förnamn som ett av två efternamn istället.

När jag efterregistrerar mig skriver jag det jag heter på riktigt d.v.s. "Jan Erik Jansson", inte det flygbolagen vill kalla mig :) Låter som en rimlig förklaring att du fått "Erik" som efternamn...

Jag har tre förnamn, varav det andra (Mikael) är det som används. Jag har en långresa bokad där flygbolaget krävde att namnet skulle vara exakt som passet, varvid jag blev fundersam men sedan till sist matade in samtliga tre förnamn. Har inget minne av att ha gjort detta tidigare, brukar bara använda Mikael som förnamn.
När jag nu läser kommentarerna ovan blir jag osäker över om jag kommer att få mina miles. Ska jag alltså räkna med att detta blir problem, och i så fall kan jag göra något åt det i förväg eller hanteras det efteråt genom att prata snällt med det FFP jag vill ha milen till?

Min erfarenhet är att det skiljer sig åt framför allt beroende på vilket FFP du använder. Jag har personligen aldrig haft några problem med EB trots diverse namnkombinationer. Antar att SAS är vana vid att svenskar ofta har andra eller tredje namn som tilltalsnamn. Däremot har jag stött på bekymmer hos A3, CO, UA som samtliga krävt "bevis" och diverse intyg innan de motvilligt accepterat att registrera poängen trots att jag vägrar att använda mitt första namn istället för tilltalsnamn på mitt FFP. Varje gång föreslår de att jag skippar mitt tilltalsnamn och kör på "First name" i FFP och i bokningar. Men vill bli tilltalad med ett namn man inte lystrar till?

Jag har hört rykten om att det finns dom som registrerat två förnamn på bonuskortet varav det ena är rätt och det andra tillhör brodern. Tydligen fungerar det fint att båda delar på ett kort och håller Guldstatus.

Exempel: Jan och Erik Andersson delar på kortet Jan Erik Andersson.

Jag har hört rykten om att det finns dom som registrerat två förnamn på bonuskortet varav det ena är rätt och det andra tillhör brodern. Tydligen fungerar det fint att båda delar på ett kort och håller Guldstatus.

Exempel: Jan och Erik Andersson delar på kortet Jan Erik Andersson.

Vad händer när dagen kommer då båda flyger samtidigt på var sitt håll eller gud förbjude, sätter sig på samma plan? Byråkrat-mig vill gissa på inget särskilt inträffar utöver att man får sitt konto avslutat pga brott mot medlemsvillkoren, men det krävs inte särskilt mycket för att skämten om universums stundande implosion osv ska börja dyka upp i huvudet. :eek:

Jag har också mellannamn som tilltalsnamn och kan intyga att det är ett otyg när det gäller FFP, biljetter och resor i USA. I de flesta fall är jag dock ändå registrerad som Kristofer och jag har aldrig blivit nekad inresa.

Om man ska vara noga så har du nog inte ditt mellannamn som tilltalsnamn då det enligt svenska regler skatteverket snarare är att likna vid ett efternamn:

Namn | Skatteverket [NS4 version]

Så om man heter Adam Bertil Ceasar Davidsson Eriksson så har man tre förnamn (A, B, C), ett mellannamn (D) och ett efternamn (E). Att det sedan kan vara svårt för en amerikan att förstå detta har jag själv erfarenhet av då jag bokar flygbiljetter på formen "Ceasar Eriksson" men fyller i namnet exakt som det står i passet när jag fyller i ESTA och APIS när jag flyger till USA:

Om man ska vara noga så har du nog inte ditt mellannamn som tilltalsnamn då det enligt svenska regler skatteverket snarare är att likna vid ett efternamn
Ja, mellannamn är en lite otydlig beteckning. Tänker mer i den engelska termen Middle name - Wikipedia, the free encyclopedia som handlar om allt som står mellan förnamn och efternamn. Jag heter alltså formellt Adam Bertil Ceasarsson, men har Bertil Ceasarsson som tilltals- och efternamn.

Har dock övervägt att ändra ordningen på dem för att helt slippa problemet (Bertil Adam Ceasarsson), men det låter lite för konstigt om man säger hela namnet då.

Jag forskade lite i det eftersom mitt andranamn är mitt tilltalsnamn, vilket också är det jag använder för mina bokningar och FPP. Jag fick till svar från både SAS och BA att bara korrekt information finns i APIS och att första namnet anges i ESTA är det inga problem. Har, peppar peppar, inte haft några problem ännu.

Jag forskade lite i det eftersom mitt andranamn är mitt tilltalsnamn, vilket också är det jag använder för mina bokningar och FPP. Jag fick till svar från både SAS och BA att bara korrekt information finns i APIS och att första namnet anges i ESTA är det inga problem. Har, peppar peppar, inte haft några problem ännu.

Det stämmer bra.

Min kollega heter typ Adam Bertil Ceasarsson och Bertil är hans tilltalsnamn.
Det var absolut inget problem när han åkte till USA med korrekt information i APIS och flygbiljetten var bokad som Bertil Ceasarsson.

Toppen