Senaste nytt

När släpps SAS awardbiljetter?

Är det vanligt med så långa "blackout" perioder?
Definiera "vanligt". Det händer men knappast varje månad. Dock brukar flygbolagen använda blackouts då många vill resa vilket gör att många märker av det.

Är det sannolikt att det släpps biljetter i detta intervall vid ett senare skede?
Omöjligt att säga.

Eller ska man rikta in sig på att åka före eller efter?
Ja. Iallafall om du vill resa med SAS och vill komma iväg.

Definiera "vanligt". Det händer men knappast varje månad. Dock brukar flygbolagen använda blackouts då många vill resa vilket gör att många märker av det.

Omöjligt att säga.

Ja. Iallafall om du vill resa med SAS och vill komma iväg.

Tack för snabbt svar agehall. Jag tyckte det var konstigt att de blockade så mycket som två veckor innan påsk, men det kanske är normalt vid "påskblackout"? Det var egentligen längden på blackouten som jag undrade över, skulle ha varit tydligare med det i första inlägget.

Håller med, försöker boka något redan nu som ligger före eller efter.

Oklart om detta är rätt tråd, men jag testar här först:

Tänkte åka till USA runt påsk 2019. Ser att tillgången hos SAS i business avseende awardbiljetter är begränsad till före 10:e april och efter 28:e april. Det finns alltså inga biljetter 10-28 april eftersom påsk etc. ligger mellan dessa datum. Är det vanligt med så långa "blackout" perioder? Är det sannolikt att det släpps biljetter i detta intervall vid ett senare skede? Eller ska man rikta in sig på att åka före eller efter?
Ja SAS har blackout perioder, även andra bolag kör med samma sak över "högtider". SAS har som sagt valt att inte släppa några awards under nästan 3 veckor runt påsken för 2019.
Om det kommer award biljetter under den tiden är omöjligt att säga, men det släpps ju lite fler awards då och då. Om jag var du skulle jag skaffa expertflyer och lägga in bevakning på de dagar du vill åka och fram tills att något eventuellt blir tillgängligt kan du boka med Star Alliance så länge så har du säkrat upp en resa i alla fall.

Vad det gäller Blackout brukar SAS köra detta över högsommar, jul/nyår samt påsken.

Ja SAS har blackout perioder, även andra bolag kör med samma sak över "högtider". SAS har som sagt valt att inte släppa några awards under nästan 3 veckor runt påsken för 2019.
Om det kommer award biljetter under den tiden är omöjligt att säga, men det släpps ju lite fler awards då och då. Om jag var du skulle jag skaffa expertflyer och lägga in bevakning på de dagar du vill åka och fram tills att något eventuellt blir tillgängligt kan du boka med Star Alliance så länge så har du säkrat upp en resa i alla fall.

Vad det gäller Blackout brukar SAS köra detta över högsommar, jul/nyår samt påsken.

Ok, tack. Jag måste inte nödvändigtvis åka under blackout-perioden så jag skippar det helt och hållet istället. Tycker nu med Fly premium och "Businessclassnivå" så är det bäst värde att köra SAS Business till USA. En tusenlapp +- i skatter t/r och 60.000p utan att bränna en voucher är oslagbart :).

Men expertflyer ska jag skaffa och sätta mig in i hursomhelst för framtida bokningar. Bra tips.

Ok, tack. Jag måste inte nödvändigtvis åka under blackout-perioden så jag skippar det helt och hållet istället. Tycker nu med Fly premium och "Businessclassnivå" så är det bäst värde att köra SAS Business till USA. En tusenlapp +- i skatter t/r och 60.000p utan att bränna en voucher är oslagbart :).

Men expertflyer ska jag skaffa och sätta mig in i hursomhelst för framtida bokningar. Bra tips.
Ja flypremium är magiskt bra om man nyttjar det med sas business på longhaul

Det finns alltså inga biljetter 10-28 april eftersom påsk etc. ligger mellan dessa datum. Är det vanligt med så långa "blackout" perioder?
För påsk 2018 var blackouten bara 5 dagar. Oklart hur det sett ut tidigare år.

Är det sannolikt att det släpps biljetter i detta intervall vid ett senare skede?
Ja, det släpps förmodligen lite vid ca +122dagar. Det gjordes för påsken 2018.

Om jag var du skulle jag skaffa expertflyer och lägga in bevakning på de dagar du vill åka
Så länge det gäller SAS-flygningar kan detta även göras på gratistjänsten travelhacks. Om någon använder båda så tar jag gärna emot återkoppling på hur den står sig mot expertflyer vad gäller hur snabbt och exakt den ger "alerts".

Tack för snabbt svar agehall. Jag tyckte det var konstigt att de blockade så mycket som två veckor innan påsk, men det kanske är normalt vid "påskblackout"? Det var egentligen längden på blackouten som jag undrade över, skulle ha varit tydligare med det i första inlägget.

Håller med, försöker boka något redan nu som ligger före eller efter.

2 veckor innan?? Påskloven börjar den 12e april så att blocka från 10e känns ganska vettigt..

Jag skulle gärna vilja åka till Tokyo, kan egentligen åka när som med lite framförhållning men det är banne mig svårt att hitta 2 businessbiljetter där man är borta ca 5-6 dagar. Tycker jag kollar med jämna mellanrum men kanske går det åt så snabbt att jag inte hinner med?

Toppen