Senaste nytt

När släpps SAS awardbiljetter?

Jannes

Medlem
När vi ändå är inne på ämnet, en kort OT-fråga till er som kanske vet:
Kommer vi att utökningar i flygbolagens sommarscheman ifall pandemiläget lättar, och hur skulle sådant ske? Är väl en ganska unik situation, så ingen kanske vet, och detta är inte bara SAS-specifikt utan allmänt. Har en polare som letar DUS/CGN-ARN direktflyg alternativt DUS/CGN-MHQ via ARN/HEL i juli men det verkar helt hopplöst.
Kan man hitta gamla scheman någonstans för LH/SAS/Eurowings för att se ifall det ens är teoretiskt möjligt?
 

palmen

Moderator
När vi ändå är inne på ämnet, en kort OT-fråga till er som kanske vet:
Kommer vi att utökningar i flygbolagens sommarscheman ifall pandemiläget lättar, och hur skulle sådant ske? Är väl en ganska unik situation, så ingen kanske vet, och detta är inte bara SAS-specifikt utan allmänt. Har en polare som letar DUS/CGN-ARN direktflyg alternativt DUS/CGN-MHQ via ARN/HEL i juli men det verkar helt hopplöst.
Kan man hitta gamla scheman någonstans för LH/SAS/Eurowings för att se ifall det ens är teoretiskt möjligt?
Flygbolags sommarschema har väldigt lite med sas awards att göra. Men rent generellt kan flygbolagen öka/minska trafik utifrån bokningsläge om de har slottar att flyga på.
Om bolagen tror att det kommer bli en boom med resenärer i sommar lär de öppna upp vad som är möjligt, huruvida det kommer finnas awards för sas eurobonus är dock omöjligt att svara på, men troligtvis kommer det finnas.
 

Homer

Medlem
Hej samtliga,

Tack för många bra inputs i tråden. Har läst igenom och med den kunskap jag samlat på mig försökt att lösa en bokning i december 2022 utan framgång. Bokningen jag vill göra är för två personer från GOT - MIA någon gång efter jul 2022. Exempelvis var det igår onsdag den 2 februari 330 dagar kvar till avresedatum den 29 december. Jag väntade alltså i tisdags uppe till klockan 00:00 men inga biljetter släpptes. För säkerhetens skull var jag även redo kl 06:00 (Miami 00:00) på morgonen onsdagen den 2 februari om det var då biljetterna släpptes, men utan någon lycka. Jag sökte även direkt CPH - MIA, men inte heller det gick.

Jag har i tråden noterat att SAS har vissa perioder då de inte släpper biljetter 330 dagar i förväg, t.ex. under jul. Genom att tolka nedan bild ser det ut som att en sådan period startats för den 15 december och fortfarande pågår (verkar vara detsamma för biljetter till NY).

Frågor:
  1. Hur länge brukar SAS köra perioder då de inte släpper några EB-biljetter alls?
  2. Har förstått att SAS ibland släpper biljetter andra perioder än 330 dagar innan. Är det 120 dagar innan som gäller då? Dvs. om jag vill resa den 29 december 2022 bör jag alltså vara redo kl 00:00 den 31 augusti 2022 (dvs. vara vaken till 00:00 den 30 augusti). Eller är det morgonen kl 06:00 jag bör vara redo (00:00 tid i Miami)?
  3. Annat jag bör tänka på för att inte missa EB-biljetter som eventuellt i efterhand kommer att släppas i mellandagarna 2022?
PS. Denna resan ska bokas med FlyPremium varför annat Star Alliance bolag inte är relevant. Tack på förhand!

Visa bifogad bild 125945


Vissa år har de släppt platser 2-3 månader innan jul/nyår
SAS har släppt massa awards över jul/nyår 2018 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
 

JoachimG

Medlem
Ja, de kör blackout över jul, brukar vara 3-4 veckor och börja 1 vecka innan jul och pågå minst till trettonhelgen.

120 dagar innan är ett datum det oftast släpps mer biljetter om något släpps. Däremot följer inte blackout detta direkt. Det kan när som helst komma biljetter för hela blackout perioden, men det troliga är att det sker under hösten om man jämför med tidigare år.

Lägg upp bevakning på de datum du vill åka så får du mail om det kommer platser. Flera tjänster som erbjuder detta. Lär säkert noteras här på bc också när någon noterar platser, men då kan de gå åt på minuter efteråt.


Tack för svar! Jag får hålla utkik helt enkelt - är AwardFares den bästa tjänsten för att hålla sig uppdaterad och aktivera notiser för när biljetter släpps? Var jag rätt ute med mitt tänk om 330 dagar och kl. 00:00 svensk tid?
 

Davvelavve

Medlem
Förra året bokade jag LAX 330 dagar innan över jul och nyår, släpptes 2 i klass varje dag då typ. Släpptes även under mellandagarna så det varierar nog då år till år.
 

Homer

Medlem
Förra året bokade jag LAX 330 dagar innan över jul och nyår, släpptes 2 i klass varje dag då typ. Släpptes även under mellandagarna så det varierar nog då år till år.

jo men förra året var speciellt, USA var stängt och ingen visste när de skulle öppna för turism.
 

A359

Medlem
Hur brukar det se ut ARN/CPH-ORD i Juli? Realistiskt att hoppas på 3 platser i business?

När brukar SAS lätta på locket och släppa sommarbiljetterna?
 
Toppen