Senaste nytt

När ska SAS ändra reglerna kring inrikesflyg i Norge?

Det är ju larvigt att man varken får poäng eller kvalificerade flygningar när jag flyger inrikes i Norge.
Jag vet att det inte är upp till SAS, men de borde kunna trycka på de som beslutar om detta i Norge då man faktiskt kan flyga med Norwegian till i princip alla destinationer som SAS flyger till i Norge. Jag kan köpa att man inte får poäng, men kvalificerade flygningar borde man ändå få. Har bommat 4st kvalificerade flygningar de senaste 2 veckorna p.g.a detta.
 

Marcus01

Medlem
Det var ju inte många år sedan det var likadant i Sverige. Norge är ju några år efter oss så det kommer säkert en förändring sås småningom;)
 

Moco

Medlem
Kan bara instämma om att det är larvigt och irriterande. Vad gör man istället då man har en hel del flygningar inrikes i Norge? Jag hade hoppats att de i alla fall räknades som kvalificerade flygningar mot att uppehålla status etc. men det är alltså inte fallet? Går det att lägga dem på ett annat kort, t.ex. Aegean?
 

TreD

Medlem
Kan bara instämma om att det är larvigt och irriterande. Vad gör man istället då man har en hel del flygningar inrikes i Norge? Jag hade hoppats att de i alla fall räknades som kvalificerade flygningar mot att uppehålla status etc. men det är alltså inte fallet? Går det att lägga dem på ett annat kort, t.ex. Aegean?
Det är sedan ett antal år förbjudet i lag att ge bonus på flygresor i Norge. SAS har igen pratat om det på senare tid men då dyker plötsligt Norwegian upp som en stark motståndare, mäkta indignerade. Det finns också ett relativt starkt politiskt stöd emot i 'Stortinget'. Så saken är nog 'dead in the water'. Det hela är en klassisk Jante-effekt.
Likaväl, har jag upplevt att om du ansluter inrikes med SK till OSL och vidare till säg Paris, så får du signifikant fler poäng för OSL-CDG and du får för ARN-CDG.....
 

Moco

Medlem
Det är sedan ett antal år förbjudet i lag att ge bonus på flygresor i Norge. SAS har igen pratat om det på senare tid men då dyker plötsligt Norwegian upp som en stark motståndare, mäkta indignerade. Det finns också ett relativt starkt politiskt stöd emot i 'Stortinget'. Så saken är nog 'dead in the water'. Det hela är en klassisk Jante-effekt.
Likaväl, har jag upplevt att om du ansluter inrikes med SK till OSL och vidare till säg Paris, så får du signifikant fler poäng för OSL-CDG and du får för ARN-CDG.....

Ja jag är rädd att ganska mycket är "dead in the water" här i Norge, men vad jag åsyftade var egentligen om det går att kringå detta och samla poäng via tex Aegean? Hur gör då norska EB-medlemmar, måste alla poäng intjänas på flygningar utrikes för att uppnå t.ex. silver eller guldstatus?
 

TreD

Medlem
Ja jag är rädd att ganska mycket är "dead in the water" här i Norge, men vad jag åsyftade var egentligen om det går att kringå detta och samla poäng via tex Aegean? Hur gör då norska EB-medlemmar, måste alla poäng intjänas på flygningar utrikes för att uppnå t.ex. silver eller guldstatus?

Nej. Jag tror inte det finns något sätt att kringgå den här regeln. Å andra sidan är ju kravet för att uppnå EBG i Norge lägre. Kanske det är en form för kompensation från SAS' sida.
 

M.K

Medlem
Verkar äntligen hända lite i saken.

Norska konkurransverket höll presskonferens i dag där de föreslår att förbudet hävs på de tre största rutterna från OSL: Stavanger, Bergen & Trondheim. Detta måste betecknas som en god start i att få bort en av Norges dummaste förbud.

Bifogar en länk: www.dn.no
 

Senator

Moderator
Man kan väl säga så här; vad man än tycker om förbudet i Norge ur ett personligt perspektiv var syfte med detta att öka konkurrensen på den norska inrikesmarknaden. Man kan inte säga annat än att det har varit lyckat. DY hade aldrig varit där man är idag utan detta.
 

Tjaeng

Medlem
Sluta subventionera SAS med skattepengar vore en bättre åtgärd om det är konkurrens på lika villkor man eftersträvar

Och exakt hur definierar du subventionering? Det faktum att statliga ägare skjuter till pengar i händelse av nyemission för att bibehålla sin ägarandel? Isåfall skulle en ordentligt stor andel av EUs nätverksbolag ha fällts för otillbörlig subventionering för länge sedan.

Se EU-kommissionens dom mot Malev för något år sedan, där har du ett exempel på faktisk otillåten subventionering.
 
Toppen