About

När ska SAS ändra reglerna kring inrikesflyg i Norge?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Hyperion007, 17 November 2011.

  1. Hej Tjaeng, välkommen till BusinessClass.se!

    Eftersom Norge är inte med EU, så kanske Norge kan skjuta in pengarna till SAS utan att bryta EUs regler? :confused:
     
    2 personer gillar detta.
  2. Jag tror detta även regleras av EÖS avtalet...
     
  3. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Tack. Konkurrensregler regleras även i EFTA-avtal som omfattar Norge och som efter att man lyst igenom allt byråkratiskt mumbo-jumbo de facto styrs via EU-kommissionen.

    Sedan så är det inte helt ovanligt att andra bilaterala handelsavtal inkluderar dylika bestämmelser. Likaså finns det reglerat hos WTO. Det mesta man kan komma undan med som ett land med kosmopolitiska ambitioner torde vara att som Kina ha statsägda flygbolag som kan "låna" tokbilligt av statsägda banker.
     
  4. Homer

    Homer Medlem

    såhär :)

    att det är tillåtet förändrar inte det faktum att det är galenskap.

    Förresten så har både svenska och norska staten sagt nej till mer pengar,låt se om de står
    fast vid det, det är väl snart dags för en nyemission igen.
    SAS i desperat jakt på kapital - DN.SE
     
  5. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Jag är inte helt osympatisk inför tankegången att staten inte borde äga ett förlustgivande flygbolag. Däremot var det inte själva diskussionspunkten, eller hur? Mitt inlägg handlade om ditt påstående att kapitaltillskott i allmänhet skulle vara likvärdigt med "subventionering" samt att samma företeelse, när den utförs av statliga ägare nödvändigtvis skulle innebära ett brott mot principen om konkurrens på lika villkor. Skulle Björn Kjos snedvrida konkurrensen genom att tillskjuta kapital till Norwegian på marknadens villkor? Inte? Tja, slutsatsen skulle inte heller förändras om motsvarande scenario appliceras på SAS med statliga aktieägare. Det är knappast så att regeringen har betalat mer än vad marknaden värderat dess andel av nyemissionen till.

    Huruvida det sedan är relevant att du drar upp en två år gammal artikel går också att diskutera. SAS kapitalstock idag är rätt så tillhyfsad jämfört med SAS för två år sedan.
     
    Last edited: 6 Februari 2012
  6. Homer

    Homer Medlem

    Visst var det det, inte någon annan än stater skulle skjuta till pengar till AF/KL , Alitalia heller.
    Kapitalstocken minskade rejält med Spanairs KK, och SAS har inte lyckats minska personalkostnaden per
    flygsäte och flygkilometer speciellt mycket.
     
  7. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Om så vore fallet med SAS skulle staternas procentuella innehav i SK ha ökat med varje nyemission. Har något sådant skett?

    Nej, det har den inte alls gjort. Aktierna var redan nedskrivna till ett värde på 0 i förra årets årsredovisning. Nedkskrivningen av fordringar o.dyl uppgår till mindre än 5% av balansomslutningen. Man sålde 80% av Spanair för 1 euro utan att det drev koncernen i KK, hur troligt är det då att nollvärde på de återstående 11% skulle ha en större inverkan?

    De har minskat CASK/unit cost med 7% år, närmare 23% sedan 2008. Det fanns inte en kotte som trodde på att CoreSAS skulle uppnå målen överhuvudtaget, än mindre göra det på tre år.
     
    Last edited: 6 Februari 2012
  8. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Mycket intressant utveckling.

    Konkurransetilsynet slår på stora trumman och tar upp bonuspoängsförbudet som en starkt bidragande orsak till rådande (förbättrade) konkurrens- och marknadsförhållanden. Frågan är om detta verkligen är hela sanningen, dvs. är inlåsningseffekterna verkligen så stora? DY har naturligtvis en bra produkt i sig.

    På länken kan den som är intresserad läsa mer om detta:

    Konkurransetilsynet - Delt løsning for bonus

    DY har ju opponerat sig kraftigt mot EB och SAS Credits i Sverige efter "frisläppandet", se t.ex.

    http://www.kkv.se/upload/Filer/Konkurrens/2009/Beslut/beslut_saseurobonus_dnr_0595_2008.pdf

    Hur som helst, det ska bli intressant att följa effekterna av detta på de aktuella sträckorna.
     

Dela sidan