Senaste nytt

När ska SAS ändra reglerna kring inrikesflyg i Norge?

Dr. Miles

Expert
Och exakt hur definierar du subventionering? Det faktum att statliga ägare skjuter till pengar i händelse av nyemission för att bibehålla sin ägarandel? Isåfall skulle en ordentligt stor andel av EUs nätverksbolag ha fällts för otillbörlig subventionering för länge sedan.

Se EU-kommissionens dom mot Malev för något år sedan, där har du ett exempel på faktisk otillåten subventionering.

Hej Tjaeng, välkommen till BusinessClass.se!

Eftersom Norge är inte med EU, så kanske Norge kan skjuta in pengarna till SAS utan att bryta EUs regler? :confused:
 

Tjaeng

Medlem
Hej Tjaeng, välkommen till BusinessClass.se!

Eftersom Norge är inte med EU, så kanske Norge kan skjuta in pengarna till SAS utan att bryta EUs regler? :confused:

Tack. Konkurrensregler regleras även i EFTA-avtal som omfattar Norge och som efter att man lyst igenom allt byråkratiskt mumbo-jumbo de facto styrs via EU-kommissionen.

Sedan så är det inte helt ovanligt att andra bilaterala handelsavtal inkluderar dylika bestämmelser. Likaså finns det reglerat hos WTO. Det mesta man kan komma undan med som ett land med kosmopolitiska ambitioner torde vara att som Kina ha statsägda flygbolag som kan "låna" tokbilligt av statsägda banker.
 

Homer

Medlem

Tjaeng

Medlem
att det är tillåtet förändrar inte det faktum att det är galenskap.

Jag är inte helt osympatisk inför tankegången att staten inte borde äga ett förlustgivande flygbolag. Däremot var det inte själva diskussionspunkten, eller hur? Mitt inlägg handlade om ditt påstående att kapitaltillskott i allmänhet skulle vara likvärdigt med "subventionering" samt att samma företeelse, när den utförs av statliga ägare nödvändigtvis skulle innebära ett brott mot principen om konkurrens på lika villkor. Skulle Björn Kjos snedvrida konkurrensen genom att tillskjuta kapital till Norwegian på marknadens villkor? Inte? Tja, slutsatsen skulle inte heller förändras om motsvarande scenario appliceras på SAS med statliga aktieägare. Det är knappast så att regeringen har betalat mer än vad marknaden värderat dess andel av nyemissionen till.

Huruvida det sedan är relevant att du drar upp en två år gammal artikel går också att diskutera. SAS kapitalstock idag är rätt så tillhyfsad jämfört med SAS för två år sedan.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Jag är inte helt osympatisk inför tankegången att staten inte borde äga ett förlustgivande flygbolag. Däremot var det inte själva diskussionspunkten, eller hur?
.

Visst var det det, inte någon annan än stater skulle skjuta till pengar till AF/KL , Alitalia heller.
Kapitalstocken minskade rejält med Spanairs KK, och SAS har inte lyckats minska personalkostnaden per
flygsäte och flygkilometer speciellt mycket.
 

Tjaeng

Medlem
Visst var det det, inte någon annan än stater skulle skjuta till pengar till AF/KL , Alitalia heller.

Om så vore fallet med SAS skulle staternas procentuella innehav i SK ha ökat med varje nyemission. Har något sådant skett?

Kapitalstocken minskade rejält med Spanairs KK

Nej, det har den inte alls gjort. Aktierna var redan nedskrivna till ett värde på 0 i förra årets årsredovisning. Nedkskrivningen av fordringar o.dyl uppgår till mindre än 5% av balansomslutningen. Man sålde 80% av Spanair för 1 euro utan att det drev koncernen i KK, hur troligt är det då att nollvärde på de återstående 11% skulle ha en större inverkan?

och SAS har inte lyckats minska personalkostnaden per
flygsäte och flygkilometer speciellt mycket.

De har minskat CASK/unit cost med 7% år, närmare 23% sedan 2008. Det fanns inte en kotte som trodde på att CoreSAS skulle uppnå målen överhuvudtaget, än mindre göra det på tre år.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Mycket intressant utveckling.

Konkurransetilsynet slår på stora trumman och tar upp bonuspoängsförbudet som en starkt bidragande orsak till rådande (förbättrade) konkurrens- och marknadsförhållanden. Frågan är om detta verkligen är hela sanningen, dvs. är inlåsningseffekterna verkligen så stora? DY har naturligtvis en bra produkt i sig.

På länken kan den som är intresserad läsa mer om detta:

Konkurransetilsynet - Delt løsning for bonus

DY har ju opponerat sig kraftigt mot EB och SAS Credits i Sverige efter "frisläppandet", se t.ex.

http://www.kkv.se/upload/Filer/Konkurrens/2009/Beslut/beslut_saseurobonus_dnr_0595_2008.pdf

Hur som helst, det ska bli intressant att följa effekterna av detta på de aktuella sträckorna.
 
Toppen