Senaste nytt

När räknas mellanlandning som stopover?

Varför vill man ha en lång stopover/layover?
Är det att se staden? Lounge?
Det är individuellt, kan vara skönt att ha en natt på hotell innan man flyger vidare. Andra gånger är det för att få en chans att se en stad under 24h.
Jag har haft 15h stopp i Sydney och åkte in till stan hela dagen, även 13h i new york nu i somras där vi fick 6-7h på Manhattan mellan flygen.
För många av oss är flygresan minst lika viktig som resmålet, för att då njuta till max behöver man lite paus mellan longflygningar och man får extra tid att testa lite lounger också.

Ok, men hur blir det med bagage och visum etc. Kan man få lämna flygplatsen om har långa layovers?
Ja det är inga problem att lämna flygplatsen, om det krävs visum i landet du gör mellanlandning i måste du ha det. Bagage kan man oftast välja att checka in hela vägen eller till någon av flygplatserna man mellanlandar på, det måste man dock säga till om

ok, då förstår jag :)
Ska försöka boka en lång layover nästa gång :)

Men om man nu har Priority Pass med AMEX, så bör man nog passa på att besöka loungerna iallafall. :)

ok, då förstår jag :)
Ska försöka boka en lång layover nästa gång :)

Men om man nu har Priority Pass med AMEX, så bör man nog passa på att besöka loungerna iallafall. :)
De lounger man får tillgång till med Priority Pass är sällan så bra att man vill lägga några extra timmar i dom bara för att. Men det är självklart bättre att sitta där i väntan jämfört med att sitta i terminalen någon stans.
Huruvida man tar en längre mellanlandning eller inte beror för egen del mycket på vart det är i världen man reser samt hur länge man ska vara borta. Ska jag köra en weekend någon stans så åker jag inte omvägar i onödan (om inte själva resan är målet). Ska man vara borta 1 vecka eller mer kan jag dock passa på att ta lite omvägar och stanna lite på vägen.

men varför är dessa lounger inte bra?
För att de normalt sett är undermåliga lounger helt enkelt. Finns oftast inget större värde i att gå dit om man har ett val.

Vilka lounger bör man då besöka?
De lounger som man kommer in i med status hos flygbolagen är generellt sett bättre. Sedan finns det givetvis bra och dåliga sådana också, men över lag är de bättre än tredjepartslounger som man får tillgång till med diverse kort.

Får man tillgång till lounger med business Class flygningar?
Det varierar. Oftast får man inte tillgång till de bästa loungerna utan status.

Det finns massor skrivet om olika lounger här på forumet, så jag kan rekommendera att du bara surfar runt och läser lite så kommer du nog att få en bra uppfattning om hur det fungerar.

Toppen