Senaste nytt

När når du SAS American Express 2-for-1 gränsen 2013?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kom den!!!! Tyvärr, har jag några automatiska dragningar som sprang ikapp mig snabbare än jag ville. Närmar mig 400k poäng så jag har alla möjligheter utom tid....nu är det bara att fortsätta spendera för att ha en bra spend när det gäller årsavgiftsförhandlingen i höst.

Tappade bort mitt ICA kort under en utlandssemester och blev tvungen att använda mitt AMEX och gick över gränsen och har fått vouchern. Hoppas man får användning för den...

Ca halvvägs nu men siktar på att bromsa in så att det blir i november. Har ju en som löper ut i augusti nu.
Nu är det bara 2 tusen kvar så nu har jag lagt kortet på is :) Känns ju som någon på AMEX behöver tänka om när det gäller den här logiken, kunde ju iaf ha hela 2014 på sig att använda den så det kvittar när man kvalificerar sig under 2013.

Nu är det bara 2 tusen kvar så nu har jag lagt kortet på is :) Känns ju som någon på AMEX behöver tänka om när det gäller den här logiken, kunde ju iaf ha hela 2014 på sig att använda den så det kvittar när man kvalificerar sig under 2013.

Egentligen förstår jag inte problematiken. Om man har en viss spendering så är det ju ganska troligt att man kommer ha liknande spendering även kommande år.

Om man når gränsen i juni så får man en voucher som är giltlig till nästa juni, då man rimligen borde få en ny om detta är ens normala spendering.
Om man sparar och utlöser vouchern i dec så har man en voucher aktiv till nästa dec när man utlöser den nya om det är så att man sparar på att nå gränsen. I båda fallen har man ju en voucher aktiv åt gången.

Visst skulle det kunna vara så att man vill göra två resor i okt tex och då har sparat en voucher som man fick sent under föregående år samt att man även kan lösa ut den för innestående år. Men är detta normalfallet?

Egentligen förstår jag inte problematiken. Om man har en viss spendering så är det ju ganska troligt att man kommer ha liknande spendering även kommande år.

Om man når gränsen i juni så får man en voucher som är giltlig till nästa juni, då man rimligen borde få en ny om detta är ens normala spendering.
Om man sparar och utlöser vouchern i dec så har man en voucher aktiv till nästa dec när man utlöser den nya om det är så att man sparar på att nå gränsen. I båda fallen har man ju en voucher aktiv åt gången.

Visst skulle det kunna vara så att man vill göra två resor i okt tex och då har sparat en voucher som man fick sent under föregående år samt att man även kan lösa ut den för innestående år. Men är detta normalfallet?

Problemet är att SAS har så dålig tillgång på business Long-Haul att man måste boka biljetten långt innan för att få business-platser. Ett annat problem är om man t.ex. triggar vouchern i början av Juni måste man boka och avsluta resan inom 1 år. Då går t.ex. nästa sommar-semester bort då man ofta åker i juni/juli. I mitt fall så avvaktade jag till sista juni på att trigga vouchern då jag planerar att åka ca 8-30 juni nästa år. känns dumt och onödigt med dessa snäva regler. Jag har också en innestående voucher som går ut i höst som jag förmodligen inte kommer använda p.g.a. dålig tillgång på award-platser.

Där gick jag över gränsen också då. Lite sugen på att signa upp för ett Diners igen nu för att samla lite loungevouchers. Sade upp mitt senaste Diners i maj 2012, någon som minns hur lång tid det behöver gå innan man kan återkvala till fritt första år + startbonusen på 6000 EB-extrapoäng?

Edit: Leta först, fråga sen... Hittade svaret på Diners:

"Extrapoängen sätts in på EuroBonus-kontot senast två månader efter tredje köpet. Och det förutsätter också att du fortfarande har kvar kortet vid poängöverföringen. Du får inte heller haft ett SAS EuroBonus Diners Club de senaste två åren."

Synd, då kan jag lika gärna vänta ett år till så att jag får extrapoängen.

Last edited:
Ursäkta en nybörjarfråga, men var ser man hur mycket man spenderat under året? Har lusläst månadsfakturan och onlinesidan men hittar ingenting...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen