Senaste nytt

När når du SAS American Express 2-4-1-gränsen 2021?

Homer

Medlem
Ja det är det, har dock inte provat själv
... Varje år i nov/dec är det några som frågar samma fråga och i januari är det några som rapporterar att de fått en voucher med lång giltighetstid...
om det är i tråden som Homer länkat till minns jag däremot inte.


Precis, det är bara att läsa sista 10-20 posterna i tidigare års trådar där finns alla frågor besvarade
t.ex.


När når du SAS American Express 2-4-1-gränsen 2020? | Sida 12 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 
Last edited:

MrRob

Medlem
Jag antar då att det är processdatum på fakturan som gäller? Det verkar ju lite random om det blir samma dag som köpet eller inte:

Visa bifogad bild 123698
(fysiska köp bägge två)

Känns som 30/12 vore ju ett säkrare val och bäst att handla fysiskt typ på ICA?

Tror att jag kör betalningen den 30/12 och håller tummarna. I värsta fall blir det två vouchers som går ut 31/12 2022 och i bästa fall två som går ut 31/12 2023.

(Finns ett till worst-case och det är att betalningen hamnar på 2022 och att det inte blir två vouchers på det kortet 2021.. men bortser medvetet från den risken i mitt resonemang :p)
 

Homer

Medlem
Jag antar då att det är processdatum på fakturan som gäller? Det verkar ju lite random om det blir samma dag som köpet eller inte:

(fysiska köp bägge två)

Känns som 30/12 vore ju ett säkrare val och bäst att handla fysiskt typ på ICA?

Gör som Homer skrivit här ovan, men var medveten om risken... om köpet du gjort inte realiseras förrän 1 januari så får du ingen voucher alls


Det är transaktionsdatum som gäller och inte bokföringsdatum, det har diskuterades tidigare
den som ändå tvivlar kan ju själv kolla med amex.
 

Homer

Medlem
Gör som Homer skrivit här ovan, men var medveten om risken... om köpet du gjort inte realiseras förrän 1 januari så får du ingen voucher alls
Jag antar då att det är processdatum på fakturan som gäller? Det verkar ju lite random om det blir samma dag som köpet eller inte:

Visa bifogad bild 123698
(fysiska köp bägge två)

Känns som 30/12 vore ju ett säkrare val och bäst att handla fysiskt typ på ICA?
Det är transaktionsdatum som gäller och inte bokföringsdatum, det har diskuterades tidigare
den som ändå tvivlar kan ju själv kolla med amex.



Framgår ju för övrigt av det här exemplet
 

Homer

Medlem
Precis som 2020 och 2021 hade jag planerat att trigga vouchern den 31/12 för att den ska gälla 2 år

Men pga klumpighet/dåligt minne/slarv så skedde ändå en betalning vilket ledde till att jag hamnade
i den intressanta situationen som bilden visar.

Sista transaktionen skedde för 10 dagar sedan, hade den triggat vouchern borde det stått "du har uppnått din Eurobonusförmån".

Även om jag inte nått upp till 150 000 står det att fattas 0kr, kan det vara så att det fattas inte en hel krona utan några ören?


AMex 241.jpg
 
Last edited:

mha321

Medlem
Precis som 2020 och 2021 hade jag planerat att trigga vouchern den 31/12 för att den ska gälla 2 år

Men pga klumpighet/dåligt minne/slarv så skedde ändå en betalning vilket ledde till att jag hamnade
i den intressanta situationen som bilden visar.

Sista transaktionen skedde för 10 dagar sedan, hade den triggat vouchern borde det stått "du har uppnått din Eurobonusförmån".

Även om jag inte nått upp till 150 000 står det att fattas 0kr, kan det vara så att det fattas inte en hel krona utan några ören?


Visa bifogad bild 136717

Så är det nästan helt säkert. Tycker det då och då inte "går jämnt upp" men diffar då alltid på mindre än en krona och har alltid tillskrivit det till just det. En avrundning. Och det ser ut som samma skulle gälla här.

Jag rekommenderar att du gör ett köp på minst en hel krona för att bara säker, dock! :)
 

JNH

Medlem
Når gränsen för en voucher i december.

Någon som vet om det i Amex-appen numera går att se hur mycket som är spenderat i jakten på vouchers?
 
Fick mitt amex i slutet på november och har fått en 2-4-1 voucher hittills och halvvägs till nästa men kommer landa lite ifrån innan 1 januari. Nollas alla kort den 31/12 oavsett när kortet startades?
 
Toppen