Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Nästa vecka är det tre år sen nya X2000 sattes i trafik. Gillar det mycket och noterade senast med ett gammalt X2000 att väggen mitt i vagn 1 var borttagen = förberedelse för renovering? Hur många tågsätt är klara nu?

OK så dörrarna följer med tekniskt uppgraderad. Ja, det verkar rimligt, är annan öppningsmekanism än tidigare och hela dörren är väl bytt

Inte åkt så mycket tåg nu sen början av december, men ska ut på några rejäla turnéer om ett par veckor. Spontant har renoveringarna nästan helt avstannat?

Lite OT
Åke Stockholm-Göteborg i fredags icke ombyggd tåg, strax efter Södertälje när tågvärden delade ut frukosten försvann korg lutning systemet och det började kränga ordentligt damen bredvid mycket orolig och frågade om detta var farligt, nej svarade tågvärden det är till och med de som säger att de inte blir åksjuka när systemet slås ut.

Bistron annonserade ut att den var tvungen att stänga för alla varor låg ”huller om buller” och den blev stängd resten av resan.
Bekom inte mig eftersom de serverar ett plagiat av en välkänd dryck, jag hade köp originalet inan vi klev på tåget!

Lite OT
Åke Stockholm-Göteborg i fredags icke ombyggd tåg, strax efter Södertälje när tågvärden delade ut frukosten försvann korg lutning systemet och det började kränga ordentligt damen bredvid mycket orolig och frågade om detta var farligt, nej svarade tågvärden det är till och med de som säger att de inte blir åksjuka när systemet slås ut.

Bistron annonserade ut att den var tvungen att stänga för alla varor låg ”huller om buller” och den blev stängd resten av resan.
Bekom inte mig eftersom de serverar ett plagiat av en välkänd dryck, jag hade köp originalet inan vi klev på tåget!
Kan säg att det finns absolut ingen risk med att korglutningen slutar fungera. Det systemet finns mest till för komfortens skull och att tågen kan ta skarpa kurvor i full fart utan att komforten blir sämre (det krängande du nämner). Kollar du på dom andra snabbtågen och dubbeldäckarna kör dom också 200km/h men dom får oftast bromsa ner 20-30km/h i dessa kurvor. Det dom senare nämnda fordonen tar igen på är att accelerationen är mycket snabbare än för X2000 som endast har drivning på 4 av 28 hjulaxlar.

Inte åkt så mycket tåg nu sen början av december, men ska ut på några rejäla turnéer om ett par veckor. Spontant har renoveringarna nästan helt avstannat?
Allt jag kan säg är att det går långsamt, kom ut ett tåg precis innan jul så nu är det 9st X2C och 3st X2U i trafik. Frågan är vilken linje du åker mest på, västra eller södra stambanan? Är du på västra mest så från i höstas så har man börjat köra fler av dessa tåg ner mot Malmö också varför det kan märkas att dem "minskat" på västra stambanan. Första 2 åren gick alla dessa nya tåg enbart på Västra stambanan då man i omgångar utbildade all personal (förare, ombordare), sen också att dom två största verkstäderna för X2000 finns i Stockholm och Göteborg.

Med tanke på rubriken så kommer vi 6 minuter försent till Norrköping!

Min första resa med nya X2000 väldigt ljust i vagnen

, när den framför har sin stol i rakt uppfällt läge har man dålig utsikt från raden bakom

Med tanke på rubriken så kommer vi 6 minuter försent till Norrköping!

Min första resa med nya X2000 väldigt ljust i vagnen

, när den framför har sin stol i rakt uppfällt läge har man dålig utsikt från raden bakom
Stämmer, kan dock tycka det är kommersiellt rimligt med fler stolar efter renoveringen. Det är fortfarande tillräckligt rymligt för de flesta.

VIsst har man inte börjat sälja platserna i bistron än, men det kommer?

Toppen