Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Hotel nr 1
Hotell
: Hamptons by Hilton Warsaw Mokotow
Datum: 10-11 Maj 2024
Bokat: Twitter Bedroom
Uppgradering: Ingen Uppgradering
Status: HHD

En kort natt, ankomst 23 på kvällen till Warszawa och vidare med flyg 06 dagen efter. Bara en längre powernap!

Hotell nr 2
Hotell: Waldorf Astoria Jerusalem
Datum: 11 - 12 Maj 2024
Bokat: King superior room (Hilton Honors Discount)
Uppgradering: Junior Suite
Status: HHD


Bokade i sista minuten och det är dessutom Israels independence day på måndag så boende var minimalt. Kontakta hotellet i appen direkt efter bokning och bad om lite önskemål, såg efter ca 10 min att jag fått uppgraderingen. Än så länge ett rätt trevligt hotell, återstår att se om eggs benedict serveras till frukost.

Vad händer i frågan? Fortfarande 5-6 klara? Med detta tempo är det klart kring 2035 och då är det nog dags att pensionera de två 45 år gamla tågen? Jag gillar verkligen X2000 och åker normalt flera gånger i veckan så är angelägen om att detta går framåt...

Jag fick ett mail om "ett nytt sj". Där sägs det samtliga x2000 ska vara klara 2028.

Plus att helt nya snabbtåg ska komma med första leverans 2027. Fast att tåget är på projekteringsstadiet... En ny deadline som snart swooshar förbi?

Ca sådär tio år efter start. Bra jobbat!

Tja, om det är 4,5 år kvar och ett 30-tal set orenoverade så krävs det i snitt ett färdigt set varannan månad.
Man får väl se om det håller. Just nu har SJ fokus på att inte upprepa föregående vinter, och jag gissar att en del resurser går åt till att se till att tåg och verkstäder är i skick.

Sen ska det testköras i tid och evighet. 2030 tror jag på. Kanske.

2st helt nya och ombyggda tåg kommer ut innan midsommar!
 

guwonder

Medlem
Längre tåg med fler tågvagnar är ännu viktigare för mig nu än renoverade vagnar. Jag önskar se fler renoverade tåg.

Jag hoppas att väntan blir mindre med SJ än för höghastighetståg Houston-Dallas.
 

guwonder

Medlem
Mycket tur i maj och juni. Jag har fått nya tåg på ca 25% av mina pendlar mellan Stockholm C och Malmö C/Copehangen. [SJ+Oresundstag när man ska till CPH.] Alltid glad att se de nya tågen.

Baksidan är besvikelse när man ser de gamla tågen.
 

intuition

Medlem
Jag kanske missat detta, men kör de med halv-renoverade tåg också? Sitter på ett svartmålat tåg med ny LED-belysning och vad jag tror är nya tygpaneler på hatthyllorna, men gamla stolar, bucklor och märken i tak, på vägg, och golv.
 

tågnörd

Medlem
Jag kanske missat detta, men kör de med halv-renoverade tåg också? Sitter på ett svartmålat tåg med ny LED-belysning och vad jag tror är nya tygpaneler på hatthyllorna, men gamla stolar, bucklor och märken i tak, på vägg, och golv.
Precis så. Underlittera är X2U för de tekniskt uppgraderade tågsätten. De har ännu inte fått ny inredning medan X2C är fullt upprustade.

Sidonot: det finns också X2K (kan åka till Danmark), X2E (ECTS-ombordsystem istället för ATC) och så kombinationer som X2UEK..
 
Precis så. Underlittera är X2U för de tekniskt uppgraderade tågsätten. De har ännu inte fått ny inredning medan X2C är fullt upprustade.

Sidonot: det finns också X2K (kan åka till Danmark), X2E (ECTS-ombordsystem istället för ATC) och så kombinationer som X2UEK..

"Littera"
X2 = Vanligt fordon som endast kan köras i Sverige
X2K = Vanligt fordon som kan köras i både Sverige och Danmark (Klarar båda linjespänningar och har även ATC för båda länderna)
X2U = Tekniskt uppgraderade tåg men inte fått nya kabinen
X2C = Tekniskt uppgraderade tåg och har fått nya kabinen
X2E & X2UEK används inte än men som tidigare nämnt är det då tågen är byggda för både ATC system och nya ETCS (Detta gäller endast "ändarna" på tåget alltså enbart drivenheten "loket" och manövervagnen).

Antal fordon i trafik (vad vi kan "bygga med befintlig vagnsammansättning, Drivenhet - 1 klass - 2 klass lugn - Bistro - 2 klass - 2 klass - manövervagn)
X2 = 12st
X2K = 8st
X2U = 3st
X2C = 7st
X2E & X2UEK - Finns två st "sportar" som är ombyggda, med det menat ett lok och en manövervagn ihopkopplade bara för testkörningar. Men eftersom det kräver sådana krav från Danska myndigheterna med godkännande krävs det bestämt vilka vagnar som skall köras med detta tåg. (Se problemet SJ hade med tyska nattåget tidigare)

Totalt 32 fordon

Så ser man på helheten är ca 30% av hela flottan är "nya tåg" men enbart 75% av dom som fått nya kabinen.

Jag kanske missat detta, men kör de med halv-renoverade tåg också? Sitter på ett svartmålat tåg med ny LED-belysning och vad jag tror är nya tygpaneler på hatthyllorna, men gamla stolar, bucklor och märken i tak, på vägg, och golv.
Finns 3 tekniskt uppgraderade men inte "comfortade" med nya kabinen, se ovan kommentar.
 

tågnörd

Medlem
"Littera"
X2 = Vanligt fordon som endast kan köras i Sverige
X2K = Vanligt fordon som kan köras i både Sverige och Danmark (Klarar båda linjespänningar och har även ATC för båda länderna)
X2U = Tekniskt uppgraderade tåg men inte fått nya kabinen
X2C = Tekniskt uppgraderade tåg och har fått nya kabinen
X2E & X2UEK används inte än men som tidigare nämnt är det då tågen är byggda för både ATC system och nya ETCS (Detta gäller endast "ändarna" på tåget alltså enbart drivenheten "loket" och manövervagnen).

Antal fordon i trafik (vad vi kan "bygga med befintlig vagnsammansättning, Drivenhet - 1 klass - 2 klass lugn - Bistro - 2 klass - 2 klass - manövervagn)
X2 = 12st
X2K = 8st
X2U = 3st
X2C = 7st
X2E & X2UEK - Finns två st "sportar" som är ombyggda, med det menat ett lok och en manövervagn ihopkopplade bara för testkörningar. Men eftersom det kräver sådana krav från Danska myndigheterna med godkännande krävs det bestämt vilka vagnar som skall köras med detta tåg. (Se problemet SJ hade med tyska nattåget tidigare)

Totalt 32 fordon

Så ser man på helheten är ca 30% av hela flottan är "nya tåg" men enbart 75% av dom som fått nya kabinen.


Finns 3 tekniskt uppgraderade men inte "comfortade" med nya kabinen, se ovan kommentar.
Jag säger till nästa gång det vankas after work så får vi snacka littera och tågrenoveringar :D
 
Toppen