Senaste nytt

När jag begrundar denna värld av poäng och resor..

SAS premium

Absolut, jag tänker på bokningen av SAS biljetter FLY PREMIUM samt Amex kupongerna. Varför inte tillåta bokning för pengar?
Ah okej. Anledningen är att det kostar SAS otroligt mycket mer att erbjuda en sådan förmån vad gäller bokning för pengar, och de skulle definitivt gå med förlust på varenda kund som erhöll en sådan förmån. Tanken med lojalitetsprogrammen är ju att driva lojalitet som flygbolaget generellt sett går plus på.

• Gilla
Reactions: O_B
SAS premium

Absolut, jag tänker på bokningen av SAS biljetter FLY PREMIUM samt Amex kupongerna. Varför inte tillåta bokning för pengar?
Därför att det är en rimlig och överskådlig kostnad för SAS att rabattera poängresor i premiumkabin ytterligare, eftersom de existerar i begränsad mängd. (Samma resonemang gäller andra bolag, det finns t.ex. 241-vouchers med BA som man kan få via Amex i UK, som också enbart gäller Avios-bokningar.)

Det måste inte vara exakt så, SAS hade kunnat behålla nuvarande villkor för bokning med poäng men lägga in 10% rabatt för pengar om det blir för dyrt. Målet för SAS är rimligen att få in riktiga pengar.
Om vi pratar om Fly Premium (högsta nivån) så skulle 10% rabatt på ett obegränsat antal business class-biljetter (som du kan boka både åt dig själv och andra) bli otroligt mycket dyrare för SAS än 40% färre poäng på ett mycket begränsat antal bonusplatser.

Bonusprogrammen finns till för att flygbolagen totalt sett ska tjäna pengar på dem (genom att poäng går ut, genom att folk köper muffins för poängen istället för nya resor, eller bokar bonusbiljetter i Go till Europa till ett ganska dåligt poängvärde...), även om det finns inslag där enskilda medlemmar som kan "navigera programmet" kan hitta riktigt bra deals.

Vad jag förstår så ligger Mastercards avgifter för butiker mfl på ca 2% så jag antar att det är en andel av det som föder allt detta? Och att flygbolagen de facto säljer poäng till kortutgivare mot en andel av den kakan? Hela kortindustrin är ju under rejäl utveckling med ett stort antal nya (främst debit dock) aktörer och jag kan ju bara gissa att många här hade kastat sig över ett kort som gett poäng på Finnair och Qatar?
Var får du 2% ifrån? Det är betydligt lägre och regleras väl även av EU?
Sen finns det ju vissa korttjänster typ izettle som tar typ 3-4% av handlaren, men då behöver de inte investera i hård och mjukvara själva.

Jag hade personligen inte kastat mig över ett kort från Finnair då jag inte samlar något där. Qatar är inte något heller direkt för egen del, men deras Avios går att flytta till BA vilket skulle kunna vara intressant. BA har ju tidigare haft kort i Sverige.

• Gilla
Reactions: O_B
jag kan ju bara gissa att många här hade kastat sig över ett kort som gett poäng på Finnair och Qatar?
Det beror på växelkursen. Du kan växla svenska American Express Membership Rewards-poäng (från Amex Gold, Platinum, Centurion) till bl.a. Finnair-poäng och Qatar Avios. Men sedan förra årets rejäla devalvering av svenska MR-poäng är växelkursen inte så lysande, även om den nog kan ses som acceptabel vad gäller BAEC Avios. De SAS- eller Miles&More-brandade korten på den svenska marknaden ger mer poäng relativt spend.

Vill man ha Qatar-Avios från Amex MR ska man dock växla dem till BAEC där kursen är bättre (20:1 istället för 27:1) och sedan flytta över dem till QRPC.

Var får du 2% ifrån? Det är betydligt lägre och regleras väl även av EU?
Sen finns det ju vissa korttjänster typ izettle som tar typ 3-4% av handlaren, men då behöver de inte investera i hård och mjukvara själva.

Jag hade personligen inte kastat mig över ett kort från Finnair då jag inte samlar något där. Qatar är inte något heller direkt för egen del, men deras Avios går att flytta till BA vilket skulle kunna vara intressant. BA har ju tidigare haft kort i Sverige.
Interchange fee
Interchange fee är den största kostnadsposten för en transaktion. Kostnaden betalas av försäljaren (t ex en butik eller restaurang) för möjligheten att ta emot kortbetalningar.

För kreditkort ligger denna i genomsnitt på 1,81 %, och runt 0,3 % för vanliga debitkort.

Interchange avgiften är till stor del vad kortutgivaren tjänar pengar på. De tar alltså i genomsnitt 1 krona och 81 öre av en betalning på 100 kr i avgift när betalningen görs med ett kreditkort.

Assessment fee
Assessment fee är en kostnad som Mastercard tar ut från kortutgivaren för att verifiera att betalningar kan genomföras. Det är alltså genom denna avgift som Mastercard tjänar sina pengar.

För 2020 är avgiften 0,1375 % av beloppet, vilket innebär att Mastercard tjänar 13,75 öre på en 100 kronors-betalning med ett Mastercard kort.

Det beror på växelkursen. Du kan växla svenska American Express Membership Rewards-poäng (från Amex Gold, Platinum, Centurion) till bl.a. Finnair-poäng och Qatar Avios. Men sedan förra årets rejäla devalvering av svenska MR-poäng är växelkursen inte så lysande, även om den nog kan ses som acceptabel vad gäller BAEC Avios. De SAS- eller Miles&More-brandade korten på den svenska marknaden ger mer poäng relativt spend.

Vill man ha Qatar-Avios från Amex MR ska man dock växla dem till BAEC där kursen är bättre (20:1 istället för 27:1) och sedan flytta över dem till QRPC.
Ja, jag har också fattat det så att AMEX platinum numera inte är ett klockrent sätt växla till andra flygbolag. Då jag bor stora delar av tiden i Gibraltar (vilket tyvärr inte är direkt hjälp få UK card access) som är pund så tittar jag på mer flexibla (international) private banking sätt få ett kort som ger bonus på BA. Återkommer om det finns intresse och om jag får det fungera.

Interchange fee
Interchange fee är den största kostnadsposten för en transaktion. Kostnaden betalas av försäljaren (t ex en butik eller restaurang) för möjligheten att ta emot kortbetalningar.

För kreditkort ligger denna i genomsnitt på 1,81 %, och runt 0,3 % för vanliga debitkort.

Interchange avgiften är till stor del vad kortutgivaren tjänar pengar på. De tar alltså i genomsnitt 1 krona och 81 öre av en betalning på 100 kr i avgift när betalningen görs med ett kreditkort.

Assessment fee
Assessment fee är en kostnad som Mastercard tar ut från kortutgivaren för att verifiera att betalningar kan genomföras. Det är alltså genom denna avgift som Mastercard tjänar sina pengar.

För 2020 är avgiften 0,1375 % av beloppet, vilket innebär att Mastercard tjänar 13,75 öre på en 100 kronors-betalning med ett Mastercard kort.
Var kommer denna text ifrån? Den hänvisar dessutom till 2020 och inte 2023.

Jag har jobbat med kortsystem tidigare och vi betalade inte i närheten av dessa summor du skriver om.

Nu är kanske inte wikipedia den mest tillitliga källan, men läser du här ser du att de tär 0,2% för debit och 0,3% för kredit inom EU

Om du vill grotta ner dig i lagtexten från EU kan du läsa den här

Var kommer denna text ifrån? Den hänvisar dessutom till 2020 och inte 2023.

Jag har jobbat med kortsystem tidigare och vi betalade inte i närheten av dessa summor du skriver om.

Nu är kanske inte wikipedia den mest tillitliga källan, men läser du här ser du att de tär 0,2% för debit och 0,3% för kredit inom EU

Om du vill grotta ner dig i lagtexten från EU kan du läsa den här
Då har du säkert rätt. Jag kan tyvärr inte länka var jag läste detta. Jag jobbar med att researcha för investeringar (och senaste tiden har mycket tid lagts på att research denna värld :) ) men jag sparar inte allting. Detta var något jag snubblade på för några veckor sedan och klistrade in till några kompisar utan länk. Dvs jag kan inte garantera att det är rätt eller att det inte har ändrats mellan åren du nämner.

Men jag såg en logik i att det nog inte var helt fel när man samtidigt har sett kommentarer om hur värdefullt SAS Eurobonus är vs övriga tillgångar (återigen har jag inte sparat länk/källa).

TACK för feedback och länkar. Måhända var det USA siffror som mitt inklistrade artikel citat syftade på. Nämns ju ofta att det är stor skillnad mellan EU och USA för kort, och som följd av det, bonusar.

Last edited:
Om siffran 0.3% ersättning för MasterCard kreditkort i EU, dvs 30 öre per 100kr stämmer så uppstår frågan för mig, vad får SAS för ersättning för att utfärda EB poäng på 15-30 poäng per 100 kr MC spend?

1/10 av kortavgiften? 3 öre per till SAS per utfärdade 15-30 poäng utfärdade av SAS?

Sen sälja två business tor biljetter med 2-4-1 för 100k poäng?

Om siffran 0.3% ersättning för MasterCard kreditkort i EU, dvs 30 öre per 100kr stämmer så uppstår frågan för mig, vad får SAS för ersättning för att utfärda EB poäng på 15-30 poäng per 100 kr MC spend?

1/10 av kortavgiften? 3 öre per till SAS per utfärdade 15-30 poäng utfärdade av SAS?

Sen sälja två business tor biljetter med 2-4-1 för 100k poäng?
Glöm inte ränteintäkter i din kalkyl. Räntesatsen är ju ganska kraftigt även för ett blancolån om man jämför med storbankernas räntesatser för sådana.

Toppen