Senaste nytt

När jag begrundar denna värld av poäng och resor..

O_B

Medlem
Detta är ett fantastiskt forum och jag har lärt mig jättemycket och har baserat på det lagt en plan för hur jag ska nå diamantstatus i EB och kunna ge bort ett guldkort till min far genom att vi samarbetar. I vårt fall innebär det avvecklande av flygande med Finnair och att vi koncentrerar oss till Star Alliance/SAS.

Två frågor som jag har är:
1. Vad är logiken att bara lägga statusförmånerna enbart på bokning av resa med poäng och inte med pengar? Har det alltid varit så? Är det så med alla bolag?

2. Vad är logiken för bolag som Finnair och Qatar att inte inleda samarbete med kortoperatörer i Sverige? Noterar Lufthansa men det är ju inom Star Alliance så kanske inte den jag hade sett som logisk aktör.

Fråga 2 tror jag det går åt andra hållet; nämligen att flygbolagen behöver hitta en kortutgivare som vill samarbeta med de. Kortutgivaren är ju den som ska lansera en kreditprodukt där de behöver locka tillräckligt med kunder samtidigt som deras förtjänst ska överstiga kostnaden för att köpa poängen för flygbolaget. I Sveriges fall så behöver också ett sånt kort kunna vara tillräckligt attraktivt för att locka kunder från SAS och Amex (de allra flesta har inte flera kreditprodukter).

SAS premium

Absolut, jag tänker på bokningen av SAS biljetter FLY PREMIUM samt Amex kupongerna. Varför inte tillåta bokning för pengar?
Det skulle bli en väldigt dyr historia för flygbolagen IOM att poängresor är en bråkdel av totalen, medan betalda resor är lejonparten. Skulle Fly Premium funka även för betalda resor skulle nära nog ingen betala för Sas Plus.

Fråga 2 tror jag det går åt andra hållet; nämligen att flygbolagen behöver hitta en kortutgivare som vill samarbeta med de. Kortutgivaren är ju den som ska lansera en kreditprodukt där de behöver locka tillräckligt med kunder samtidigt som deras förtjänst ska överstiga kostnaden för att köpa poängen för flygbolaget. I Sveriges fall så behöver också ett sånt kort kunna vara tillräckligt attraktivt för att locka kunder från SAS och Amex (de allra flesta har inte flera kreditprodukter).
Vad jag förstår så ligger Mastercards avgifter för butiker mfl på ca 2% så jag antar att det är en andel av det som föder allt detta? Och att flygbolagen de facto säljer poäng till kortutgivare mot en andel av den kakan? Hela kortindustrin är ju under rejäl utveckling med ett stort antal nya (främst debit dock) aktörer och jag kan ju bara gissa att många här hade kastat sig över ett kort som gett poäng på Finnair och Qatar?

SAS premium

Absolut, jag tänker på bokningen av SAS biljetter FLY PREMIUM samt Amex kupongerna. Varför inte tillåta bokning för pengar?
Du menar varför kan man inte få ”Plus för priset av Go” när man köper för pengar? Eller ”halva priset i kronor” när man använder en AMEX voucher?

Du menar varför kan man inte få ”Plus för priset av Go” när man köper för pengar? Eller ”halva priset i kronor” när man använder en AMEX voucher?
Det måste inte vara exakt så, SAS hade kunnat behålla nuvarande villkor för bokning med poäng men lägga in 10% rabatt för pengar om det blir för dyrt. Målet för SAS är rimligen att få in riktiga pengar.

Toppen