Senaste nytt

När bara business class är gott nog....

Nöjer du dig med en vettig Business class biljett, eller vill du alltid ha max max max?

• Jag nöjer mig med Business class, om produkten är vettig....

Votes: 43 78,2%
  • Nej jag vill alltid ha maximalt allt, business is just not good enough....

Votes: 12 21,8%

• Total voters
    55
Inom Europa blir det precis motsatsen. Har man statusen så har man förmåner som Fast track, lounge access, extra bagage (eller extra bagagevikt), Priority boarding, Priority tag.

Helt enig med förmånerna om man flyger inom Europa, men även när jag flyger utanför Europa är statusen viktigt eftersom det då blir en del premium economy och då är förmånerna med lounge etc värdefulla . Nu är det ett tag sedan jag var i OW's businesslounger, men kommer att bumpa ned till silver, frågan blir då hur mycket jag kommer att sakna Galleries First och The Wing First:confused: Men nästa år blir det nog ett seriöst försök att nå SEN, måste ju testa LX F:D Är helt klart drabbad av First Class Syndrome. Vill försöka testa så många F-produkter som möjligt (utom de amerikanska). sanrt uppe i 10 olika. Men sen vill man ju gärna prova dem igen och igen och igen:eek::eek::eek:

Men nästa år blir det nog ett seriöst försök att nå SEN, måste ju testa LX F:D Är helt klart drabbad av First Class Syndrome. Vill försöka testa så många F-produkter som möjligt (utom de amerikanska). sanrt uppe i 10 olika. Men sen vill man ju gärna prova dem igen och igen och igen:eek::eek::eek:
OT svar.
Du kan boka SWISS First class ena vägen och Economy class på ena vägen mellan Göteborg-Zürich-Dubai t/r för ca 16.000 SEK inkl. skatter. (helst First class på utresan då hemresan avgår från Dubai 01:35 mitt i natten)

Med tanke på hur mycket pengar du måste lägga ner för att tjäna in så mycket miles till Miles&More för First class award med SWISS och sedan behöver du ändå att pröjsa ca 3.700 SEK för skatter och bränsletillägg, kan det vara en fair deal.

Screenshot20150426_01.png

Med tanke på hur bra många nyare Business Class produkter är så ser jag inget riktigt behov av att flyga First Class. Stolarna är i princip desamma och så länge man kan få en god natts sömn och sitta bekvämt så är jag nöjd. Maten ombord på ett flygplan kommer alltid att vara flygplansmat, så att förvänta sig restaurangkvalité är bara dumt, och en Champagne för 300kr smakar minst lika bra som en flaska för 1200kr. Rent realistiskt ser jag inte heller någon framtid för First Class, i synnerhet då många flygbolag har börjat halvera storleken på sina kabiner eller plocka bort det helt och hållet. För poängjägare kommer det förmodligen innebära att möjligheten att flyga First för poäng försvinner, i synnerhet då flygbolagen redan nu har börjat göra det allt svårare. Den enda First Class produkten som jag vill testa är Lufthansa/SWISS och dessa går att flyga på betald biljett för en rimlig penning (Oslo till Boston dealen), något som jag hoppas kunna göra om en snar framtid.

Flyger 3-4 gånger per månad och bokar oftast business. För mig är det viktigt att de är bekväma säten och inte massa jävla skrikande ungar bredvid mig. Transporten ska vara snabb skön och smidig enligt mig bara :)

Flyger 3-4 gånger per månad och bokar oftast business. För mig är det viktigt att de är bekväma säten och inte massa jävla skrikande ungar bredvid mig. Transporten ska vara snabb skön och smidig enligt mig bara :)
Det kan finnas skrikande barn i business också, samt snarkande vuxna eller berusade vad som helst. Köp NC hörlurar istället så slipper du sådana orosmoment.

Jag och fru Jaws flyger alltid businessclass eller bättre på longhaul. Anledningarna är flera;
  • vi kommer fram utvilade till vår destination tack vare att vi kan sova i en lieflat
  • vi har tillgång till lounger som underlättar eventuellt behövliga uppfräschningar, se badankor;)
  • allra viktigaste!!! inga påfrestningar på våra ryggar som inte tål ecostolar på flighter 3 timmar och längre( dessvärre sant:()
  • enligt ovan, så kan vi flyga längre sträckor som annars skulle vara utanför vår räckvidd
FirstClasskabinen är lugnare än businessclasskabinen och erbjuder även bättre mat, (fortfarande flygplansmat), men mkt bra dryckesutbud - det är i mina ögon tveksamt om First skulle vara mer prisvärt än business.

Firstloungerna står på en helt annan nivå än de för business och PP med god mat och mkt gott dryckesutbud, häri ligger nog Firstkonceptets stora styrka.

Sammantaget ligger vårt resekoncept nära @Bamsefar i hans(hens:p) tankar där syftet är viktigare än klassen och vi åker åtminstone businessclass på longhaul. Service och utbud, ffa Firstlounger, blir närmast grädde på moset. Men det viktigaste är att vi kan resa longhaul utan en "baksmälla" som exempelvis trötthet men främst utan att må illa!

Fast "prislappen" på denna mat och dryck är rätt extrem.
Iom att det ingår mer i Firstkonceptet :) blir det inte lika extremt. Det handlar om vad man eftersöker och att till detta hitta det som är mest prisvärt.
Givetvis talar jag för mej personligen och mina behov! BC.se är här en mycket god hjälp för att kunna hitta det perfekta resandet för individen utifrån hens förutsättningar.

Toppen