Senaste nytt

När återgår Arlanda till ”ordinarie” terminaler?

011430121

Medlem
Idag går all trafik från terminal 5.
Med tapp på runt 80% av passagerarna så räcker det med utrymme så väl på plattan som inne i terminalerna.
Vissa butiker har inte öppnat sina shoppar, restauranger håller stängt, de gånger jag har flugit den senaste tiden har det inte varit köer i säkerhetskontrollen, senaste gången var till och med fast track öppet.

En undran som förmodligen ingen har en aning om, kommer Arlanda återgå till gamla när det gäller från vilka terminaler som bolagen kommer att flyga ifrån?

När jag var i SAS Guld loungen i början av september träffade vi en SAS representant som frågade vad vi tyckte om utbudet som serverades i loungen, han sa att precis när vi flyttade från T4 hit till T5 så var vår nya inrikes lounge klar på T4.

Om jag får tro, så kommer de bolag som flög från T2 bli kvar på T5 och F-piren till minst sommaren 2021,
jag tror vidare att T4 öppnas i början av 2021 och även bolagen som flyger från T3 kommer att utnyttja T4 och bussa över passagerarna till T3 plattan.

När/om Norwegian gör KK kan nog SAS inrikes bli kvar på T5 ett bra tag framöver.

Sedan en annan fråga, kommer Ryanair och WIZZ till Arlanda innan utgången av 2021?
Om man ända hade facit på alla frågor här i livet, jag återkommer i årskiftet 2021/2022 i detta ämne och ser om något jag har trott slagit in.
 

mha321

Medlem
Man har väl pratat länge om att flytta över en del inrikes till T5?

Om man räknar på att Norwegian klarar sig, men återhämtar sig betydligt långsammare än konkurrenter, så vore en intressant variant ju att flytta SAS inrikes till T5 och hela Norwegian till T4 (som då inte längre skulle vara enbart inrikes). Då får ju både SAS och Norwegian bättre transfer-möjligheter.

Man kan ju åtminstone hoppas...

Hur har det egentligen gått med den där gången mellan T4 och T5 över Skycity som skulle integrera terminalerna innanför security? Har den blivit av eller blev det projektet stoppat?
 

NotRyan

Medlem
Om dom återställer loungerna i F-piren nu när G-piren är stoppad, och låter Menzies bygga "Aurora F-edition" så blir det bra.
 

NyfikenGrau

Medlem
Har också funderat på sistone om inte T5 kommer räcka för överskådlig framtid. Detta då det verkar som att den permanenta minskningen av flygtrafik blir större än vad man (jag) trodde i början av krisen.
En sak som slår mig som inte har ARN som hemmaflygplats är hur konstant underutnyttjad F-piren känns. Ska nämna att jag ev inte använder den så mycket i rusningstid och att jag endast använder nedervåningen (Schengen), men seriöst känns det som det varit max 20-30 % beläggning de tider jag använt den. Stor kontrast mot A och B som alltid känns fulla.
Jättefördelen med "SAS bara på T5" är ju att Arlanda plötsligt skulle bli en helt ok flygplats att byta på.
 

011430121

Medlem
Man har väl pratat länge om att flytta över en del inrikes till T5?

Om man räknar på att Norwegian klarar sig, men återhämtar sig betydligt långsammare än konkurrenter, så vore en intressant variant ju att flytta SAS inrikes till T5 och hela Norwegian till T4 (som då inte längre skulle vara enbart inrikes). Då får ju både SAS och Norwegian bättre transfer-möjligheter.

Norwegian flyger till orter där man har möjlighet att köpa taxfree, tror inte man kan få lönsamhet i taxfree varor på enbart Norwegian destinationer T4, det behövs större utrymme än den lilla parfymbutiken som finns idag.
Vissa Norwegian destinationer behöver även passkontroll.
Men jag har haft samma tanke som du.
Känns lite osvensk att passera taxfree varor om man som nu flyger från T5 och inrikes i Sverige vem hade trott det i början av mars?
 

mha321

Medlem
Man kan ju behålla sin utrikes med passkontroll o T5 längst bort till vänster. Det är ju ganska nära och kommer väl knappast vara så mycket längre till T4 än det idag är bort till F.

Taxfree problemet håller jag med om. Även om det inte har något att göra med en effektiv flygplats (snarare vore det effektivare om de inte var ivägen), men det är ju en påtaglig del av intäkterna för flygplatsen.

Det skulle säkert gå att göra en lite taxfree på T4 dock. Det är ju inte speciellt stor på T2 heller och den verkar ju vara ok. Det borde kunna hålla en tid också eftersom Norwegian till att börja med ju mest startar upp linjer utan taxfree...
 

011430121

Medlem
Man kan ju behålla sin utrikes med passkontroll o T5 längst bort till vänster. Det är ju ganska nära och kommer väl knappast vara så mycket längre till T4 än det idag är bort till F.

Taxfree problemet håller jag med om. Även om det inte har något att göra med en effektiv flygplats (snarare vore det effektivare om de inte var ivägen), men det är ju en påtaglig del av intäkterna för flygplatsen.

Det skulle säkert gå att göra en lite taxfree på T4 dock. Det är ju inte speciellt stor på T2 heller och den verkar ju vara ok. Det borde kunna hålla en tid också eftersom Norwegian till att börja med ju mest startar upp linjer utan taxfree...
Till Oslo kan köpa taxfree
 

mha321

Medlem
Till Oslo kan köpa taxfree
"mest" start upp linjer, inte bara. Även Gatwick kan väl köpa taxfree och vad jag vet är den igång -- och framförallt lär väl den skala upp när de väl kommer igång med longhaul-flighter, som väl lär starta up från LGW först. (Planen var ju officiellt att bara köra inrikes och därefter intraskand, men den har de ju redan brutit med)
 

011430121

Medlem
"mest" start upp linjer, inte bara. Även Gatwick kan väl köpa taxfree och vad jag vet är den igång -- och framförallt lär väl den skala upp när de väl kommer igång med longhaul-flighter, som väl lär starta up från LGW först. (Planen var ju officiellt att bara köra inrikes och därefter intraskand, men den har de ju redan brutit med)
Inte köpa till Gatwick ännu
Förmodligen efter årsskiftet
 
Toppen