Senaste nytt

När återgår Arlanda till ”ordinarie” terminaler?

Moco

Medlem
Något jag undrar, kanske någon som vet, är hur det är tänkt att tullkontrollen ska fungera när all trafik är samlad på T5. Låt oss säga att jag flyger från Sydamerika via Frankfurt till Arlanda med något smuggelgods i handbagaget eller på kroppen. I normalfallet skulle jag passera tullfiltret på Arlanda när jag kommer till Sverige (i Frankfurt går man igenom passkontroll men inte genom något tullfilter, om man håller sig i transit). Om jag i dagsläget väljer att fortsätta min resa från Arlanda till någon mindre inrikesdestination som i princip aldrig har någon tullpersonal, t.ex. Sveg, så innebär det att det inte är någon tullkontroll alls av mitt handbagage? Jag vet att Sveg formellt är s.k. internationell unionsflygplats och att tullkontroll därmed formellt kan ske där (d.v.s. flygplatsen är godkänd för att ta emot utrikesflyg inom Schengen) men att Tullen slumpmässigt skulle bevaka inrikesankomster på Svegs flygplats kan man i princip utesluta - de har ingen personal överhuvudtaget stationerad där.

Kanske inte direkt vad du frågade, och jag ser vad du menar. Dock kan jag upplysa att om du just nu kommer från Sydamerika (vanligtvis Z-gaterna på Frankfurt) och ska till Sverige leds du i dagsläget genom tullfiltret när du ska gå över till A (dock ej bagaget). Sedan ska det sägas att det i princip alltid står fler tullare redan vid gaten och på olika positioner i gången vid ankomster från Latam, och det blir en improviserad pass- och tullkontroll extra redan direkt vid avstigning. Inte alltid, men väldigt ofta.
 

fcx

Medlem
Något jag undrar, kanske någon som vet, är hur det är tänkt att tullkontrollen ska fungera när all trafik är samlad på T5. Låt oss säga att jag flyger från Sydamerika via Frankfurt till Arlanda med något smuggelgods i handbagaget eller på kroppen. I normalfallet skulle jag passera tullfiltret på Arlanda när jag kommer till Sverige (i Frankfurt går man igenom passkontroll men inte genom något tullfilter, om man håller sig i transit). Om jag i dagsläget väljer att fortsätta min resa från Arlanda till någon mindre inrikesdestination som i princip aldrig har någon tullpersonal, t.ex. Sveg, så innebär det att det inte är någon tullkontroll alls av mitt handbagage? Jag vet att Sveg formellt är s.k. internationell unionsflygplats och att tullkontroll därmed formellt kan ske där (d.v.s. flygplatsen är godkänd för att ta emot utrikesflyg inom Schengen) men att Tullen slumpmässigt skulle bevaka inrikesankomster på Svegs flygplats kan man i princip utesluta - de har ingen personal överhuvudtaget stationerad där.

Det är faktiskt ett tullfilter på Arlanda T5 sedan i somras. All inrikestrafik går till/från pir B (gate 11-24) och all utrikes från pir A/F. I den grå korridoren mellan pirerna så har man målat upp tullinjer på golvet och hängt upp en diskret skylt.
 

SK989

Medlem
Det är faktiskt ett tullfilter på Arlanda T5 sedan i somras. All inrikestrafik går till/från pir B (gate 11-24) och all utrikes från pir A/F. I den grå korridoren mellan pirerna så har man målat upp tullinjer på golvet och hängt upp en diskret skylt.
Där har vi svaret på frågan om hur det är tänkt. Bra.
 

jacoph

Medlem
Från Arlandas extranät:

För att integrera inrikestrafiken på Terminal 5 pågår byggnation av tre tullstationer. Arbetena planeras vara klara i slutet av januari 2021. Följande platser berörs:
Pir A vid Gate 10B, plan 4. Disken i Gate 10B stängs.
Pir B plan 4, direkt efter ankommande gränskontroll.
Pir F plan 2, direkt efter transferkontrollen. Rulltrappa, hiss och trappa till plan 3 vid avgående gränskontroll stängs av.

Arbeten som pågår just nu
 

ARN018

Medlem
Rykte att Swedavia återöppnar T2 den 26/10!
Inte hört vilka bolag som skulle vara aktuella
Också hört det ryktet om slutet av Oktober/början på November. Klart är dock att Finnair tack vare sina nya longhaulrutter kommer hålla till på T5 oavsett T2 öppning. Gissar på att Air France, KLM, Easyjet, British Airways, Iberia, Vueling, Air Baltic och Aeroflot kommer tillbaka till T2.
 
Toppen