Senaste nytt

När är en lämplig tid att inleda frukostservering under en nattflight?

Agö

Medlem
Flög i natt Singapore Airlines SQ352 till Köpenhamn från Singapore. Den är schemalagd på 12,5 timmar och avgår från Singapore 23:55 (i realiteten lyfter den dock oftast 30-60 minuter senare) och landa i Köpenhamn 06:00.

Jag valde för en gångs skull att äta middag ombord (den skyndades igenom av en märkbart stressad besättning, mer om det i annan tråd). Vad som dock slog mig var att man valde att inleda frukostserveringen 02:45 lokal (dansk) tid, dvs. tre timmar och en kvart innan schemalagd ankomsttid.

Är det verkligen lämpligt att inleda frukostservering så tidigt? Jag föreställer mig en lämplig tidpunkt ca. två timmar innan schemalagd ankomsttid. Jag kan förstå att den som inte ätit middag utan istället valt att sova kan vara en smula hungrig efter ett antal timmar i luften. För mig som bara var på väg hem och därför kvar på europeisk tid blev det nu istället massa stök i ett tidigt skede.

Enig ja - 1,5 - max 2 timer i business. Sidst jeg fløj til Doha fra København på Qatar lykkes det mig at sove fra vi var i luften (afgang 22.50) og til 50 minutter før landing hvor jeg fint fik tilbudt (og spist) lidt morgenmad inden landing.Men hvis man vil have den fulde servering er 1,5 time nok mere rigtig :)

Jag skulle säga 1,5-1 timme innan ankomst är lagom. Den där sista timmen på nattflyg, efter att frukosten är avdukad och man kämpar för att hålla sig vaken inför landning är den värsta. I regel börjar man alldeles för tidigt med frukosten.

Frukosten borde avskaffas helt på korta nattflygningar. Total idioti att servera frukost två timmar innan landning på EWR-ARN när middagsserveringen tar 3 timmar.

Jag kan tycka detta låter lite för tidigt. Men, om vi vänder på frågan lite: hur lång tid bör det gå mellan måltiderna? 6, 7, 8 eller 9 timmar? @Jonas C använder starka ord som "idioti", frågan vart det går snett för SAS? Att det tar 3t att servera middag är kanske lika stor bov?

Jag skulle gärna se flera bolag ta efter British Airways på kortare flyg som t.ex. USAs Östkust eller Mellanöstern: Pre-flight Supper i loungen. Men om vi tar trådskaparens flight som är rätt lång, när var middagsserveringen klar på natten och hur många timmar var det emellan avlsutat middag och frukost?

Men om vi tar trådskaparens flight som är rätt lång, när var middagsserveringen klar på natten och hur många timmar var det emellan avlsutat middag och frukost?
Jag skrev om min trista upplevelse av middagsserveringen i annan tråd. På just denna flight stressade Singapore Airlines igenom middagsserveringen på någon timme (med dåligt resultat). Det innebär att det var sju-åtta timmar mellan måltiderna. Jag är OK med att man gör så så länge man tydligt talar om att vi på denna flygning avser att skynda igenom en komplett middagsservering för att istället servera frukost tre timmar före ankomst. Man måste vara tydlig med det dock, antingen vid bokning eller direkt när man kommer ombord. Det hade förstås inte hjälpt mig eftersom jag omöjligtvis kunde sova direkt vid avgång ändå men kanske hade jag valt en annan avgång på Singapore.

Ska också sägas att jag i princip alltid försöker sova över frukosten ombord.

Jag skrev om min trista upplevelse av middagsserveringen i annan tråd. På just denna flight stressade Singapore Airlines igenom middagsserveringen på någon timme (med dåligt resultat). Det innebär att det var sju-åtta timmar mellan måltiderna. Jag är OK med att man gör så så länge man tydligt talar om att vi på denna flygning avser att skynda igenom en komplett middagsservering för att istället servera frukost tre timmar före ankomst. Man måste vara tydlig med det dock, antingen vid bokning eller direkt när man kommer ombord. Det hade förstås inte hjälpt mig eftersom jag omöjligtvis kunde sova direkt vid avgång ändå men kanske hade jag valt en annan avgång på Singapore.

Ska också sägas att jag i princip alltid försöker sova över frukosten ombord.

Jag känner igen den stressade middagen på SIN-CPH. Samma sak när vi åkte i november, och som du äter jag sällan frukost ombord. Jag antar det är en avvägning på hur lång tid man vill låta passagerarna vänta mellan måltiderna som genererar den udda frukosttiden.

Intressant hur det blir olika utmaningar på dessa resor: SIN/HKG/BKK/KUL till Europa med avgång runt midnatt landar alltid väldigt tidigt på morgonen men har 11-12t flygtid och rätt udda måltidstider. USA, i synnerlighet Östkusten till Europa har "rätt" tider för middag och frukost men flygtider mellan 6-7t.

100% med dig på informationsbrist.

Toppen