Senaste nytt

När är en lämplig tid att inleda frukostservering under en nattflight?

Jag känner igen den stressade middagen på SIN-CPH. Samma sak när vi åkte i november, och som du äter jag sällan frukost ombord. Jag antar det är en avvägning på hur lång tid man vill låta passagerarna vänta mellan måltiderna som genererar den udda frukosttiden.

Intressant hur det blir olika utmaningar på dessa resor: SIN/HKG/BKK/KUL till Europa med avgång runt midnatt landar alltid väldigt tidigt på morgonen men har 11-12t flygtid och rätt udda måltidstider. USA, i synnerlighet Östkusten till Europa har "rätt" tider för middag och frukost men flygtider mellan 6-7t.

100% med dig på informationsbrist.
Mmm. Jag kan gott se bekymret i att passagerare också har olika preferenser. Är du inne på Singaporetid vill du kanske sova direkt efter avgång och sedan få en åtta timmars sömn innan frukost. Då landar man på en för ankomstdestinationen ruggigt tung frukosttid (läs: mitt i natten) med en lång dag som följd.

Jag var nog mest förvånad eftersom jag faktiskt aldrig upplevt att man inleder frukost så pass lång tid innan ankomst.

Mmm. Jag kan gott se bekymret i att passagerare också har olika preferenser. Är du inne på Singaporetid vill du kanske sova direkt efter avgång och sedan få en åtta timmars sömn innan frukost. Då landar man på en för ankomstdestinationen ruggigt tung frukosttid (läs: mitt i natten) med en lång dag som följd.

Jag var nog mest förvånad eftersom jag faktiskt aldrig upplevt att man inleder frukost så pass lång tid innan ankomst.

Så är det nog, och där tycker jag Qatar med deras a La Carte har löst detta delvis. Dock skapar det andra bekymmer med ljus och stök i kabinen.

Jag har flugit SQ352 två gånger under december månad i år (det har varit mycket fram och tillbaka senaste tiden) och känner inte igen det där med frukost 3 timmar innan, låter alldeles för tidigt i mina öron, däremot kan jag hålla med om att middagsserveringen kan var lite jagad. Med Australisk biologisk klocka är det 3 på morgonen vid avgången från Singapore så mig passar det bra med snabb servering då jag vill komma i säng så fort som möjligt, likaså vaknar jag tidigt.
Men rent generellt så är problemet med för tidig frukostservering att även om man valt att avstå så tänds ljuset i kabinen och porslinet börjar skramla. Har öronpropparna trillat ut under natten, vilket ofta händer mig, och ögonbindeln sitter på sniskan är det svårt att sova vidare hur gärna man än vill. Kan det varit en full C-kabin som triggat den tidiga serveringen?
Håller helt med om information om vad som förväntas är viktigt, har vid 2 tillfällen hoppat på nattflyg från Singapore till Brisbane, (SQ och QF) varit vrålhungrig och endast blivit erbjuden en liten enklare sandwich, stor besvikelse.

Jag kan tycka detta låter lite för tidigt. Men, om vi vänder på frågan lite: hur lång tid bör det gå mellan måltiderna? 6, 7, 8 eller 9 timmar? @Jonas C använder starka ord som "idioti", frågan vart det går snett för SAS? Att det tar 3t att servera middag är kanske lika stor bov?
Har fått min nattsömn förstörd av frukostserveringen på två senaste resor hem från New York med SAS. Känns inte rimligt att endast få två timmars sömn i Business Class på en 7-timmars flygning. Antingen snabbar man på middagsserveringen eller skippar frukosten helt.

Har fått min nattsömn förstörd av frukostserveringen på två senaste resor hem från New York med SAS. Känns inte rimligt att endast få två timmars sömn i Business Class på en 7-timmars flygning. Antingen snabbar man på middagsserveringen eller skippar frukosten helt.
Det är det jag gillar med SK902 under den period den avgången går. Bara gå och lägga sig direkt (utan problem, inte riktigt samma grej 17:00...) och sova rakt igenom eller i vart fall till dess de börjar slamra med frukosten.

Toppen