Senaste nytt

MTR: Ny tågaktör mellan Stockholm-Göteorg

twiggs

Medlem
På SJ:s sida kan man få informationen genom att välja Kundtjänst --> frågor & svar --> reklamation och restidsgaranti. :)
Som du sade hade jag fel ang CPH.

Jo, jag ser det nu men det som fått mig att tro att möjligheten har varit borttagen är den formulering som SAS använt på sin hemsida för agenter. Ett tag marknadsfördes det hela konceptet dock, nu verkar det vara lite att den som känner till möjligheten använder sig av det medan merparten inget vet – man låter allt självdö dvs.
 
Kul med Sadlers Flirt tåg!
Om Flirt fungerar bra hos NSB borde de även fungera bra i Sverige.

Är det någon här som känner till hur breda dessa Sadler tåg är?
De allra flesta personvagnar, motornvagnståg och pendeltåg som rullar på spåren i Sverige är avsevärt bredare än vad som är standard nere på kontinenten. Det märks direkt när man hoppar på ett tåg i Tyskland, Schweiz, Österrike, Holland, Frankrike etc att vagnarna är betydligt smalare.
Pesonligen uppskattar jag den bredare vagnkorgen som är näst intill standard i Sverige.
 

In_Sweden

Medlem
Kul med Sadlers Flirt tåg!
Om Flirt fungerar bra hos NSB borde de även fungera bra i Sverige.

Är det någon här som känner till hur breda dessa Sadler tåg är?
De allra flesta personvagnar, motornvagnståg och pendeltåg som rullar på spåren i Sverige är avsevärt bredare än vad som är standard nere på kontinenten. Det märks direkt när man hoppar på ett tåg i Tyskland, Schweiz, Österrike, Holland, Frankrike etc att vagnarna är betydligt smalare.
Pesonligen uppskattar jag den bredare vagnkorgen som är näst intill standard i Sverige.

Nja, om alla Svenska tåg är bredare vet jag inte. Är ju mest X50-55 som har en signifikant skillnad.
Men, korgbredden på tyska flirt är 288cm, på de Norska flirt så är den 320.
Men vi får se vad vi får i Sverige. X50-55 (Regina & SJ3000) är ju 345cm breda. Viket gör dem till istort sätt enda tågen där man kan resa 5 i bredd, bekvämt.

För att få korgbredderna i lite perspektiv.
X31 - Öresundståg 297cm
SJ2000 - 308cm
X50-55 - 345cm
X40 - Dubbeldäckaren - 296cm

Men jag gissar att MTR gör lösningen som ger dem snabbast leverans och lägst pris. Om vi får Norsk korgbredd å 320 tror jag att det blir okej. Hamnar den på tysk så tror jag att folk blir missnöjda. Hamnar den närmare X50-55 så är det ännu bättre.
 
Även svenska personvagnar(60-tals & 80-tals vagnar) är märkbart bredare än vad som är standardbredd på personvagnar nere på kontinenten.
Även X60 pendeltågen har en bred vagnkorg. Norrtåg ska köra dem på ganska långa distanser...
Förhoppningsvis blir det NSB standard på MTR Flirt! :)
Det är väl också mest logiskt då NSB versionen är byggd för att klara "nordiskt" vinterklimat.
 
Last edited:
Toppen