Senaste nytt

MTR: Ny tågaktör mellan Stockholm-Göteorg

Men eftersom SJ "räddade" Västtrafik våren 2012 då DSB Väst misslyckades kapitalt med ekonomin så anser jag att SJ har en förhandlingsfördel när det gäller förslag om att deras regionaltåg bör ha kortast bytestid till pendeltågen. Idag är det mycket bra bytestider till SJ:s regionaltåg mot Örebro-Stockholm från Västtrafiks tåg både i Herrljunga och Falköping.

Den soppan hade jag förträngt, eftersom jag brukar åka tåg mest på hösten:D Men det kommer säkert att vara en joker i leken när tidtabellerna förhandlas. Sedan är ju biljettsystemen en annan fråga. Gissar att SJ inte är överdrivet pigga på att släppa in värsta konkurrenten i sitt system (om nu det är SJ som som kontrollerar systemet) om det handlar om att ta kunder på den lönsammaste linjen. Gäller det matartrafik till och från SJ's tåg på stambanorna känns det som en annan sak. Men om man själv ska mata till till värsta konkurrenten på de lönsamma linjerna skulle jag inte vara överdrivet intresserad av att koppla ihop systemen. Men jag har som sagt dålig koll på hur det styrs vem som bestämmer över vem som får vara med och inte i biljettsystemet.

Men jag har som sagt dålig koll på hur det styrs vem som bestämmer över vem som får vara med och inte i biljettsystemet.

Jag ska inte säga att jag är superkoll men har försökt att få bättre koll på vem som är ansvar för vad, då jag åker tåg ganska ofta, bl.a. eftersom SJ och SAS har komma-fram-garanti på inrikes och europeiska avgångar från ARN och CPH.

Ang MTR så gillar jag att de satsar på nya tåg, jämfört med Veolia som kör med 60-talsvagnar. Kommer bli väldigt intressant att åka med de. Hoppas för de att det finns någon substans i att de är testade för svenska förhållanden. SJ krävde att SJ 3000 skulle ha 2500 felfria mil där körningar i övre Norrland under vintertid var ett av kraven. Och vad jag vet så var det de tågen som klarade förra vintern bäst.

Jag ska inte säga att jag är superkoll men har försökt att få bättre koll på vem som är ansvar för vad, då jag åker tåg ganska ofta, bl.a. eftersom SJ och SAS har komma-fram-garanti på inrikes och europeiska avgångar från ARN och CPH.

OT:
Denna perk är sedan länge bortplockad och erbjuds numera endast då tåg- och flygbiljett köpts i ett via Accessrail eller vad det heter, till ett fåtal orter i Dalarna och på banan mot Sundsvall.

SJ krävde att SJ 3000 skulle ha 2500 felfria mil där körningar i övre Norrland under vintertid var ett av kraven. Och vad jag vet så var det de tågen som klarade förra vintern bäst.

Har för mig att Crister Fritzson (SJ's VD) också sa detta i lördagsintervjun förra lördagen. Man har väl lärt sig av gamla synder:D

OT:
Denna perk är sedan länge bortplockad och erbjuds numera endast då tåg- och flygbiljett köpts i ett via Accessrail eller vad det heter, till ett fåtal orter i Dalarna och på banan mot Sundsvall.

Det är inget jag har hört något om? Var har du fått den informationen?

http://www.sas.se/Foretagsprogram/Travel-Pass/Om-Travel-Pass/SAS-SJ/Komma-fram-garanti-SAS-SJ/
http://www.sj.se/information/faq/faqList.form?l=sv&d=21484&faq=174252

Däremot kan det ju vara lite knepigt att inte få till en Arlanda Express-anslutning sista biten om man kommer söderifrån (varpå komma fram-garantin inte gäller).

Ang MTR så gillar jag att de satsar på nya tåg, jämfört med Veolia som kör med 60-talsvagnar. Kommer bli väldigt intressant att åka med de. Hoppas för de att det finns någon substans i att de är testade för svenska förhållanden. SJ krävde att SJ 3000 skulle ha 2500 felfria mil där körningar i övre Norrland under vintertid var ett av kraven. Och vad jag vet så var det de tågen som klarade förra vintern bäst.
SJ3000 är ju istort sätt en Regina (X50-X54), med annan inredning och färg på utsidan. Något som har körts på svenska spår och i svensk vinter ett ganska bra tag. Det tror jag var en större bidragande anledning till den välfungerande introduktionen.

När det kommer till frågan om Flirt tågen och om de är körda i Svenska förhållanden, så är de ju i trafik i Norge där de har vintertestats på Bergensbanen, förmodligen en av de hårdare banorna i Norden under vintertid. Så vitt jag vet har det inte varit några större problem under vintern med just Flirt tågen. Inte mer än fastfrusa växlar osv som drabbar alla tåg.

Mm vet. Dock ska sägas att X2 har funnits på svenska järnvägar i 23 år, har renoverats en gång men har fortfarande vintern som ackilleshäl. Norrtåg däremot har ju inte inte beaktat detta synessätt med att testköra x62 ett visst antal mil trots att operatören Botniatåg ägs av bl.a. SJ AB. Det kan bli dyrt att välja lägsta pris istället för störst ekonomisk fördel enligt LOU.

Det är inget jag har hört något om? Var har du fått den informationen?

http://www.sas.se/Foretagsprogram/Travel-Pass/Om-Travel-Pass/SAS-SJ/Komma-fram-garanti-SAS-SJ/
http://www.sj.se/information/faq/faqList.form?l=sv&d=21484&faq=174252

Däremot kan det ju vara lite knepigt att inte få till en Arlanda Express-anslutning sista biten om man kommer söderifrån (varpå komma fram-garantin inte gäller).

SAS-länken syftar på mycket gammal information. CPH som bytespunkt togs bort för länge sedan och det gjorde även möjligheten att byta till longhaul inom detta samarbete.

När det gäller byte på ARN så står det så här på SAS interna hemsida:
Valid for SK operated or marketing flights when using end-on-end combination with SJ and SK on SK/117-document for destinations valid in this agreement.

Och "valid in this agreement" tolkade jag som samarbetet att sälja tåg+flygbiljetter till de orterna som finns med i Accessrail-samarbetet. Men det jag ha fel ändå.

När det gäller byte på ARN så står det så här på SAS interna hemsida:

Och "valid in this agreement" tolkade jag som samarbetet att sälja tåg+flygbiljetter till de orterna som finns med i Accessrail-samarbetet. Men det jag ha fel ändå.

På SJ:s sida kan man få informationen genom att välja Kundtjänst --> frågor & svar --> reklamation och restidsgaranti. :)
Som du sade hade jag fel ang CPH.

Toppen