Senaste nytt

Moral vs svenskt tänk?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag accepterar och förstår vad du säger. Hade varit intressant inte minst med tanke på information du skrev om i första inlägget. Moral är upp till var och en, ingen kan gå in och peka och säga att det ska vara på ett visst sätt. Personligen har jag ingen problem med att företag gör allt de kan för att maximera sin vinst.

Nä visst, det är jättebra att barnen i Pakistan inte går i skolan utan istället tvingas att hjälpa Stora Enso att tjäna pengar genom att samla returpapper, eller att att de syr fotbollar åt Puma. Så länge dessa företag kan maximera sin vinst så. För att inte tala om att HM ser mellan fingrarna när fabriksbyggnaden knappt håller ihop och riskerar att rasa när som helst. Bara de kan tjäna pengar, till varje pris. ;):mad::rolleyes:

Y
Jag accepterar och förstår vad du säger. Hade varit intressant inte minst med tanke på information du skrev om i första inlägget. Moral är upp till var och en, ingen kan gå in och peka och säga att det ska vara på ett visst sätt. Personligen har jag ingen problem med att företag gör allt de kan för att maximera sin vinst.
Är inte så bra på internet och IT så därför kommer hela Ditt inläggmed. Håller med Dig fullständigt.

Mvh

Nä visst, det är jättebra att barnen i Pakistan inte går i skolan utan istället tvingas att hjälpa Stora Enso att tjäna pengar genom att samla returpapper, eller att att de syr fotbollar åt Puma. Så länge dessa företag kan maximera sin vinst så. För att inte tala om att HM ser mellan fingrarna när fabriksbyggnaden knappt håller ihop och riskerar att rasa när som helst. Bara de kan tjäna pengar, till varje pris. ;):mad::rolleyes:

Och Dej håller jag ännu med mer. Det finns så mycket elände ute i världen som man inte ens förstår.
Man skall ju aldrig bli osams över det man inte ens kommer överens om.

Mvh

Frågorna är intressanta, hur känner du själv inför dem? Jakob

Ja, vet inte, det är knepigt. Vad jag förstår som inte jobbat hemma på länge, med all respekt för Din fråga.
Charter i Sverige och Norden - Thomas Cook via Ving.
Tryggheten är väsentlig för nordbor. Är väl också SAS som flyger charter, tom större än TC?
Reguljärt så verkar det inte spela någon roll, speciellt inte på interkontinental. Bonuspoäng hit eller dit, jag tycker att man ska tänka till innan man far iväg. Personligen så struntar jag i hur det går för Sverige, har inte bott där på över 25 år, men jag älskar landet. Men varför åka via något när det finns direktflygningar?
Bolaget jag jobbar för är helt ok, men inte sjyssta mot alla. En del tekniker, värdinnor, marken m.fl skulle va jätteglada att jobba i Norden. Ju längre vi vi sponsrar, jag vet inte vad jag ska säga, lågkostnadsbolag, så blirvärlden lite sämre. En skjorta kommer att bli 50 kr billigare. Bra. Service på bilen till halva priset. Bra.
Brutet ben lagat i ett garage. Bra. Billigt i alla fall. Germanwings billigt och bra? Osv, har inget svar.
IKEA och HM, klanderfria. Swedbanks CEO läste vi om idag. Klantskalle fö men 27 mille in.
Spm sagt, ingen politik,reflektion.

Mvh

......................................

Frågor:

Är det sunt att tex mitt bolag har gratis bränsle gentemot andra bolag?
Är det sunt att anställa unga piloter och CC on top av subventionerade bränsleförmåner?
Är någon beredd att betala 50 SEK/biljett mer för att dessa skall utbildas och känna trygghet?

Hela världen fungerar såhär idag och jag vet att frågorna är kontroversiella.
Min karriär inom flyget som pilot är snart slut. Det vore enkelt att säga att jag struntar i hur
det går, men det gör jag inte. Alla ska ha samma chans. Eller hur?

Mvh

Definiera gärna gratis bränsle. Ingenting är normalt sett gratis. Betvivlar att man stjäl det.
Och att anställa unga förmågor finns väl inget moraliskt fel i. Så länge de betalas avtalsenliga löner.
Ja, jag själv betalar gärna mer pengar för att veta att man följer gängse lagar och förordningar. Vad pengarna används till tar jag ingen direkt hänsyn till.

Nu tillhör jag i grunden en person som så långt det bara är möjligt bojkottar bl a kinesiska produkter. Delvis på grund av deras totalt skeva syn på människor som omvärld. Betalar gärna mer pengar för något för att få produkter som är tillverkade i europa (då räknar jag normalt inte in forna östeuropa).

En intressant fråga är ju hur de som jobbar på bolag som inte har rörelser som går ihop men som räddas gång på gång av skattebetalarna känner sig. Omoraliska?

Intressant tråd skapad av en minst lika intressant person.
Jag följer den mer än gärna. Kommer nog komma på något klokt att tillägga vartefter. :)

Strunta i att fundera på detta. När du slutar som pilot försök hitta ett parti du kan vara aktiv i och driva rättvisefrågorna. Tror du ska titta åt vänster när du väljer:)

Vilken intressant fråga, löner och villkor bör vara drägliga av moraliska skäl men nivån bör spegla förutsättningarna där den anställde bor. När det gäller skatter så kan man ställa frågan om det är moraliskt försvarbart att staten konfiskerar 70%(överslag på mig själv) av det du tjänar? När man använder slantarna tar de dessutom 6-25% till + en hel del extra för att exempelvis tanka bilen.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen