Nej. Ordinarie köer förväntas resenären själv förhålla sig till. Det måste finnas ”adekvat kausalitet” till skadan som det heter och i det här fallet verkar bedömningen vara att just IT-avbrottet vara just detta. Ordinarie köer är inom det som kan förväntas.Man undrar ju om de även skulle ersätta om det bara var ordinarie köer.
Det är det rimliga men hur ska en ovan resenär veta vad som är normalt men inte rimligt? Köerna varierar ju typiskt mellan 30 sounder och 1h15min under hösten iaf på mina resor. Som ovan resenär tycker jag inte det vore orimligt att räkna med tex 30 minuter - vilket gör att man riskerar att missa även om man dubblar det.Nej. Ordinarie köer förväntas resenären själv förhålla sig till. Det måste finnas ”adekvat kausalitet” till skadan som det heter och i det här fallet verkar bedömningen vara att just IT-avbrottet vara just detta. Ordinarie köer är inom det som kan förväntas.
Det är sant, men en ovan resenär utgår ju inte heller från skadeståndsrättens ram när han eller hon (har lite svårt fortfarande för hen) bestämmer sig för att åka till flygplatsen?Det är det rimliga men hur ska en ovan resenär veta vad som är normalt men inte rimligt?
Nej det får man hoppas.Det är sant, men en ovan resenär utgår ju inte heller från skadeståndsrättens ram när han eller hon (har lite svårt fortfarande för hen) bestämmer sig för att åka till flygplatsen?
Extremt OT, men du kan använda "den" i den aktuella meningen istället...när han eller hon (har lite svårt fortfarande för hen)
Uppskattas. Naturligtvis helt korrekt.Extremt OT, men du kan använda "den" i den aktuella meningen istället...
Köper man hela resan på en biljett så borde det väl vara den som säljer biljettens ansvar att inte sälja biljetter med för kort anslutningstid? Blir ju garanterat annorlunda om man köper separata biljetter.Det är det rimliga men hur ska en ovan resenär veta vad som är normalt men inte rimligt? Köerna varierar ju typiskt mellan 30 sounder och 1h15min under hösten iaf på mina resor. Som ovan resenär tycker jag inte det vore orimligt att räkna med tex 30 minuter - vilket gör att man riskerar att missa även om man dubblar det.
Det vore ju inte helt dumt om Swedavia tex publicerade väntetider där precis som de gör för säkerhetskollen. Men antagligen får de inte det.
(och det resonemanget börjar bli lite off topic för tråden)
Om det är avslutningsflyg och man bokar genomgående så är det väl inräknat i MCT på flygplatsen, alltså swedavia som sätter det. Och den tar dålig höjd för köerna i pass kontrollen, men det hållet jag med om att det definitivt inte är kundens fel.Köper man hela resan på en biljett så borde det väl vara den som säljer biljettens ansvar att inte sälja biljetter med för kort anslutningstid? Blir ju garanterat annorlunda om man köper separata biljetter.