Senaste nytt

Missade sitt flyg på grund av förseningar i passkontrollen på Arlanda. Nu får hon ersättning från polisen.

Undrar om det blir prejudicerande? Och hur många fler som kommer begära skadestånd/ersättning nu.

Screenshot_20240125-180446.png
 

mha321

Medlem
Intressant. Man undrar ju om de även skulle ersätta om det bara var ordinarie köer. Alltså om man fastnar i kö på en timme till passkontrollen men de har inte något faktiskt fel, det är bara dåligt planerat och för många flyg. Ersätter de då också, eller bara när det faktiskt är ett fel som ligger bakom det?

Vad gäller om det är prejudicerande så är det vad jag förstår polisen själva som bestämt att ersätta, det har inte varit rättegång eller liknande. Då kan det väl inte bli prejudicerande. Däremot ska ju myndigheten vara konsekvent i att bedöma liknande ärenden, och om de inte är det så kan man ta det till tvist.
 

adhoc76

Medlem
Man undrar ju om de även skulle ersätta om det bara var ordinarie köer.
Nej. Ordinarie köer förväntas resenären själv förhålla sig till. Det måste finnas ”adekvat kausalitet” till skadan som det heter och i det här fallet verkar bedömningen vara att just IT-avbrottet vara just detta. Ordinarie köer är inom det som kan förväntas.
 

mha321

Medlem
Nej. Ordinarie köer förväntas resenären själv förhålla sig till. Det måste finnas ”adekvat kausalitet” till skadan som det heter och i det här fallet verkar bedömningen vara att just IT-avbrottet vara just detta. Ordinarie köer är inom det som kan förväntas.
Det är det rimliga men hur ska en ovan resenär veta vad som är normalt men inte rimligt? Köerna varierar ju typiskt mellan 30 sounder och 1h15min under hösten iaf på mina resor. Som ovan resenär tycker jag inte det vore orimligt att räkna med tex 30 minuter - vilket gör att man riskerar att missa även om man dubblar det.

Det vore ju inte helt dumt om Swedavia tex publicerade väntetider där precis som de gör för säkerhetskollen. Men antagligen får de inte det.

(och det resonemanget börjar bli lite off topic för tråden)
 

adhoc76

Medlem
Det är det rimliga men hur ska en ovan resenär veta vad som är normalt men inte rimligt?
Det är sant, men en ovan resenär utgår ju inte heller från skadeståndsrättens ram när han eller hon (har lite svårt fortfarande för hen) bestämmer sig för att åka till flygplatsen?
 

mha321

Medlem
Det är sant, men en ovan resenär utgår ju inte heller från skadeståndsrättens ram när han eller hon (har lite svårt fortfarande för hen) bestämmer sig för att åka till flygplatsen?
Nej det får man hoppas.

Det är bara sådana galningar som hänger här som medvetet bokar extra tight connection för att kanske missa den och få kompensation:)
 
Toppen