Jannes
Medlem
Eller ett behov av att öka priser för att kompensera bortfall av antal med att pressa de som måste resa?Anektodiska iaktagelser av Sas priser på business till usa tycker jag tyder på raka motsatsen till minskat intresse….
Eller ett behov av att öka priser för att kompensera bortfall av antal med att pressa de som måste resa?Anektodiska iaktagelser av Sas priser på business till usa tycker jag tyder på raka motsatsen till minskat intresse….
Oaktat vad som stämmer eller inte, om längden på frihetsberövandet beror på nedstängningen av statsapparaten så är det ju ytterligare en beklämmande riskfaktor för resenärer. Du hänvisar ju till artikeln upprepade gånger men förstår inte varför du inte också inkluderar meningarna som följer direkt efter den du hänvisar till.Okej, du har alltså inte läst artikeln som allting handlar om, utan du svarar bara McFace att man inte kan lita på DHS. Jag trodde du var påläst och visste vad det handlade om, då ber jag om ursäkt för att jag felaktigt trodde det.
Men tillbaka till min ursprungsfråga, du skrev att jag gissade hej vilt, jag undrade när jag gjorde det och du citerade då mig när jag skrev att längden berodde på federal shutdown (hur du nu kunde förstå något av det då längden inte nämndes i inlägget från DHS…). Förstår nu att du aldrig läst den artikeln och inte vet vad vi diskuterade men vi kan ju vara överens om att du hade fel när du skrev att jag gissade hej vilt.
Om du vill ha en konstruktiv diskussion så läs artikeln och DHS svar så kan vi ju diskutera faran eller icke-faran med att resa efter det och så slipper du kommentera mig som person och kan istället diskutera sakfrågan.
Nu kanske det spelar roll vart man reser in men jag upplever mina senaste inresor som smidigare än tidigare.Jag har rest in i US 3 gånger i år och jag har inte mnärkt någon speciell skillnad vid immigrations utöver vad jag sa tidigare, de är mer måna om att fråg aom hotell och vill gärna se bokning av nån anledning…
Det där tror jag går i vågor baserat på den profil man har i deras system. Jag har också tyckt det varit smidigare på sistone men en vända i slutet på förra våren var det mer frågor igen för att sedan bli smidigare igen.Nu kanske det spelar roll vart man reser in men jag upplever mina senaste inresor som smidigare än tidigare.
Nu senast när jag ankom från Mexiko till LAX behövde jag varken visa upp biljett vidare (reste på separata biljetter) eller hotellbokning. Två frågor, hur länge och varför sen var det klart.
Det där tror jag går i vågor baserat på den profil man har i deras system. Jag har också tyckt det varit smidigare på sistone men en vända i slutet på förra våren var det mer frågor igen för att sedan bli smidigare igen.
Det hänger sannolikt ihop med din I94s giltighet. Jag rest oerhört mycket till USA i jobbet. Första gången jag reste in massor med frågor, sen var det lugnt följande gånger i tre månader, sen kom jag in igen precis efter 90-dagarsgränsen. och då blev det fler frågor igen.
Jag har upplevt detta även under tidigare administrationer när jag exempelvis har transit till Mexiko. Frågor vid gränsen vid första flyg. Inga frågor när jag sen åker med bilen över gränsen för att shoppa och inga frågor igen när jag flyger hem genom USA. YMMV såklart.
Jag har rest in i US 3 gånger i år och jag har inte mnärkt någon speciell skillnad vid immigrations utöver vad jag sa tidigare, de är mer måna om att fråg aom hotell och vill gärna se bokning av nån anledning…
Vidare så är hotellen i USA, om man bortser från typ NYC/Boston, nu klart billigare generellt än för 2 år sen så det torde väl ge en indikation på resande i USA i stort åtminstone.
Alltså jag har ju då nästan pendlat till USA tills för några år sedan då jag slutade jobba. Jag kom igenom immigration, på den tiden, direkt jämt, knappt jag behövde ge mina fingeravtryck, räckte med tummen typ. Och inga frågor. Trots nytt pass vart 5 år, och nya ESTA vart annat år eller något. Inte ens min norska fru kommer igen snabbare trots 10 års giltigt pass när jag har helt nytt. Så "på den gamla goda tiden" så gick det fort. Och ja jag har fortfarande en aktiv ESTA faktiskt, men jag vet inte om den fungerar, har inte varit i USA sedan byte av administrationen.
Och komiskt nog, jag har alltså jobbat för både europeiska bolag som USA baserade, så står det svart på vitt att jag inte får dela ut den informationen som USA nu efterfrågar. Never mind att jag inte ens kommer ihåg lösenord och dylikt, och jag tror knappast att dessa konton är öppna/aktiva, så f*n vet vad de skall med det till. Det är ett rent mysterium helt enkelt.
Så jag har kommit fram till att Maui får vänta tills administrationen lugnar ned sig lite, och drar bort allt som jag inte kan gå med på eftersom de amerikanska bolagens sekretessavtal förbjuder mig att dela med mig av informationen - och jag har inte fått någon skriftlig information som tar bort dessa avtalsvillkor. Således om jag skulle tvingas uppge denna information så är jag skyldig till brott på USA mark - och ger jag inte informationen så är jag skyldig till brott. Moment 22 rakt av. Och då skiter jag i att spendera många kronor/dollares på USA resor - vill man inte ha mig spenderande massor av dollars, no problemo = no tripp.