Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

“It’s called a detention facility, but it’s really a prison,” she says. “Locking doors, guards everywhere, cells, everything clamped to the floor – it’s how I imagine a prison to be. Prison would actually be better, because if you’re in prison, you get a sentence – they tell you how long you are going to be there.”

‘Don’t go to the US – not with Trump in charge’
Kan det vara något mer till historien? Hur reagerade hon när de inte kunde åka in i Kanada och USA inte heller lät henne åka tillbaka? Visste de att hans visum hade gått ut och chansade?

Kan det vara något mer till historien? Hur reagerade hon när de inte kunde åka in i Kanada och USA inte heller lät henne åka tillbaka? Visste de att hans visum hade gått ut och chansade?
En definitiv slutsats är att om man ska vidare till tredje land så ska man inte lita på det där med att esta bara behöver vara giltigt vid inresa och inte hela vistelsen - samma för de fall där man ska ha 6 månader på passet. För om man inte kommer in i tredje land så får man stora problem. Det är inget nytt med det, så har det alltid varit, men följderna kan vara värre nu.

Men det låter uppenbart i den där storyn att om de hade haft rätt att komma in i Kanada hade de inte haft några problem. När de väl avvisades från Kanada hade de knappast något val -vid landgränsen kunde de inte göra något annat än att återvända till USA.

Även för andra änder kan det vara lurigt. Ofta kan man ju få visum fram till och med exakt dag man planerar att lämna. Har själv suttit i Ryssland för några år sedan på sista dagen på visumet och båda sas flighter inställda. Kom i sista stund med LOT till Warszawa på sista flyget som lämnade Ryssland innan visumet gick ut... Och på en flygplats har man fler alternativ.

• Gilla
Reactions: hco
Det är rätt ointressant här. Det relevanta är behandlingen när något inte stämmer. Hon påpekar själv att hon trodde historierna hon hört var irrelevanta för henne själv. Typ, kan det vara något mer till historien? När det kommer till kritan görs det inte skillnad på om du är vit och har röd keps eller om du är från ett shithole-country.

Jag ser personligen fram mot att läsa när förste BC-medlem hamnar hos ICE. Den tråden kommer bli festlig.

Det är rätt ointressant här. Det relevanta är behandlingen när något inte stämmer. Hon påpekar själv att hon trodde historierna hon hört var irrelevanta för henne själv. Typ, kan det vara något mer till historien? När det kommer till kritan görs det inte skillnad på om du är vit och har röd keps eller om du är från ett shithole-country.

Jag ser personligen fram mot att läsa när förste BC-medlem hamnar hos ICE. Den tråden kommer bli festlig.
Som jag skrev i ett tidigt inlägg, det som har gjort min personliga riskanalys annars än tidigare är konsekvenserna av att något går fel. Att bli tillbakaskickad på nästa flyg är trist men veckor i horribla fängelseförhållanden är en för mig oacceptabel risk.

Asymmetrisk nedsida, kan man ju lugnt säga.

Vad som verkar ganska konsekvent i de fallen där folk stoppats är att det är arbete inblandat, antingen direkt eller indirekt.

Finns det några kända fall där någon ren turist blivit inlåst på det här sättet?

Asymmetrisk nedsida, kan man ju lugnt säga.

Vad som verkar ganska konsekvent i de fallen där folk stoppats är att det är arbete inblandat, antingen direkt eller indirekt.

Finns det några kända fall där någon ren turist blivit inlåst på det här sättet?
Tror det finns fall där man har använt narkotika på något ställe där narkotika är lagliga och var ärlig vid inresa. Men osäker. Har varit så mycket. Men även jag, som har amerikansk pass är tveksam baserat på min historik på sociala medier. Skulle aldrig ta min partner, som är inte amerikansk och stannade längre än sitt visum för över 15 år sedan, med mig just nu.

Som vanligt fick vi inte hela historian.
1771929901283.png

Toppen