Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Och förändringen som de pratar är relativt liten, de där fältet med sociala medier när du ansöker blir obligatoriskt istället för frivilligt.
Plus ganska mycket mer.

To comply with the January 2025 E.O. (14161), and the April 4, 2025, Memorandum Updating All Forms to Collect Baseline Biographic Data, CBP will add several “high value data fields” to the ESTA application, when feasible. This is in addition to the information already collected in the ESTA application.
The high value data fields include:
a. Telephone numbers used in the last five years;
b. Email addresses used in the last ten years;
c. IP addresses and metadata from electronically submitted photos;
d. Family member names (parents, spouse, siblings, children);
e. Family number telephone numbers used in the last five years;
f. Family member dates of birth;
g. Family member places of birth;
h. Family member residencies;
i. Biometrics—face, fingerprint, DNA, and iris;
j. Business telephone numbers used in the last five years;
k. Business email addresses used in the last ten years.
CBP invites the public to comment on both the previously approved emergency changes and the newly proposed changes.

OBS: Biometrics säger "and", dvs en strikt tolkning innebär att alla fyra måste ges.

Så du uppger alla dina mailadresser du haft de senaste 10 åren redan idag? Och telefonnummer de senaste 5 åren? Då blir det ju ganska enkelt att uppfylla de nya kraven (om de går igenom vill säga)

Så du uppger alla dina mailadresser du haft de senaste 10 åren redan idag? Och telefonnummer de senaste 5 åren? Då blir det ju ganska enkelt att uppfylla de nya kraven (om de går igenom vill säga)

Glömde du den där gången du skapade ett hotmail-konto för att kunna aktivera en tillfällig gästanvändare på Xboxen? Grattis, nu riskerar du permanent inreseförbud.

Eller för den sakens skull alla hide-my-email-varianter. Mardröm.

Hur många poängjägare här har sparat alla telefonnummer de fått när de skapat tillfälliga Vimla-abonnemang för poäng? Jag tror verkligen ni underskattar den potentiella storleken på det här problemet.

Last edited:
Med den mängden information de kan komma att efterfråga kan man ju förutsätta att allt behandlas av AI-baserade verktyg och sedan tas beslutet där. Säkert utan motivering vid avslag. Computer says no. Med alla spår man själv och släkten lämnar så kommer det ju bli ett lotteri. En sak om man reser själv men i familj eller grupp kan det ju bli slumpartat om alla verkligen godkänns.

Med den mängden information de kan komma att efterfråga kan man ju förutsätta att allt behandlas av AI-baserade verktyg och sedan tas beslutet där. Säkert utan motivering vid avslag. Computer says no. Med alla spår man själv och släkten lämnar så kommer det ju bli ett lotteri. En sak om man reser själv men i familj eller grupp kan det ju bli slumpartat om alla verkligen godkänns.
USA har ju använt liknande automatiserad metodik för att sammanställa vilka individer som är på deras kill list för drönarattacker i Mellanöstern… här är ju insatserna mycket lägre.

Och förändringen som de pratar är relativt liten, de där fältet med sociala medier när du ansöker blir obligatoriskt istället för frivilligt.
Den är ju rätt stor eftersom jag hittills aldrig fyllt i den och nu framöver eventuellt måste fylla i den. Inte för att jag är särskilt orolig, utöver då att jag haft sociala medier sedan jag var 13 år gammal och det finns nog helt klart skit jag skrivit offentligt på FB:s och Twitters begynnelse som jag nog inte kan stå bakom längre eller vill kännas vid. Min Twitter har jag inte ens tillgång till längre och kan därmed inte radera.

Toppen