Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Varje land har förstås rätt att välja vem man släpper in, även USA(och Sverige), men det som verkligen stör i de här historierna är hur brutala de amerikanska gränsvakterna är.
Ja, det är det som har ändrat min riskkalkyl. Att bli satt på nästa plan tillbaka och få en resa vaskad är en sak, att riskera att bli utsatt för USAs immigration detention i dagar eller potentiellt i flera veckor är nytt för mig som vit europe. Om jag sedan har varit naiv tidigare eller det har blivit värre nu (kanske båda?) ändrar inte på mina resebeslut i framtiden.

Kom hem igår efter påskresan till Florida/Bahamas..
Tyckte allt var som vanligt jag.. Den vanlige amerikanen var lika trevlig som vanligt (med sina vanliga ytliga hej o sorry o lycka till o babbla i hissen kommentarer). Tyvärr snordyra hotell men skönt att dollarn gått ner. Även maten ute blir dyrare för varje gång man kommer till USA, hög inflation!
De gånger vi skulle in i USA (både vid ankomst och efter resa till Bahamas) var det (som vanligt) av en ganska likgiltig border-agent.

Personligen tycker jag hela medias sjuka fixering på Trump o CO målar upp USA som nått ondskans imperium och alla jänkare blivit orcher..

The Guardian har nyligen frågat läsekretsen. Kommer att bli intressant läsning och kan ge en bild av om folk som är tveksamma avbokar eller reser i alla fall. Eller om de låter bli att boka nytt osv

Vi har, än så länge, en långhelg bokad i maj men jag måste nog säga att det skaver lite. Det är en resa till NYC med min 18-årige son (hans 18-årspresent) och vi har diskuterat frågan lite hemma. Å ena sidan så är känslan att avboka för att Mr T är en idiot, administrationens hantering av världshandeln, kriget i Ukraina osv osv. I samma stund reser folk utan att tveka till Dubai, Kina, Thailand, Turkiet som är allt annat än demokratier osv.

Vi har, än så länge, en långhelg bokad i maj men jag måste nog säga att det skaver lite. Det är en resa till NYC med min 18-årige son (hans 18-årspresent) och vi har diskuterat frågan lite hemma. Å ena sidan så är känslan att avboka för att Mr T är en idiot, administrationens hantering av världshandeln, kriget i Ukraina osv osv. I samma stund reser folk utan att tveka till Dubai, Kina, Thailand, Turkiet som är allt annat än demokratier osv.

Väldigt märkligt resonemang tycker jag. Ni tycker det är lite jobbigt men motiverar gärna att åka för att andra personer åker till helt andra ställen i världen, låter som ni bara vill kunna ha en "ursäkt" till folk som frågar typ "det är iaf inte lika hemskt som att åka till X". Antingen tycker ni att USA är ett ok ställe att åka till eller inte, vad andra länder gör och andra resenärer åker till har väl inget med beslutet att göra?

Om resan redan är inbokad och sonen vill åka, och det inte finns några specifika säkerhetsfarhågor för er del (latinamerikanskt utseende, arabiskt efternamn, omfattande anti-israelisk aktivism under eget namn... här är det nog lika bra att vara realistisk än att tycka "nej det där är bara fördomar") skulle jag säga - åk! Man ska inte underskatta värdet av ett första besök "over there" för att få egna intryck, även om det finns sådant i landet som man är tveksam till. När man väl har varit där en gång har man bättre underlag för att se om man hellre reser någon annan stans framöver. Och blir det ännu mer friktioner mellan USA och övriga demokratier framöver, vilket framstår som en överhängande risk, är det nog bättre att besöka stället nu än att vänta något år till. Fast i NY är det ju inte direkt nidbilden av "Trump-USA" man ser, men däremot "satan vad dyrt!!!"-USA. ;)

Man får titta djupt i plånboken när man reser till USA. Var lite sugen på Hilton Bentley i Miami Beach nu i maj. Men även med en kurs på 9.53 är 639 dollar natten för ett standardrum rätt saftigt.

Blev Las Palmas i stället...
2012 bokade vi en svit med oceanview på Hilton Bentley.
Priset var $700 … med en växelkurs 1USD under 7SEK.
Dyrt tyckte man då …
Men man fick champagne vid check in och utsikten var magnifik.

• Gilla
Reactions: BAS
Toppen