Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

På lite längre sikt spelar det nog roll vad AF/KLM har för tankar. Är väl inte omöjligt att SAS får en ”roll” att tex fokusera på nordöstra USA och mellanvästern. Likt Brussels inom LH-gruppen flyger mycket på västra Afrika (och gamla kolonier), Austrian Östeuropa etc. Givetvis inte att AF/KLM skulle sluta flyga på NY och Boston och att SAS skulle sluta flyga helt på Tokyo men ett fokusområde kanske gör att Seattle, Miami, SF, LA helt eller delvis ersätts med Minneapolis, Detroit, Philadelphia eller mer Washington, NY, Boston, Chicago. Finns väl kanske inte någon historisk (god vilja kanske Minneapolis) eller extremt geografisk fördel men geografiskt är det väl det enda som skulle te sig logiskt.

Detta är ju inte svart eller vitt. Jag är inte säker på att en bojkott att resa till USA kommer att göra någon skillnad på politiken.
Fördelen med att resa dit är ju att invånarna i USA trots allt får en möjlighet att få annan alternativ information utifrån än vad regeringen matar dem med.

Jag tror att det pratades en hel del om bojkott även förra gången "han en där" valdes till president. Det hade varit intressant att se ifall resevolymerna gick ner då också och hur lång tid det tog innan det återgick till det "normala". Visst pandemin kom emellan så det är kanske inte möjligt att hitta rättvisa sätt att jämföra på. Det jag vill ha sagt är att folks minne är ganska kort. När stormen kring tullarna har lagt sig, för det kommer det att göra, så kommer folk också att börja glömma och då reser man igen. De flesta människor är faktiskt "flexibla" med sina principer, framför allt om saker drar ut på tiden.

Om det då är så att dollarns värde dessutom sjunker gentemot kronan så är det ännu lättare att "glömma". :)

I dagsläget så känner jag inget behov av att resa till USA både pga politiska läget, men också kostnadsläget. Men jag har släkt som bor där borta så jag är ganska säker på att det kommer att bli en resa dit igen om kanske ett år.

Med allt detta sagt så tror jag att det är vist av SAS att försöka sprida riskerna, men jag tror inte att man i panik ska fatta beslut om att avsluta vissa USA-linjer. Likt vad andra säger i tråden så tror jag nämligen inte att det finns så stort underlag till Afrika eller Sydamerika. Det finns kanske på sin höjd underlag för någon eller max ett par avgångar i veckan vardera till destinationer som Brasilien och Sydafrika.

Även Indien skulle kanske fungera någon gång i veckan.

Skulle man kunna tänka sig alternativet att de kan förlänga sina linjer, dvs. att man stannar till i Bangkok, för att sedan fortsätta till Taiwan, Hongkong eller någon annan plats i Asien?

Jag tror att det pratades en hel del om bojkott även förra gången "han en där" valdes till president. Det hade varit intressant att se ifall resevolymerna gick ner då också och hur lång tid det tog innan det återgick till det "normala". Visst pandemin kom emellan så det är kanske inte möjligt att hitta rättvisa sätt att jämföra på.
Det är väl en rätt stor skillnad nu mot åtta år sedan? Hotet att invadera flera allierade länder fanns inte då, inte heller stödet till Ryssland och denna nivå av förlämpningar och offentligt uttryckt förakt (möjligen uppblandat med en hel del avundsjuka...?) mot andra västländer, inte minst Europa och Kanada. Bojkotterna beror nog inte i första hand på den förda inrikespolitiken (d.v.s. inte så många bryr sig om presidenten ställer till det för den egna befolkningen), utan hur Trumpadministrationen beter sig mot resten av världen.

Frågan är väl om effekterna av detta är långsiktiga, eller går över efter ett tag om de ändrar tonläget (av ekonomisk nödvändighet) eller får en ny administration, gällande andra länders syn på USA och potentiella turisters intresse av att åka dit. Jag vet genuint inte. Vi pratar om allehanda policyförändringar i USA (tullnivåer, ambitioner avseende geografisk expansion, önskan att reversera långsiktiga ekonomiska förändringar...) som man måste gå tillbaka >100 år för att hitta någon motsvarighet till. Trump verkar ju möjligen ha fått för sig att cirka 1890-talets USA är något han vill ha tillbaka? Således är det väldigt svårt att dra några enkla och pålitliga paralleller om vad som kan hända framöver. Men jag vet att många personer jag känner och personer jag jobbar med, som aldrig varit det minsta antiamerikanska förut, idag uttrycker sig om USA på ett sätt som skulle få gamla Vietnamdemonstranter att rodna. ;)

Last edited:
Det är väl en rätt stor skillnad nu mot åtta år sedan? Hotet att invadera flera allierade länder fanns inte då, inte heller stödet till Ryssland och denna nivå av förlämpningar och offentligt uttryckt förakt (möjligen uppblandat med en hel del avundsjuka...?) mot andra västländer, inte minst Europa och Kanada. Bojkotterna beror nog inte i första hand på den förda inrikespolitiken, utan hur Trumpadministrationen beter sig mot resten av världen.
Du har helt rätt, det är en skillnad i hur man utåtagerar nu, jämfört med då, men tankarna och politiken är densamma. Både tullar, NATO och Grönland pratade man om redan då, men det fick aldrig riktigt fäste. Skillnaden är väl att man nu också har majoritet i både senaten och representanthuset så det finns ingen instans som balanserar det som händer. I det avseendet så är det ju värre nu. Sedan kom pandemin så man fick annat att tänka på.

Jag vill ändå påstå att folks minne är kort och när stormen har lagt sig så kommer man att glömma.

Jag vill ändå påstå att folks minne är kort och när stormen har lagt sig så kommer man att glömma.
Frågan är hur många år det tar innan stormen lägger sig. 3 veckor, 3 månader, 3 år eller 3 decennium? Så länge landets ledning inte kan låta bli att vara i löpsedlarna/Twitter så kommer det inte lugna sig.

Om nu inte förändringen är så stor att det påverkar hur kommande års medierapportering om USA ser ut? I Sverige har vi ju ett bisarrt stort fokus på USA i nyhetsflödet och annan uppmärksamhet, och märkligt lite på europeiska kontinenten. (Jag fick en aha-upplevelse när jag konstaterade, tror det var både 2016 och 2020, att amerikanska presidentval fick mer uppmärksamhet i svenska online-medier än i brittiska!) Om den rapporteringen fortsätter att vara mer negativ om 2-3-5 år kan ju de flesta ha glömt 2025 men de har fått "påfyllt" med nya uppfattningar samma år.

Jag håller också med om nedanstående:
Frågan är hur många år det tar innan stormen lägger sig. 3 veckor, 3 månader, 3 år eller 3 decennium? Så länge landets ledning inte kan låta bli att vara i löpsedlarna/Twitter så kommer det inte lugna sig.

FINNAIR ställer in 70 långlinje avgångar mellan den 1 juni och 11 augusti av dessa är det 69 som har destination USA
Är inte sommaren högsäsong för det landet?

Lite mer för de som kan finska, även den kunskapen saknar jag.

Låter ju inte SÅ illa, en long-haul per dag, två short-haul?
Och man har säkert valt USA pga att det är lätt att boka om en daglig inställd flygning dit än t.ex. Asien.

Svaret är 3 år. Efter Trump kommer en rimligare president. Sannolikt en mitten-demokrat, men hur som helst är Trump en outlier på så många sätt.

Toppen