Ok då tar jag tillbaka det, aldrig tänkt på det när jag sett notan men då har jag dricksat mer än en gång.Fler och fler ställen, speciellt om de har med turister att göra, lägger på dricksen direkt på notan så i så fall har du redan betalt det. Har de inte gjort det så bör du nog inte gå tillbaka dit som Golfkillen skriver - de kommer uppfatta detta väldigt negativt och är lite förvånad över att de inte sagt något.
Ok tack för informationen, då får jag helt enkelt sitta på hotellrummet och äta nudlar.Nej, det är inte frivilligt. Har man inte råd att lämna dricks på restaurangen har man inte råd att gå ut att äta. Så enkelt är det. Personalen får lön som är beräknad utifrån att du lämnar dricks. Fler och fler restauranger lägger på serviceavgift nu pga utlänningar som inte dricksar.
Man kan ha synpunkter på hur systemet fungerar, men att inte lämna dricks alls är rejält fult mot den som jobbar i nuläget.
Nu pratar vi om servitörer, frisörer och liknande. Inte om någon som ger dig vad du beställt över disk.
Ja det är inget höjdarsystem. Visste inte att det redan låg på notan som TP12 skrev ovan också.På vilket sätt hade MC Donalds exceptionellt bra service? Kom de ut med födan på bricka med Trumpsugrör i plast?
På vanliga restauranger har de som regel redan lagt på dricks 15-20% i USA alla gånger jag varit där. Sedan kan man lägga på ännu mer. Lite jobbigt då gå fram bråka om det. Hemskt system är det.
Om du inte märkt att de lagt på dricks så har du mest troligen aldrig varit på något sådant ställe - tror de flesta skulle upptäcka det på notan. Så du har troligen fortsatt enbart dricksat den där enstaka gången!Ok då tar jag tillbaka det, aldrig tänkt på det när jag sett notan men då har jag dricksat mer än en gång.
Ok tack för informationen, då får jag helt enkelt sitta på hotellrummet och äta nudlar.
Ja det är inget höjdarsystem. Visste inte att det redan låg på notan som TP12 skrev ovan också.
Det är ju redan OT och vi skulle nog kunna hålla på att diskutera hur länge som helst men det är klart arbetsgivarna kan fortsätta ha låga grundlöner så länge alla dricksar och försöka balansera upp det.
De får inte dricksen skattefritt idag, åtminstone inte om de följer lagen. Den ska rapporteras både till arbetsgivare och skattemyndigheter, och beskattas.Jag själv har aldrig sett dricksen inkluderad i notan. Vet inte ens om de får göra så och fortsatt erhålla den skattefritt.
De får inte dricksen skattefritt idag, åtminstone inte om de följer lagen. Den ska rapporteras både till arbetsgivare och skattemyndigheter, och beskattas.
Ett av Trumps vallöften var väl just att göra dricksen skattefri (formellt sett är det väl inte presidenten som beslutar om det, utan kongressen, men den ingick i kampanjen, och jag tror det redan är skrivet ett förslag).
Dessutom finns en högljudd minoritet som lever på dricksen, och tjänar långt bättre med nuvarande modell än ifall det fick en bättre grundlön och dricks bara vid exceptionell service.Har gjorts försök att ge restauranganställda en lön som går att leva på (dvs lön inkl ett tänkt utfall av dricks) men då blev priset på menyn så högt så folk gick inte dit, kunderna tänkte inte på att dricks redan ingick. Så inpräntad är drickskulturen