Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Fast det är väl fortfarande frivilligt?
Har gett dricks 1 gång i mitt liv i USA och då var det exceptionellt bra service! Skulle aldrig få för mig att dricksa för att någon gör ett (max!) mediokert jobb.
Fler och fler ställen, speciellt om de har med turister att göra, lägger på dricksen direkt på notan så i så fall har du redan betalt det. Har de inte gjort det så bör du nog inte gå tillbaka dit som Golfkillen skriver - de kommer uppfatta detta väldigt negativt och är lite förvånad över att de inte sagt något.

Har gett dricks 1 gång i mitt liv i USA och då var det exceptionellt bra service! Skulle aldrig få för mig att dricksa för att någon gör ett (max!) mediokert jobb.

Nej, det är inte frivilligt. Har man inte råd att lämna dricks på restaurangen har man inte råd att gå ut att äta. Så enkelt är det. Personalen får lön som är beräknad utifrån att du lämnar dricks. Fler och fler restauranger lägger på serviceavgift nu pga utlänningar som inte dricksar.

Man kan ha synpunkter på hur systemet fungerar, men att inte lämna dricks alls är rejält fult mot den som jobbar i nuläget.

Nu pratar vi om servitörer, frisörer och liknande. Inte om någon som ger dig vad du beställt över disk.

På vilket sätt hade MC Donalds exceptionellt bra service? Kom de ut med födan på bricka med Trumpsugrör i plast?

På vanliga restauranger har de som regel redan lagt på dricks 15-20% i USA alla gånger jag varit där. Sedan kan man lägga på ännu mer. Lite jobbigt då gå fram bråka om det. Hemskt system är det.

Nu är vi OT, och dricks kan bli långa trådar, men måste berätta nåt som slog mig nyss i New York:

Två gånger på samma helg försökte jag dricksa småpengarna (mynt) som jag annars hade fått tillbaka när jag köpte snabbmat. Så här gick det båda gångerna:
- That's 13.21 sir
- Here's 15, just give me a dollar back please
- You mean two dollars. Here you go. [GER MIG ALLTSÅ RABATT]
- No, you keep the change
- Oh! OK.

Jag vet att det inte är vanligt. Men jag kan inte dra mig till minnes att det NÅNSIN hänt i Sverige. Däremot i vissa andra länder kan man ibland se småmynt vid kassan för att nästa person ska kunna runda av på ett smidigt sätt.

För att mitt inlägg ska va lite on topic kan jag meddela att jag snart drar till Washington DC. Hoppas dollarn sjunker så att man faktiskt betalar mindre än 10 SEK för den när man växlar. I övrigt ser jag inga kopplingar mellan mina resplaner och "läget där".

Funkar eventuellt om man inte går tillbaka till samma ställe, och om man håller koll bakom sig när man går ut ifrån restaurangen.

Skämt åsido, det blir ju som att personalen i princip har jobbat gratis för att serva dig, så handlar kanske lite om moral också.
Exakt. Jag gillar inte heller det systemet men de gånger jag åker till USA får jag helt enkelt anpassa mig. Precis som du säger, personalen får ju i princip jobba gratis annars.

Last edited:
Toppen