Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Och då var USD/SEK tillbaka på liknande nivå som för en vecka sedan. Volvo, och andra med stora utdelningar, har väl växlat till sig för att kunna betala ut utdelning på 30+ miljarder i SEK. Får se vad som händer när det ska växlas till andra valutor. Svenska inflationssiffrorna överraksade inte uppåt så lägre risk för räntehöjningar (som pressar upp SEK).

Men men - vi får väl se vad som händer och om FED står emot räntehöjningar när inflationen i USA drar iväg.

Och då var USD/SEK tillbaka på liknande nivå som för en vecka sedan. Volvo, och andra med stora utdelningar, har väl växlat till sig för att kunna betala ut utdelning på 30+ miljarder i SEK. Får se vad som händer när det ska växlas till andra valutor. Svenska inflationssiffrorna överraksade inte uppåt så lägre risk för räntehöjningar (som pressar upp SEK).

Men men - vi får väl se vad som händer och om FED står emot räntehöjningar när inflationen i USA drar iväg.
Fed’s ordf lät kallsinnig idag till att hjälpa presidenten.

Nästan varje amerikan jag känner med $5 miljoner eller mer i tillgångar har förmodligen förlorat minst $300k denna vecka.

Jag hoppas att det hjälper mig att hitta 50 000 poängs säten i businessklass för transatlantiska flygningar.

Och den övre medelklassen i USA – som är van vid en europeisk sommarresa – kommer att drabbas ännu mer i år än de rika. Deras pensionsinvesteringar tappade mycket i värde den här veckan, och Trumps importskatter kommer att öka kostnaderna för dagliga billiga saker och även för större inköp.

Last edited:
Lite initiala siffror, som han är inne på kanske placeringen av påsk kan ha viss inverkan:

March 2025 is where we’ve really started to see a change in arriving passenger numbers. According to this research, which compares year-over-year numbers:

• In late March 2025, the US saw a decrease of over 20% in terms of foreigners passing through US immigration checkpoints at the busiest airports; by March 28, that number got slightly better, with a decrease of “only” 18.4%
  • Conversely, we saw a significant increase in Americans traveling abroad, with late March seeing an increase of nearly 14%

Det har varit ett antal artiklar om att efterfrågan Canada-Usa minskat (-70% är siffran i rubriker). Mång artiklar med varningar, nyss detta på sr

Jag tänkte tidigare att det kunde vara kul om priserna kollapsar, men nu är jag bara orolig. Jag skulle inte göra en MR till us nu. Har en 3-dagars resa i maj och kommer nog att avboka. Redan tidigare har det varit otrevligt om man har otur och nu har de alltså fått riktlinjer om att aktivt arbeta för att hitta något att frihetsberöva på.
Jag är amerikan och jag använder nu samma gränsöverskridande protokoll för resor till och från USA som jag gör för personliga resor till Kina, Indien, Turkiet, Israel, Saudiarabien, Förenade Arabemiraten och andra sådana platser där det är ett problem att ha ett register över kritik av regeringen. Det kommer inte att stoppa mig från status runs, men de kan inte lagligt kvarhålla mig i veckor i Louisiana även om de kommer till Newark, JFK eller LA.

För att svara TS.

Vi drar till New York för att hälsa på kompisar i juni och jag har bokat Las Vegas för CES i januari 2026. Tycker hela världen verkar knas just nu så kan lika gärna åka till USA där vi ändå har "ärenden" att göra.

Fast det är väl fortfarande frivilligt?
Har gett dricks 1 gång i mitt liv i USA och då var det exceptionellt bra service! Skulle aldrig få för mig att dricksa för att någon gör ett (max!) mediokert jobb.
Funkar eventuellt om man inte går tillbaka till samma ställe, och om man håller koll bakom sig när man går ut ifrån restaurangen.

Skämt åsido, det blir ju som att personalen i princip har jobbat gratis för att serva dig, så handlar kanske lite om moral också.

Toppen