Senaste nytt

Minimum connecting time på Arlanda?

Verkar inte vara några problem att boka det. Gick så långt som till betalning.

Är det sista maskinen till Göteborg den dagen? Sista avgången.
Är det samma genomgående biljett? Ja, T/R.
Är det livsavgörande att vakna i Göteborg morgonen efter? Nej
Då hade jag bokat, antingen väntar de in dig eller så blir det en natt på hotell. Blir du fast så kan det dessutom finnas chans till EU-ersättning beroende på varför förseningen uppstod.

Hej, är på väg att boka flyg till sommarens äventyr och undrar om 35 minuter för byte på Arlanda räcker? Tanken är att boka via förmedlare.

Visa bifogad bild 125277
35 minuter är kortaste MCT
Screenshot_20220109-055122_Chrome.jpg

> Tanken är att boka via förmedlare.

Jag tolkar det som att boka genom någon random reseagent som plockar ihop resor? Då kan man få två olika biljetter som "systemet" egentligen inte alls skulle släppa igenom.

Absolut så, å då är det inte "genomgående".
Därtill kan det mycket väl stå i reseagentens villkor att man skall ha minst 3tim connection för att de skall hantera den som "genomgående".

Eventuellt incheckat bagage kan också få svårt att hinna med... speciellt då resan är planenerad till semestertider.

Den verkar gå att köpa från Swiss, för ca 1.100kr mer än från Supersaver eller direkt av SAS för ca 7.500kr mer.
Screenshot_20220109-065202_Samsung Internet.jpg

Google Flights som jag tycker är väldigt bra, där hittar man många bra alternativ till denna resa. T.ex. ett direktflyg för någon hundring mindre...
Screenshot_20220109-065250_Samsung Internet.jpg

Frågan är väl vad som menas med förmedlare i detta fall. Är det en vanlig nätresebyrå ska det vara lugnt och man ska då få allt på samma pnr och inte som separata bokningar.

Är allt på samma bokning så är det lugnt med 35 minuter byte, skiter sig något så har man bra skydd då.

Frågan är väl vad som menas med förmedlare i detta fall. Är det en vanlig nätresebyrå ska det vara lugnt och man ska då få allt på samma pnr och inte som separata bokningar.

Är allt på samma bokning så är det lugnt med 35 minuter byte, skiter sig något så har man bra skydd då.

"Förmedlare" är ett begrepp ARN använder och utgick ifrån att det var vedertaget. Det är alla de resebyråer som man får träff på när man gör en sökning via t.ex Flygresor. I just det här faller var det Seat24. Deras ansvar tar slut när de levererar mailet med biljetten om det inte sker något fel i förmedlingen då får man jag dom och inte flygbolaget.

Tänkt resa är 11/7, GOT-ZRH och retur 18/11 och jag tolkar detta som en genomgående biljett.

Last edited:
"Förmedlare" är ett begrepp ARN använder och utgick ifrån att det var vedertaget. Det är alla de resebyråer som man får träff på när man gör en sökning via t.ex Flygresor. I just det här faller var det Seat24. Deras ansvar tar slut när de levererar mailet med biljetten om det inte sker något fel i förmedlingen då får man jag dom och inte flygbolaget.

Tänkt resa är 11/7, GOT-ZRH och retur 18/11 och jag tolkar detta som en genomgående biljett.
Ja, ska du boka via seat24 utgår jag ifrån att det är en genomgående biljett, så ur den synpunkten ska det vara ok.

Är det en vanlig nätresebyrå ska det vara lugnt och man ska då få allt på samma pnr och inte som separata bokningar.

Samma PNR är inte per automatik en garanti för genomgående biljetter. I en PNR går det mycket väl att saxa olika biljetter och de olika leggen kan ha separata biljettnummer.
Vanligt hos nätbyråer.

Toppen