Senaste nytt

Mindre champagne men bättre desserter och ost på SAS

<blockquote><strong>lnixon;86086 wrote:</strong> Mm, om jag får välja mellan champagne och en par goda ostar med ett bra dessertvin till, så är det ju inte champagnen jag väljer. (Tyst, <strong>agehall</strong>.)</blockquote>
<br />
Det gör jag också i 99 fall av 100 men känns inte som jag är speciellt representativ. Fast problemet är att vi inte får välja.

<blockquote><strong>lnixon;86086 wrote:</strong> Mm, om jag får välja mellan champagne och en par goda ostar med ett bra dessertvin till, så är det ju inte champagnen jag väljer. (Tyst, <strong>agehall</strong>.)</blockquote>
och om jag får välja mellan champagne och ett par sorts gott té, väljer jag té 100 fall av 100. ;) (ingen surprise, va?)

Det finns inget som ger en så trevlig känsla av avslappnad guldkant på tillvaron som Champagne. Mousserande vin i all ära men det är i de flesta fall ett billigare substitut-eller hur? Och det är ingen kanon-CAVA eller märklig extradyr kalifornier som serveras utan den Codorniu man drack som ung och fattig student! <br />
Vad vill man helst ha hemma-bestick i stämplat silver eller nysilver? Och för den kostnad SAS tar för en businessbiljett borde det vara självklart med Champagne. Jag vet att LH också kör med sekt och jag blir lika sur varje gång.

<blockquote><strong>Rustscheff;86232 wrote:</strong> Jag vet att LH också kör med sekt och jag blir lika sur varje gång.</blockquote>
Här tycker jag att det är skilnad. Ett tyskt flygbolag som serverar sekt(tysk mousserande vin?) är helt OK i min mening.<br />
De serverar egna produkter. Sedan är det annan sak om kvaliteten håller eller inte.

När det gäller sekt kan jag påminna att den (ö)kände Joachim Von Ribbentrop, f ö adopterad adel, började sin bana som sektförsäljare och gifte sig sedan till en hel säck pengar genom arvtagerskan till en stor sektproducent...

<blockquote><strong>Rustscheff;86232 wrote:</strong> Jag vet att LH också kör med sekt och jag blir lika sur varje gång.</blockquote>
<br />
"Torr" heter det.

<blockquote><strong>Rustscheff;86798 wrote:</strong> När det gäller sekt kan jag påminna att den (ö)kände Joachim Von Ribbentrop, f ö adopterad adel, började sin bana som sektförsäljare och gifte sig sedan till en hel säck pengar genom arvtagerskan till en stor sektproducent...</blockquote>
Så... han tjänade sina första pengar på sekt, fick sen en säck pengar intjänade på sekt för att sluta med en säck över huvet! :)

Personligen anser jag att det är trist att SAS väljer att skära ned på till synes självklar service i from av champange vid boarding på dess långlinjer. Dessutom har de serverat non vintage champange vilket måste anses som en minimal kostnad då en flaska Piper exempelvis kostar mindre än 279 kr /flaskan. Lägg därtill att vid storinköp såsom ett flygbolag som SAS säkert kan få en riktigt stor rabatt på flaskorna. Dessutom när det gäller europaflygningarna kan en flaska skumpa inte kosta särskilt mycket särskilt inte med tanke på att de flaskor som SAS har serverat tidigare inte är något premium märke. Varför inte behålla flaskorna men minska mängden om man nu ska snåla på denna kostnad. Det förefaller som om SAS:s premium segment förfaller särskilt i förhållande till andra konkurrenter och då menar jag inte enbart dryckesurvalet. <br />
<br />
Nej, vi som älskar SAS hoppas på ljusare tider där servicen och utbudet återigen kommer upp i den klass som SAS skall erbjuda.

<blockquote><strong>AHO;85568 wrote:</strong> Tack för artikeln, Perra!<br />
<br />
Det är bra nyhet för oss som tédrickare att äntligen något europeiskt flygbolag satsar på kvalitet av téet. :)<br />
<br />
<br />
EDIT: Jag skulle rekommendera flygbolaget att använda Samovar-metod istället av tépåse-i-kannan-metod när de tillagar téet onboard.<br />
Det blir mer smakrik och ger bra doft än vanligt sätt, om de fortsätter att servera Black tea.</blockquote>
Jag skrattade lite när jag såg té-kommunikén. <br />
Vissa saker tycker jag smakar mycket bättre i luften än på marken, t ex just té och apelsinjuice.<br />
Men häromveckan hade jag två ben på SK, och reagerade på att téet smakade ovanligt blaskigt på det första. Tänkte att det var väl ett tillfälligt olycksfall, men det var precis lika illa på nästa flyg.<br />
Så jag tror inte vi ska vänta oss några högklassiga téer framöver, det handlar nog om att man är medveten om att nuvarande märke är helt värdelöst och vill gå tillbaka till en normal standard.

<blockquote><strong>Alf;85710 wrote:</strong> Ja det kan inte vara många wiskey drickare som gillar Jack Daniels, tyvärr har jag inte träffat på något bolag som har single malt på programmet.<br />
Bortsett från att jag kommer att sakna champagnen innan start ser ju det nya konceptet riktigt bra ut. Att separera servering av förrätt och huvudrätt är på tiden och ett stort lyft. Att sedan få osten från dessertvagnen är likaså ett lyft. Summan av det hela ser ut som det bättre, i så fall grattis SAS. Vi får väl snart höra de första recensionerna av förändringen hoppas jag.</blockquote>
<br />
Måste bekänna att jag tillhör klubben som gillar J&amp;D - åtminstone som groggvirke. Så jag saknar redan J&amp;D ombord!

Toppen