Ushuaia – Fin Del Mundo
Äntligen var jag framme i Ushuaia, världens sydligaste stad. Redan när vi taxade in från landningsbanan kan jag på avstånd se den distinkta triangelformade terminalbyggnaden som helt är byggd i trä. Terminalen är betydligt större i verkligheten än vad den ser ut på bilderna, men trots detta råder ett myller av människor i den trånga terminalbyggnaden. Det är ganska uppenbart att flygplatsen hanterar mer trafik än vad den är byggd för.
I ankomsthallen väntar mina värdar Paulo och Natalia som var snälla nog att möta upp mig på flygplatsen. Valet av boende föll på AirBnB och jag bor i ett gästrum i ett vackert trähus i utkanten av staden. Påväg ut till bilen slås jag av de kalla vindarna från Antarktis och jag ångrar att jag inte tog med mig vinterjackan då den trots sommaren skulle komma att behövas.
Påväg mot huset får jag en rundtur av staden av Natalia och Paulo, med goda råd på var man bör äta och vistas. Efter att ha gjort mig hemstadd i rummet som kommer att bli mitt hem under kommande vecka så beger jag mig ut på rundvandring i staden följt av middag.
Mitt hem under kommande sju nätter.
På promenad längs gatorna i Ushuaia…
Middagen intogs på en köttrestaurang där skrupellösa mängder entrecote, lammstek och Malbec konsumerades innan det var dags att promenera hemåt för kvällen. Något som jag verkligen uppskattar med Argentina är att de flesta restauranger och butiker tar emot betalkort och däribland Amex. Faktum är att Amex togs emot på fler ställen i både Ushuaia och Buenos Aires än hemma i Stockholm, vilket underlättade min resa. Kontanter var däremot svåra att få tag på då många bankomater inte accepterar utländska kort, samt att de begränsar mängden kontanter som du får ta ut dagligen. Det tog mig fem försök innan jag lyckades hitta en bankomat som tog emot mitt svenska bankkort och som dessutom hade kontanter kvar att disponera.
Ushuaia ligger på [ungefär] samma breddgrad i förhållande till sydpolen som Stockholm gör mot nordpolen. Under sommarmånaderna är dagarna långa och nätterna korta, precis som hemma i Sverige. Solnedgången inträffar runt kl 23 och det blir aldrig helt mörkt under natten, innan solen går upp cirka fem timmar senare.
Jag vaknar upp kl 05 morgonen därpå med solen skinandes rakt i ansiktet. En nattlig besökare hade bestämt sig för att göra mig sällskap under natten och alla försök att kasta ut denne oinbjudne gäst var förgäves.
Katthår kom att bli ett återkommande tema under vistelsen.
På dagens agenda står ett besök till Eldslandets nationalpark. Kollektivtrafiken i Ushuaia är näst intill obefintlig och parken nås enklast med turistbuss eller taxi. Bussresan från Ushuaia till parken tar cirka en halvtimme och kostar motsvarande 150 SEK tur och retur. Utöver detta tillkommer en inträdesavgift på motsvarande 100 SEK.
Förmiddagen ägnas åt vandring längs kustspåret följt av lunch och sedan vidare upp till gränsen mot Chile.
Mycket vacker natur längs med kusten.
Exotiska fågelarter.
Efter lunch fortsätter vandringen upp mot chilenska gränsen, innan det är dags att vända tillbaka.
På andra sidan vattnet ligger Chile.
Efter gårdagens heldagsvandring väljer jag att ta det lugnt under morgonen och förmiddagen. På agendan idag står ett besök till Glaciar Martial som är beläget en halvmil från stadskärnan och enklast nås med taxi. Vandringen upp till glaciären tar cirka två timmar och väderförhållandena varierar kraftigt. Ena stunden skiner solen på en klar himmel för att en kort stund senare övergå till hagelstorm. En varm och vädertät jacka är något som starkt rekommenderas.
Vandringen från besökarcentret upp till kalfjället tar cirka en timme.
Från kalfjället upp till glaciären tar det ytterligare en timme beroende på vilket tempo man har. Själv lyckades jag ta mig upp i ett raskt tempo, men man får vara väldigt försiktig så att man inte ramlar ner.
Glaciar Martial. Det är strikt förbjudet att bestiga glaciären utan rätt klättringsutrustning och för min del tog det stopp här.
Vacker utsikt över Ushuaia från toppen.
Nedstigningen tog en och en halv timme från toppen till besökarcentret. Vädret hade nu klarnat upp och vyerna var spektakulära.
Mycket vacker natur.
Efter en kaffepaus i besökarcentret tar jag mig vidare in till stan till fots, följt av middag.
Väldigt gott spettgrillat lamm. En lokal specialitet från Eldslandet.
Dagens vandringstur går till Laguna Esmeralda, en bergslagun som är belägen cirka två mil från Ushuaia och kan nås antingen med turistbuss, taxi eller lift. Mitt val av transport föll på turistbussen som kostade omkring 100 SEK tur och retur.
Vandringen bjöd på vacker natur och var för det mestadels regnfri. Spåret upplevdes dock som en aning turistigt och familjevänligt, kanske inte lika utmanande som föregående dagarnas vandringar.
Besökarskaran bestod till en stor del av kinesiska och israeliska turistgrupper, samt en och annan tysk som skeppat över sin husbil hela vägen från Tyskland.
Vandringen till lagunen tog cirka en och en halv timme, samt lika lång tid tillbaka. Spåren var väl markerade och man behövde inte oroa sig för att gå vilse.
Laguna Esmeralda.
Julafton ägnas åt ytterligare en dagsvandring. Denna gång till Laguna de los Témpanos som ligger cirka åtta kilometer från Ushuaia. Denna bergslagun är betydligt mer svåråtkomlig än gårdagens och det enda sättet att ta sig dit är med taxi eller bil. Min värd Natalia erbjöd sig att skjutsa mig till spåret som börjar i utkanten av staden.
Väl framme var det ganska uppenbart att detta inte är ett vandringsspår för turister då det knappt fanns några andra människor än jag. Vandringen upp till glaciären beräknades ta cirka fyra timmar och denna gång var jag väl förberedd med matsäck och vatten.
Spåret var dåligt markerat och man måste vara på sin vakt för att inte gå vilse. Halvvägs upp stöter jag på en israelisk vandrare och vi konstaterar snabbt att det är tryggast att göra sällskap upp till toppen.
Den långa vägen upp till toppen.
Laguna de los Témpanos.
Yours truly.
Tillbaka till tryggheten efter en tuff och utmattande vandring.
Väl tillbaka på tryggare marker säger jag adjö till min israeliske vän, innan jag tar en taxi tillbaka till huset. Julafton firas tillsammans med min värdfamilj, där det bjöds på Carne Asada och stora mängder rödvin.
Juldagen ägnades åt avslappning och bokläsning, främst då alla restauranger, butiker och turistbyråer var stängda. Annandagen var min sista dag i Ushuaia och jag började vid det här laget känna att jag nu har hunnit se det mesta som finns att se i staden. I brist på annat så väljer jag att ta göra sista besök i nationalparken då jag inte hann utforska allt under mitt första besök.
Min sista dag i världens sydligaste stad.
27 December 2018
Efter sju fantastiska dagar i Ushuaia är det dags att röra sig tillbaka till civilisationen. Min värd Paulo erbjuder sig att skjutsa mig till flygplatsen och jag tackar honom för den goda gästvänligheten.
På flygplatsen har jag drygt två timmar att slå ihjäl innan flyget till Buenos Aires avgår, så jag passar på att äta lunch på en av flygplatsens caféer. Terminalen var i det närmaste fullsatt och efter säkerhetskontrollen var utbudet av caféer och butiker väldigt begränsat.
Flygningen upp till Buenos Aires avgick enligt tidtabell och även denna gång skedde ett flygplansbyte i sista stund. Den schemalagda Boeing 737-MAX8 blev utbytt mot en vanlig -800 och på efterhand så bör man vara tacksam för det.
Avgång från Ushuaia.
Vacker solnedgång i höjd med Buenos Aires.
Inflygning till Jorge Newbery flygplatsen i Buenos Aires.
Flygningen var händelselös, men bjöd på en vacker solnedgång innan landning. Vi parkerar bredvid en Boeing 737-800 från Norwegian och jag kunde för en stund nästa tro att man var tillbaka i Skandinavien.
Väl framme stannar jag förbi en bankomat i terminalen innan jag hoppar in i en taxi som tar mig till lägenheten i Recoleta som blir mitt hem under kommande fyra nätter.
Tack för att ni har läst så här långt!
Fortsättning följer…