Senaste nytt

Min resa till jordens ände

ZZZebra

Medlem
Tack för en välskriven reserapport.

Gällande Uber-åkning i Buenos Aires / Argentina så är min erfarenhet och tips följande:

1. Det går inte att boka Uber om man har Amex inlagt som betalsätt. Det går inte heller att lägga till kontant som betalsätt även om man bara har Amex som enda betalsätt.

Lösning:

2. Ta bort Amex som betalmetod
3. Lägg till kontant som betalmetod
4. Om så önskas, lägg till valfritt kreditkort som betalmetod
5. Det går nu utmärkt att använda Uber-appen för att boka i Argentina. Har man lagt till ett Amex som kört så fungerar bara kontantalternativet. Lägger man till Mastercard (har ej provat Visa själv) så kan man välja antingen kontant eller MC.

Detta har fungerat såväl för mig själv som för mina kollegor vid flertalet tillfällen. Provat senast nu i våras. Känns som en bugg i appen så det kanske fixas så småningom, men så här det varit när jag varit där.
 

ACervin

Medlem
Toppen reseskildring. De genomgrillade och ofta förvånansvärt sega, biffarna, serverade utan några garnityr eller finesser är ett minne jag tyvärr delar.
 

Jonas C

Medlem
Stor tack för era kommentarer och kul att ni uppskattade läsningen!

Del 2 precis lika grym som del 1! Ser fram emot fortsättningen än mer!

Hur upplevde du språksituationen i Argentina? Deras spanska är ganska säregen och förmodligen den "bredaste" till skillnad mot Mexico som pratar väldigt tydligt och ganska långsamt, eller var det så att engelska även fungerade i stor utsträckning?
Upplevde vissa språkförbistringar, delvis min värd Paulo som inte talade engelska, så hans fru fick agera tolk mellan oss. Även ta
Tack för en välskriven reserapport.

Gällande Uber-åkning i Buenos Aires / Argentina så är min erfarenhet och tips följande:

1. Det går inte att boka Uber om man har Amex inlagt som betalsätt. Det går inte heller att lägga till kontant som betalsätt även om man bara har Amex som enda betalsätt.

Lösning:

2. Ta bort Amex som betalmetod
3. Lägg till kontant som betalmetod
4. Om så önskas, lägg till valfritt kreditkort som betalmetod
5. Det går nu utmärkt att använda Uber-appen för att boka i Argentina. Har man lagt till ett Amex som kört så fungerar bara kontantalternativet. Lägger man till Mastercard (har ej provat Visa själv) så kan man välja antingen kontant eller MC.

Detta har fungerat såväl för mig själv som för mina kollegor vid flertalet tillfällen. Provat senast nu i våras. Känns som en bugg i appen så det kanske fixas så småningom, men så här det varit när jag varit där.
Tack för tipset! Synd att man inte visste det innan

Toppen reseskildring. De genomgrillade och ofta förvånansvärt sega, biffarna, serverade utan några garnityr eller finesser är ett minne jag tyvärr delar.
Korrekt. Kvaliteten på köttet var top notch, men tyvärr så sabbas köttet av dåliga kockar. Hann inte med ett besök på La Brigada (där de skär biffarna med sked) men @Tonton åt där och var riktigt nöjd med sin biff.
Återigen tack för en rolig och välskriven reserapport. Kände att jag bla gick i gång på att trosa omkring inne i Recoletakyrkogården, ser inte som ngn annan kyrkogård jag har sett
Missade du tangolektionen när du ändå var där?:cool:;)
Recoletakyrkogården är väldigt speciell, nästan lite kuslig på vissa ställen. Tangolektionen uteblev, men vi hann se en och annan tangoshow på gatan i San Telmo.
 

chazzie

Medlem
Upplevde vissa språkförbistringar, delvis min värd Paulo som inte talade engelska, så hans fru fick agera tolk mellan oss.

Tur att man har lite kvar av gymnasiespanskan då, den dög tillräckligt i Mexico så minus alla egenheter i Argentina så kanske man överlever :)
 

Ystad

Medlem
Vilken fantastisk resa du har gjort och så väl beskriven.
Jag gillar verkligen Buenos Aires, men när du skriver (och andra håller med dig)...
Biffarna i Argentina var kanske den största besvikelsen på hela resan
så blir jag nästan ledsen. Aldrig har då jag ätit så gott kött som i Argentina. Nu var det några år sedan jag var där senast men jag vill verkligen inte tro och hoppas att man inte längre blir serverad utmärkt kött i Buenos Aires. Jag vill inte gärna tro att jag bara haft "tur" när jag varit där - hellre då att du haft "otur" (-tyvärr).

Du skriver också ...
Min första heldag i Buenos Aires ägnas åt en morgonpromenad runt Recoletakyrkogården som var folktom under morgontimmarna.
... jag hoppas att du inte missade att besöka kyrkogårdens mest berömda "invånare":
20190701_143751.jpg
 
Toppen