Senaste nytt

Miljonresa med 13-åring

Den reseberättelse är helt fantastiskt att få följa, underbart skrivet mycket bra bilder.
Det tråkiga är att det är bara begränsats till läsarna på BC, @jonatan79 försök att få detta sålt till någon som kan publicera detta till en större läsekrets!

Instämmer.

Då får @jonatan79 också vara beredd på att bli ifrågasatt när det gäller flygande (bara) för poäng. Framförallt kan ev kritik leta sig fram till sonen.

Tack så mycket, det uppskattas verkligen!

Kanske om nåt visst flygbolag skulle vara intresserat av något slags samarbete, då skulle ju ett sådant flygbolag kunna höra av sig, host host…

Vi hoppade över hotellfrukost och satsade i stället på att äta i flygplatslounge. Till skillnad från föregående flyg med Aeromexico från USA till Mexiko gick det inte att checka in online för flyg med samma flygbolag från Mexiko till USA. Vi kom därför till flygplatsen ca tre timmar före avgången för vårt förmiddagsflyg för incheckning på plats.

Taxitjänsten DiDi fanns faktiskt även i Monterrey, men man behövde ha en annan DiDi-app än den som funkade i Kina, och denna fanns bara på mexikanska App Store och kunde därför inte enkelt laddas ner till en svensk mobil.

Vi vågade därför oss på ett nytt försök med Uber på väg tillbaka till flygplatsen MTY efterföljande morgon. Det blev en lugn färd genom stan i morgonsolen med en bil som inte föll sönder och hade fungerande säkerhetsbälten. En diametral upplevelse.

Incheckning till Aeromexico i snabbkö via Sky Priority. Vi fick frågan om när vi anlände till Mexiko, även om detta stod i passet. Dock ingen fråga denna gång om ESTA eller vidare resa inom eller ut ur USA. De såg automatiskt att jag var SkyTeam Elite Plus, då borde ju våra EB-nummer ligga inne på rätt sätt. Vi fick dock ändå av någon anledning ut boardingkort med tomt FQTV-fält, så även om de hänvisade till att numret låg inne i deras system så bad jag om nya. Då behövde vi ange numrena igen. Det gick inte först, tills jag förklarade om EBx-prefixet.

Vi gick till första lounge vi såg, en Amex Centurion-lounge. Två gäster hade jag fått ta med mig. Lite oklart hur det funkade med matservering, vi fick fråga och fick då en frukostmeny med priser på allt. Allt ingick, gratis, blev svaret när vi frågade. En servitris kom och frågade om dryck, samt korrigerade, det ingick inte annat än papaya samt två olika chilaquiles, så vi beställde en av vardera (som sonen tyvärr inte gillade).

1811b16357a91fffa12964a0515e869c.jpg

Té med mjölk blev liten kopp té utan mjölk. När jag lusläste det finstilta på menyn visade det dock sig att allt på menyn faktiskt skulle ingå med vanligt Amex Platinum, det vara bara med någon Aeromexico-utgiven variant av kortet som det inte skulle göra det. Vi stod på oss (på spanska). Servitrisen var trevlig men stod också på sig. Till slut visade det sig att vi hade rätt, allt skulle ingå. När vi äntligen kunde beställa nåt mer visade detta sig inte finnas. Vi gav upp och letade efter en annan lounge.

Loungen precis bredvid hette OMA Premium Lounge. Access via Priority Pass. Endast ett annat sällskap där. Servitören var otroligt trevlig och hjälpsam men pratade snabb och oförenklad spanska och rabblade upp många alternativ. Någon slags äggröra lyckades jag beställa, men det fanns säkert annat gott också. Hans trevlighet gjorde att jag artigt drack upp det kryddiga chaité jag fick när jag beställde té negro (och att jag tackade ja till påtår).

bdd15fa53b130ce4e85ab5b79faf63f6.jpg

Utbudet av frukostmat att plocka själv var verkligen inte stort men det kändes att det låg omsorg bakom, och vi fick en sån genuin känsla som man kan få med engagerad personal på exempelvis frukostbuffén på en del mindre hotell.

592001637ad55eacf8420d24343fa59e.jpg

8cfefd7282fc054937cb42fb27b13a34.jpg

Det fanns lite längre bort i terminalen även ett tredje loungealternativ, Salon Premier (VIP Lounge Sala Regional), märkt med flygbolagets logotyp, så vi gissar att vi hade kommit in där också via SkyTeam Elite Plus, men vi kände oss nöjda inför vårt flyg tillbaka till USA.

Attans, tippade på att ni skulle flyga direkt till Madrid nu. AM hade ju "bra" priser i Business på den sträckan under 5 min en söndag i november Så fel jag hade! Blir det Virgin nu istälet?

MTY–MIA med Aeromexico i B737-9 MAX. Samma som till Mexiko, fast spegelvänt. Rad 33 även denna gång, men på högra sidan där det även fanns en stolsrad bakom oss. På 33F satte sig en ung man som inte visste hur säkerhetsbältet funkade, så sonen kunde hjälpa honom. Det är lätt att glömma att det finns de som flyger för första gången.

När vi boardade verkade flygbolagets representant lite distraherad och scannade bara mitt boardingkort, inte sonens. Nu ska du få se, sa jag till sonen, och förklarade hur flygbolaget måste ha koll på vem som reser och att nu skulle de behöva kontrollräkna. Normalt hade jag nog sagt till direkt, men nu var jag nöjd med att vi fått behålla oavrivna boardingkort och ville inte riskera dessa. Mycket riktigt kom senare en kontrollant med walkie-talkie och kollade att sonen satt på planet.

fd34353fb9be92e9a2d48d8c9e0994bf.jpg

90 años stod det på den lilla bruna påsen med audífonos som vi först trodde var något ätbart. Ett flygbolag med anor alltså. Fanns det ens flygplan på den tiden, ifrågasatte sonen. Efter att ha tittat på en kort reklamfilm kunde vi koppla upp oss på Wi-Fi och innan internetuppkopplingen slutade fungera läsa på Wikipedia att flygbolaget mycket riktigt grundandes redan 1934, men då under namnet Aeronaves de México, ett namn som kvarstod till 1972 då man bytte till Aeroméxico.

När serveringen kom igång bjöds vi på Galletas Canelitas. Exceso calorías och exceso azúcares som det stod på förpackningen lät ju smarrigt men vi ville avvakta dryckesvagnen som var ganska långsam. När denna till slut letade sig till oss i bakre delen av kabinen förstod vi varför. När flaskor och förpackningar skulle öppnas och överbubblande cola hällas upp i plastglas med is för varje passagerare så tog allt lite längre tid. Vänlig och trevlig kabinpersonal dock. Kakorna var mycket riktigt överdrivet söta.

d2284e46efaa8ae023faa50f00453deb.jpg

En hel del turbulens sista biten in mot Florida. Detta och att säkerhetsbälteslampan var tänd hindrade inte ett 10-tal passagerare från att passa på att gå på toaletten, vilket kabinpersonalen dock inte gjorde någon ansats att stävja. Inte heller att flera fönsterluckor hos den sovande mannen bredvid oss på 33F var delvis neddragna brydde de sig om. Att han sov så gott genom turbulensen fick mig att inse att flygovana förstås inte behöver innebära flygrädsla.

Trevliga flashbacks från Monterrey, var där 2019! Enorm industristad, och samtidigt så mäktigt belägen mellan höga berg. Tackar för en hitintills mycket läsvärd "miljonrapport".

Vilken grym rapport. Streckläste allt nu! Har bott på ett tiotal olika hotell i Vegas och Luxor gillade vi även om det blev långa promenader till rummet som var mellan två hissar (fanns bara 4st totalt).

Härlig berättelse.
En reflektion att innan pensionen reste vi en hel del med med både barnbarn och syskonbarn i ungefär motsvarande ålder.
De kunde ibland vara helt uppslukade av mobiler spel m.m samtidigt som de var väldigt observanta.
Ett ex mellanlandning i Bryssel, på väg till delikatessbutiken med gåslever mm stannade 13-åriga sonsonen oss med "men farfar loungen ligger ju däruppe"
Efter snart 10 år är de halvvuxna men det kommer fortfarande väldigt ofta kommentarer när vi träffas om servicen på Swiss business eller vistelsen på något uppgraderat något Hilton osv.
Slutsatsen blir;
Så länge ni har möjlighet res i stil med era barn/barnbarn, Det uppskattas....
Jag kommer ihåg en jul mina vuxna barn åkte till Thailand för att möta upp mig. Flög ekonomi med Thai. Till returen sa dottern. Pappa löst det, men ekonomi med Thai flyger vi inte hem med. Tur man hade EB poäng. Så man skämmer bort dom, med glädje :)

Tack så mycket, det uppskattas verkligen!

Kanske om nåt visst flygbolag skulle vara intresserat av något slags samarbete, då skulle ju ett sådant flygbolag kunna höra av sig, host host…
Du kommer snart få ett mail från SAS där dom efterfrågar just detta som du nu så utmärkt dokumenterar.

We’d love to hear about your adventure! If you’ve captured moments along the way - photos, videos, or memorable stories - we’d be delighted if you’d share them with us.

Here’s how you can contribute:
  • Tell us about yourself and your travel experience! Was there a particular moment, destination, or airline that stood out?
  • Is there any specific content you’d like to share with us for a potential feature on our channels?
  • Do you have an Instagram account or other social media profiles? Let us know, we’d love to tag you when sharing your story.
  • Your journey inspires us, and we value your feedback. If there’s anything you’d like to share about your experience or suggestions for improvement, feel free to let us know.

Toppen