PVG avgångshall. Liten säkerhetskontroll för att komma in i terminalen, samma typ som för att åka Maglev-tåget här i Shanghai. Sonen noterade att det mest verkade vara för syns skull, då kontrollen inte var så noggrant utförd.
För detta flyg med China Airlines hade vi kunnat välja sittplats i samband med onlineincheckning. Alla incheckningsuppgifter accepterades men vi var ändå tvungna att hämta fysiskt boardingkort vid incheckningsdisk.
Vid incheckningen fick vi våra fysiska boardingkort, men jag noterade att de bara hade skrivit EB-numret på den lilla delen. Vi fick även separat biljett och tydlig muntlig rekommendation att gå till en viss lounge, China Easterns sådan.
Folkrepubliken Kinas uppfattning om vad Kina är för något är ju att förutom Hongkong och Macau ingår även Taiwan i Kina. Det finns bara ett Kina, anser folkrepubliken. Att resa internationellt anser man innebär att resa till andra ställen än dessa och utanför Kina. I samband med inresa och utresa och immigration och emigration är man dock mer pragmatiska. Det gör att de på PVG liksom på de andra kinesiska flygplatser vi varit på måste använda lite omständlig skyltning. Vi skulle nu flyga inte ”domestic” utan ”international & HK, Macau, Taiwan”. Bilden nedan är från ankomst till PVG, men liknande finns även vid avgång. Nu skulle vi till Taiwan i alla fall, alltså det som officiellt heter Republiken Kina.
Kö till emigration (som av någon anledning kallas immigration), men endast ca 10 minuter. Det kollades boardingkort innan man ställde sig i kön, iofs vettigt, så ingen som skulle inrikes råkade gå fel. Jag som kom igenom före sonen kunde se handläggarens skärm. Fyra foton på sonen, från passet, visumet, immigration, och från kameran framför honom. De hade bra koll på oss. Stämpel i passen.
Säkerhetskontroll. Mer kittlad denna gång. Powerbanks ut ur väskan. Extrakontroll av boardingkort även här. Totalt tror jag det var fyra kontroller av boardingkort för att komma ut i terminalområdet, plus två vid boarding, verkade lite redundant. Man förstår varför de gillar fysiska boardingkort och inte digitala.
Vi gick mot VIP-lounger. Den första sådana var China Easterns lounge, så vi gick dit. Incheckningspersonalen var ju väldigt måna om det, vilket ändå gjorde mig lite misstänksam. Mycket riktigt var det den minst imponerande loungen hittills. Helt fullt när vi kom, till slut blev ett bord ledigt.
Sonen ville ha Cola Zero, det fanns på tre ställen; rumsvarm, rumsvarm eller rumsvarm, vilket även stod på den lilla skylten som stod på det som jag önsketänkande först trodde var en kyldisk. Som tur var föredrar sonen rumsvarm cola, men det gör inte jag.
Det blev inte helt oväntat i stället té för mig. Kokhett vatten och en lite tråkig téstation. Ordinärt té, inte jättegott. Verkade inte finnas mjölk. Kanske rumsvarm nånstans, orkade inte kolla.
Det fanns mat också men vi var mätta efter frukosten och det var en stund kvar till lunchtid. Om vi hade haft mer tid hade vi nog lämnat och letat efter en annan lounge. Lite oklart varför detta rekommenderades oss så starkt och varför det behövdes ett särskilt biljettsystem för att komma in hit. Kanske ville de minska besöksantalen till bättre (och för flygbolaget dyrare) lounger.
När vi lämnade China Easterns lounge såg vi att det låg en Air France-lounge precis bredvid. Oklart om vi hade kommit i där, men i så fall hade det nog varit ett bättre alternativ. Även från skyltningen var det dock tydligt att vi hänvisades till China Easterns lounge och inget annat.
Vid gaten pratade jag med personalen, jag ville om möjligt behålla hela boardingkortet med EB-numret på. Det visade sig förstås att de ville riva av boardingkortet, men här ville de till skillnad från i Vietnam behålla den stora delen, så det passade ju bra.
Jag inser att andra reserapporter säkert redan skrivit om delvis samma saker. Ursäkta eventuella upprepningar. Jag hade först tänkt läsa mer av andras rapporter men har dels inte hunnit och dels faktiskt inte riktigt velat för vi vill till stor del upptäcka saker själva, på gott och ont.
Tack igen för alla gilla-markeringar och positiva kommentarer. Jag hinner inte riktigt besvara dessa nu under resan, det får bli efteråt.