Senaste nytt

Miles&More Senator: Vad är poängen? [inte imponerad]

För den gruppen är det ju i princip att köpa ett dyrt loungemedlemskap.

I återkvalificeringsfrågan så handlar det trots allt om, som du säger, 100 segment inom Europa(eller 50 i europeisk business). Jag har tagit upp det hör förut men jag kan inte så hur det ska gå att få det här till ett rimligt pris om man finansierar allt själv. Även 12 separata turer med byte i FRA/MUC/ZRH/VIE kommer kosta många kronor även kräva hotellkostnader plus andra omkostnader. Det går såklart att argumentera för att man sparar andra kostnader och att allt inte behöver vara så dyrt men jag är intresserad av konkreta räkneexempel.

Går det att få SEN för under 50 000 inklusive boende och uppenbara kringkostnader som transport till och från flygplatsen?

Inrikes i Polen dök upp under matchingsperioden som det billigaste men inte heller det är så billigt. Går det under 50 tusen om man gör mileage run elfter mileage run?

För den gruppen är det ju i princip att köpa ett dyrt loungemedlemskap.

I återkvalificeringsfrågan så handlar det trots allt om, som du säger, 100 segment inom Europa(eller 50 i europeisk business). Jag har tagit upp det hör förut men jag kan inte så hur det ska gå att få det här till ett rimligt pris om man finansierar allt själv. Även 12 separata turer med byte i FRA/MUC/ZRH/VIE kommer kosta många kronor även kräva hotellkostnader plus andra omkostnader. Det går såklart att argumentera för att man sparar andra kostnader och att allt inte behöver vara så dyrt men jag är intresserad av konkreta räkneexempel.

Går det att få SEN för under 50 000 inklusive boende och uppenbara kringkostnader som transport till och från flygplatsen?

Inrikes i Polen dök upp under matchingsperioden som det billigaste men inte heller det är så billigt. Går det under 50 tusen om man gör mileage run elfter mileage run?

Vänder på frågan och undrar vad man ska med Senator till om man behöver göra mileage runs för flera tiotusen kronor. Är det inte lika bra att köpa businessbiljetter då?

Last edited:
Vänder på frågan och undrar vad man ska med Senator till om man behöver göra mileage runs för flera tusen kronor. Är det inte lika bra att köpa businessbiljetter då?

Det är exakt därför jag ställer frågan. Vad är syftet?

Det kanske inte framgick tydligt men jag är mot att jaga status där man inte ändå flyger.

Man kan ju tydligen flyga Eurowings till krigszoner enligt moderatorn här men jag ser inte vitsen med det heller.

Ja det går göra billigare tex kan du dra in 800 kvalificerade poäng för 7000 kronor genom att boka en tor mellan Sydamerika och Centralamerika, tex Peru - Panama - Colombia (totalt 4 segment).
Finns även en del sweatspots till Mellanöstern, framförallt med start i Grekland på LH gruppen.

Ja det går göra billigare tex kan du dra in 800 kvalificerade poäng för 7000 kronor genom att boka en tor mellan Sydamerika och Centralamerika, tex Peru - Panama - Colombia (totalt 4 segment).
Finns även en del sweatspots till Mellanöstern, framförallt med start i Grekland på LH gruppen.
Fast med t.ex. Copa blir det ju inte "kvalificerande poäng" utan bara "poäng"! D.v.s. du kan bara tjäna in halva kvalificeringen på det sättet.

Det är exakt därför jag ställer frågan. Vad är syftet?

Det kanske inte framgick tydligt men jag är mot att jaga status där man inte ändå flyger.

Man kan ju tydligen flyga Eurowings till krigszoner enligt moderatorn här men jag ser inte vitsen med det heller.

Nej men det har jag sagt sen folk började SAS guld för att ha lounge till den årliga Spanienresan. Jag fattar om man är en resa kort för det man vill ha men tvärtom?

Det heter ju frequent flyer program och kommer de till gagn mest som flyger mycket. Om man inte flyger mycket så är det meningslöst att jaga status. Tycker jag.

Fast med t.ex. Copa blir det ju inte "kvalificerande poäng" utan bara "poäng"! D.v.s. du kan bara tjäna in halva kvalificeringen på det sättet.

Visst, och jag menar att det tillkommer kostnader för att ta sig till Sydamerika överhuvudtaget. Ska man däremot resa runt där, eller har det på sin bucket list, så är det trots allt ett bra tips.

Exakt, därför man gör en tor för 7000 i Business som drar in 800 poäng, sen får man dra in resterande 1200 vara 1000 måste vara QP.

Det är ett sätt att få det billigare än vad som diskuterades ovan. Samma antal poäng som 2 tor longhaul business med LH.

Ha ha, kul inlägg. Har åkt mycket med Lufthansa på sistone efter matchningen med SAS och tänker varje gång hur sjukt tråkiga de är. Kommer aldrig någonsin att satsa på att behålla min Senator men tack Lufthansa för SA guld!
Nej Lufthansa kommer jag nog inte jaga igen men Star Alliance Gold är bra så hoppas det blir någon slags status match innan Senator går ut 2026.

Toppen