Senaste nytt

Miles & more istället för Eurobonus?

Alex H

Medlem
Ett "normalt" år så hade det varit så. Eftersom resan är i december så är det väl nästan säkert att SAS har hunnit byta allians till SkyTeam innan dess.
Exakt vad detta kommer att innebära vet vi ju inte än, men det är stor sannolikhet/risk att du inte kommer att kunna kreditera Lufthansaflygningar då till Eurobonus.
Betyder det att jag borde ta dem på Miles & More istället?
 

palmen

Moderator
Stort tack Ante.

Det var jag som tänkte fel, det är inte direktflyg hem utan även via FRA.
- GOT-FRA och FRA-GOT ger 4 000 poäng.
- FRA-SIN (klass D) och SIN-BKK (klass C) är med Singapore Airlines.
- Det är först nu jag ser att hemresan är via Munchen :D (klass C) med Lufthansa.

Då borde det väl ge:
12700 x 2 = 25400
25400 + 4000 = 29400

Är ju grymt bra och kommer klara Guld på en liknande resa årligen :)

Visa bifogad bild 151058
Då SAS högst troligt lämnat Star Alliance innan jul och inte kommer vara med efter det så kommer denna resa inte ge dig något guld över huvud taget. Risk finns att poängen för dessa flighter inte går att kreditera till Eurobonus och ska du dra in Senator (Guld hos Miles & More) så har jag för mig att det krävs 4 sådana resor minst per år.
 

Alex H

Medlem
Då SAS högst troligt lämnat Star Alliance innan jul och inte kommer vara med efter det så kommer denna resa inte ge dig något guld över huvud taget. Risk finns att poängen för dessa flighter inte går att kreditera till Eurobonus och ska du dra in Senator (Guld hos Miles & More) så har jag för mig att det krävs 4 sådana resor minst per år.
Aj :mad:
 

090034208

Medlem
Stort tack Ante.

Det var jag som tänkte fel, det är inte direktflyg hem utan även via FRA.
- GOT-FRA och FRA-GOT ger 4 000 poäng.
- FRA-SIN (klass D) och SIN-BKK (klass C) är med Singapore Airlines.
- Det är först nu jag ser att hemresan är via Munchen :D (klass C) med Lufthansa.

Då borde det väl ge:
12700 x 2 = 25400
25400 + 4000 = 29400

Är ju grymt bra och kommer klara Guld på en liknande resa årligen :)

Visa bifogad bild 151058
GOT- FRA = 2000 p
FRA-SIN = 9600 p ( D ger 150% på SQ)
SIN-BKK = 1800 p
BKK-MUC = 11000 p
MUC-GOT = 2000 p
Totalt borde detta ge 26400 poäng till Eurobonus om (D klass på LH mappas till D på SQ)
 
Då SAS högst troligt lämnat Star Alliance innan jul och inte kommer vara med efter det så kommer denna resa inte ge dig något guld över huvud taget. Risk finns att poängen för dessa flighter inte går att kreditera till Eurobonus
Risken är stor, men inte ofrånkomlig. Vi vet inte vad för slags övergångsregler som kan gälla när SAS byter allians. Det är säkerligen en del i stora och komplexa flerpartsförhandlingar där t.ex. Lufthansa säkerligen kan vilja få annat från SAS, som gör att de kan vara villiga att bidra till en "mjuk och behaglig övergång" för Eurobonus-medlemmar. Så helt omöjligt är det nog inte att man får fortsatt intjäning under någon grace period.
 

henke12

Medlem
Risken är stor, men inte ofrånkomlig. Vi vet inte vad för slags övergångsregler som kan gälla när SAS byter allians. Det är säkerligen en del i stora och komplexa flerpartsförhandlingar där t.ex. Lufthansa säkerligen kan vilja få annat från SAS, som gör att de kan vara villiga att bidra till en "mjuk och behaglig övergång" för Eurobonus-medlemmar. Så helt omöjligt är det nog inte att man får fortsatt intjäning under någon grace period.
Det enda vi vet är att vi inte vet :)
 
Toppen