Senaste nytt

Miles and More - bonusresor sweet spots?

Tonton

Medlem
Hej!

Vi är ju ett gäng här som har samlat på oss en del Miles & More-poäng, speciellt igenom Miles & More-kreditkortet som ges ut av Resurs Bank.

Min kunskapsnivå om Miles & More är dock inte alls lika hög som den kunskap jag har kring Eurobonus. Så tänkte att vi kan skapa en tråd som fokuserar på bonusresor i Miles & More-programmet, och sweet spots som man kan nyttja (specifikt gentemot Eurobonusprogrammet);

Mileage Bargains
En relativt bra användning av Miles & More-poäng är att hoppas på deras Miles Bargain-kampanjer. Det har vi en tråd om sedan tidigare här: https://www.businessclass.com/forum/threads/lufthansa-miles-more-mileage-bargains.4265/page-17

Sweet Spot-destinationer från Sverige?
Om vi utgår från Sverige, vad har vi för sweet spot-destionationer? I Eurobonus så är ju Zanzibar/Seychellerna två sådana destinationer. Har vi några liknande hos Miles & More?

Boka enkelresor
Med Miles & More så är kostnaden för en enkelresa 50% av en T/R.

Det möjliggör såklart att man kan boka dubbla open-jaws för poängkostnaden av en vanlig T/R.

Notera: Stop overs är inte tillåtna vid bokning av enkelresor:

Boka stopovers
Miles & More är generösa med Stopovers (Stopp över 24h) när man bokar T/R-resor.

Reglerna kring stopovers är följande:

  • Stopovers är enbart tillåtna på T/R-resor. Inte enkelresor.
  • Stopovers är enbart tillåtna på resor som är bokade över flera awardregioner (exempelvis inte tillåtet på en resa Stockholm-Frankfurt T/R, men däremot på en resa Stockholm-New York T/R)
  • Man kan ha en (1) stopover per riktning. Således två (2) totalt på en T/R-resa
  • Stopovers måste ske i annan region än den resan utgår ifrån
  • Vill man lägga in Stopovers så måste man ringa in och boka resa. Således går det inte att boka online.

3-region awards
Med mitt resemönster, så känns detta som en Sweet spot.

Vad är då en 3-region award?

Miles and more beskriver det själva:
"For a trip with a stopover, the 3-region flight award is ideal. This allows you a stopover within the second region and you can even fit in a longer stay. In certain cases, you need significantly fewer award miles for this when compared with two standard flight awards."

Example:
You depart from New York (JFK), enjoy a stay in Frankfurt (FRA), and then fly on to Bangkok (BKK).

Region 1 is the departure region (North America), Region 2 is the stopover region (Europe), and Region 3 is the destination region (Southeast Asia).
With the 3-region flight award, you save 40,000 miles in this example when compared with standard flight awards in Economy Class. You only spend 100,000 miles compared to 140,000 miles for two standard flight awards.

Priserna för 3-region award är fasta. Och vid dagens datum (8 januari 2023) så är priserna följande:
  • 100k Miles - Economy
  • 140k Miles - Premium Economy
  • 195k Miles. - Business
  • 310k Miles - First

First Class
@Mattias Holmén har skapat en tråd som fokuserar på First Class-resor med Miles & More. Den går att läsa här: https://www.businessclass.com/forum/threads/miles-more-2023-award-i-first-class.103404/.

Tanken är att denna tråden ska fokusera på Miles & More och bonusresor som helhet, snarare än att fokusera på First Class (även om vi tillsammans kanske hittar bra Sweet spots i First Class som förtjänar att tas upp här).

TLDR: Vad har ni för tips kring bonusresor i Miles & More-programmet? Dela med er!
 
Last edited:

Johan Gott

Medlem
Detta program kan som bekant ha väldigt höga avgifter på bonusresor (om man inte flyger LH-gruppen och betalar fler poäng). Vissa bolag och avreseorter kan dock ha låga skatter + avgifter. Innan pandemin åkte jag SIN-AKL i SQ first och betalade några hundralappar i skatter + avgifter. Nu är jag på jakt efter liknande låga skatter + avgifter. Har inte hunnit leta jättemycket än men hittills lyckats hitta SIN-ADD med ET business för ca 570 kr i skatter + avgifter. (Detta är inget jag kommer att boka, utan ser det mer som en hoppfull indikation).

Hoppas att Miles & More ska öppna upp för åtminstone business-bokningar på SQ. När/om det sker skulle jag tro att skatter + avgifter på dessa bokningar ut från SIN kommer vara låga.
 

hg1980

Medlem
Detta program kan som bekant ha väldigt höga avgifter på bonusresor (om man inte flyger LH-gruppen och betalar fler poäng). Vissa bolag och avreseorter kan dock ha låga skatter + avgifter. Innan pandemin åkte jag SIN-AKL i SQ first och betalade några hundralappar i skatter + avgifter. Nu är jag på jakt efter liknande låga skatter + avgifter. Har inte hunnit leta jättemycket än men hittills lyckats hitta SIN-ADD med ET business för ca 570 kr i skatter + avgifter. (Detta är inget jag kommer att boka, utan ser det mer som en hoppfull indikation).

Hoppas att Miles & More ska öppna upp för åtminstone business-bokningar på SQ. När/om det sker skulle jag tro att skatter + avgifter på dessa bokningar ut från SIN kommer vara låga.
Absolut är skatterna betydligt högre än hos Eurobonus, men personligen tar jag hellre god tillgänglighet (vilket det verkligen är med LH-gruppen) och lite högre skatter! :D
 
Absolut är skatterna betydligt högre än hos Eurobonus, men personligen tar jag hellre god tillgänglighet (vilket det verkligen är med LH-gruppen) och lite högre skatter! :D
Ja, eller betala bränsletillägget genom att betala ett högra poängpris. +26% på first och +39% på business.
Fortfarfande reasonable att betala 115,000-140,000poäng +100-150 EUR för en LH-F (enkelväg).

2-4-1 vouchers hade dock inte varit fel :)
 

The 14 Best Miles&More Award Flight Sweet Spots​

 

Tostarp

Medlem
Jag har över en halv miljon poäng och försökte verkligen innan covid att använda dom men lyckades i princip aldrig. Än var det att LH inte svarade på tfn, att det inte fanns tillgänglighet eller att avgifterna var så höga att det blev billigare att köpa revenue.
Det känns som om LH verkligen inte vill att man ska flyga upp sina poäng utan istället köpa väskor, hörlurar o annan skit.
Jag är statuslös och vet att LH inte gillar det. Och det bidrar väldigt mycket till att man blir behandlad väldigt dåligt.

Sweetspot som jag tidigare rekommenderat är att åka till Maldiverna via BLR i 747-8i. Helst i F men som verkar vara nedlagd nu. Bra poäng iallafall.
 

jerixon

Medlem
Skumt.
Hittar nästan alltid awards när jag vill åka.
Iof bäst värde med LOT eller resten av LH group.
Riktigt billiga skatter om man betalar dem med poäng också.
Jag har över en halv miljon poäng och försökte verkligen innan covid att använda dom men lyckades i princip aldrig. Än var det att LH inte svarade på tfn, att det inte fanns tillgänglighet eller att avgifterna var så höga att det blev billigare att köpa revenue.
Det känns som om LH verkligen inte vill att man ska flyga upp sina poäng utan istället köpa väskor, hörlurar o annan skit.
Jag är statuslös och vet att LH inte gillar det. Och det bidrar väldigt mycket till att man blir behandlad väldigt dåligt.

Sweetspot som jag tidigare rekommenderat är att åka till Maldiverna via BLR i 747-8i. Helst i F men som verkar vara nedlagd nu. Bra poäng iallafall.
 
Toppen