Jonas C
Medlem
Hemresa med Air India kan du nog kunna lägga på, men inte SQ.Jag hann boka utresa till Sydney , nån info här var att man får lägga till ben i befintlig bokning. Kan jag då få returresan med SQ bokat trots detta
Hemresa med Air India kan du nog kunna lägga på, men inte SQ.Jag hann boka utresa till Sydney , nån info här var att man får lägga till ben i befintlig bokning. Kan jag då få returresan med SQ bokat trots detta
Jag vet inte riktigt om jag tycker att det påståendet stämmer (bort sett från konkursrisken). SAS flyger till i princip alla destinationer i Europa som SQ också flyger till, och det är inte alltför svårt att hitta bonusplatser inom Europa, så det borde vara ganska lätt att haka på SAS-segment på en SQ-bonusresa om en SilverKris-medlem startar i Asien vill till norra Europa?Samtidigt har SAS ingenting att erbjuda Singapore airlines kunder i gengäld. Ett bolag konstant på randen till konkurs med få avgångar och riktigt snålt med bonusplatser.
Därför att SAS och alla andra flygbolag helst hoppas att du inte ska använda poängen innan de går ut, så de slipper erbjuda något i retur?Varför skulle det bli för dyrt för SAS. Samtidigt som man betalar SQ blir man ju av med en skuld man har till ägaren av eurobonus poängen. Man hoppas ju att detta går jämt ut
I en ideal värld så borde alla bonusresor, flygbolag, klasser, ruttkombinationer gå att boka online så att man slipper ringa in till kundtjänst. Jag tycker inte heller att man behöver vara nörd som dig själv palmen och många här på forumet, eller anlita tredjepartstjänster.Det är helt hål i huvudet av ett bolag 2023 att man ska behöva ringa in för att göra bokningar. Sånt här ska man kunna göra själv via hemsida/app för att dra ner kostnader.
Dels - vad säger det om synen på lojalitet och likabehandling? Vissa kunder som inte vet/kan/vill/orkar ringa ska berövas möjligheten att boka. Det leder i praktiken INTE till färre bokningar utan bara att andra medlemmar har en gräddfil. Medlem A kan aldrig använda sina 300k poäng till det han/hon vill, medan medlem B hur lätt som helst kan det. Den informations-asymmetrin tror jag många ser snett på och det skadar lojaliteten mot eg SAS.
Och alternativet är annars att dessa bonusresor istället prissätts mer i linje med flygningens marknadspris. Kanske är det dags för EuroBonus att införa full dynamisk prissättning på alla bonusresor inklusive Star Alliance. Avskaffa kundtjänsten i Sveg och hänvisa alla bokningar till hemsidan. 1 poäng motsvarar 10 öre som kan användas mot revenuepriset. Dyker inte rutten upp i sökmotorn på hemsidan så är det no go. Inga mer komplexa rutter, inga mer leg för leg, inga mer bokningar som man bygger upp över tid vartefter platser släpps, etc.Jag säger inte att det inte händer, men... Att begränsa antalet platser som bokas genom att "göra det svårare för kunden" är ju hål i huvudet.
Nu kommenterade jag utifrån resonemanget om att det vore smart av SAS att göra det svårare för kunderna och på så vis begränsa uttaget av bonusresor. Tex: "Exempelvis har Miles&More tagit bort möjligheten att boka och söka SQ på hemsidan, men på telefon går det utmärkt."Likabehandling? Ska vi inte dra till med demokratiskt?Vilken grupp menar du inte hade möjlighet att boka med Singapore förra veckan? En hel del trådar, för att inte säga en större del av forumets syfte kan ifrågasättas om inte information ska kunna användas för att komma åt fördelar. Att kunskapsövertag och handlingskraft att vara snabb inte ska kunna leda till bra affärer låter märkligt.
Det är en möjlighet. Om problemet nu de facto är att priset för bonus platserna är problemet.Och alternativet är annars att dessa bonusresor istället prissätts mer i linje med flygningens marknadspris. Kanske är det dags för EuroBonus att införa full dynamisk prissättning på alla bonusresor inklusive Star Alliance. Avskaffa kundtjänsten i Sveg och hänvisa alla bokningar till hemsidan. 1 poäng motsvarar 10 öre som kan användas mot revenuepriset. Dyker inte rutten upp i sökmotorn på hemsidan så är det no go. Inga mer komplexa rutter, inga mer leg för leg, inga mer bokningar som man bygger upp över tid vartefter platser släpps, etc.
Kanske är det mer rättvist om alla flygbonusprogram baserar poängens värde som en procentsats mot biljettpriset, men det kommer sannolikt också att döda lojaliteten.