Senaste nytt

Singapore Airlines nu öppen för bokning med Eurobonus 2023-02-15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samtidigt har SAS ingenting att erbjuda Singapore airlines kunder i gengäld. Ett bolag konstant på randen till konkurs med få avgångar och riktigt snålt med bonusplatser.
Jag vet inte riktigt om jag tycker att det påståendet stämmer (bort sett från konkursrisken). SAS flyger till i princip alla destinationer i Europa som SQ också flyger till, och det är inte alltför svårt att hitta bonusplatser inom Europa, så det borde vara ganska lätt att haka på SAS-segment på en SQ-bonusresa om en SilverKris-medlem startar i Asien vill till norra Europa?

Det som är svårt är att få tag på long haul business med SAS. Men det beror väl mer på att SAS släpper de platserna väldigt billigt till egna medlemmar, utan påhittade extraavgifter och dessutom med både FlyPremium och 2-4-1-vouchers tillgängliga?

Varför skulle det bli för dyrt för SAS. Samtidigt som man betalar SQ blir man ju av med en skuld man har till ägaren av eurobonus poängen. Man hoppas ju att detta går jämt ut
Därför att SAS och alla andra flygbolag helst hoppas att du inte ska använda poängen innan de går ut, så de slipper erbjuda något i retur? :D Kostnaden i reda poäng för utnyttjade poäng behöver inte alltid matcha poängpriset. T.ex. SAS business long haul för 1,67 x priset för Go är nog ingen lysande affär för SAS. Vad *A-bolag betalar till varandra för bonusplatser har vi väl aldrig fått reda på?

Det är helt hål i huvudet av ett bolag 2023 att man ska behöva ringa in för att göra bokningar. Sånt här ska man kunna göra själv via hemsida/app för att dra ner kostnader.
I en ideal värld så borde alla bonusresor, flygbolag, klasser, ruttkombinationer gå att boka online så att man slipper ringa in till kundtjänst. Jag tycker inte heller att man behöver vara nörd som dig själv palmen och många här på forumet, eller anlita tredjepartstjänster.

MEN om man gör det för enkelt att boka så blir resultatet att platserna tar slut för fort (vilket ofta är fallet med SAS Business), att poägtabellerna devalveras som ett resultat av för höga kostnader, eller att möjligheten att boka vissa flygbolag/klasser tas bort helt.

Många flygbolag försvårar aktivt möjligheterna att boka vissa attraktiva bonusresor. Exempelvis har Miles&More tagit bort möjligheten att boka och söka SQ på hemsidan, men på telefon går det utmärkt. American Airlines som under många år "tog bort" möjligheten att boka Etihad First, såvida du inte ringer till deras call center i Fiji som är de enda som kan boka platserna. Eller som häromdagen när Qantas gjorde sitt stora släpp i business och first där platserna var synliga på ExpertFlyer och kunde bokas över telefon hos American/Alaska, men ej online.

Står valet mellan att få betala en halvmiljon poäng för SQ-bonusresan eller att behöva använda sig av tredjepartsverktyg för att hitta tillgänglighet och boka över telefon så tror jag nog att majoriteten inklusive dig själv palmen hade valt det sistnämnda.

Jag säger inte att det inte händer, men... Att begränsa antalet platser som bokas genom att "göra det svårare för kunden" är ju hål i huvudet.

Det är en sak att vissa resor är komplicerade och web-gränssnitten inte är byggda för det (eg SAS.se har varken multi-city eller äkta openjaw) och det därför krävs telefonbokning. Men att med flit plocka bort tillgänglighet av bonusplatser från gör-det-själv plattformar och hänvisa till callcenter är korkat på flera sätt.

Dels - vad kostar inte det i personal att bemanna för ärenden som kunden kunde ha gjort själv? Det kan inte vara lite. Man ser folk berätta att det tog 31 samta till kundtjänst för att boka sin bonus-resa, man ser folk som rapporterar att de bokar ett ben som månader senare har byggt om resan till något helt annat.

Dels - vad säger det om synen på lojalitet och likabehandling? Vissa kunder som inte vet/kan/vill/orkar ringa ska berövas möjligheten att boka. Det leder i praktiken INTE till färre bokningar utan bara att andra medlemmar har en gräddfil. Medlem A kan aldrig använda sina 300k poäng till det han/hon vill, medan medlem B hur lätt som helst kan det. Den informations-asymmetrin tror jag många ser snett på och det skadar lojaliteten mot eg SAS.

Dels - det skapar en gråmarknad där tredje part kan tjäna pengar på att gå runt den eventuella begränsningen som flygbolaget ville göra

Last edited:
Detta är en trend. Flying Blue har just börjat begränsa vilka som får boka La Premier på AirFrance som award till enbart Platinum och högre, tex. Emirates gjorde det ju helt plötsligt svindyrt att boka awards. Osv osv.

Dels - vad säger det om synen på lojalitet och likabehandling? Vissa kunder som inte vet/kan/vill/orkar ringa ska berövas möjligheten att boka. Det leder i praktiken INTE till färre bokningar utan bara att andra medlemmar har en gräddfil. Medlem A kan aldrig använda sina 300k poäng till det han/hon vill, medan medlem B hur lätt som helst kan det. Den informations-asymmetrin tror jag många ser snett på och det skadar lojaliteten mot eg SAS.

Likabehandling? Ska vi inte dra till med demokratiskt? ;) Vilken grupp menar du inte hade möjlighet att boka med Singapore förra veckan? En hel del trådar, för att inte säga en större del av forumets syfte kan ifrågasättas om inte information ska kunna användas för att komma åt fördelar. Att kunskapsövertag och handlingskraft att vara snabb inte ska kunna leda till bra affärer låter märkligt.

Jag säger inte att det inte händer, men... Att begränsa antalet platser som bokas genom att "göra det svårare för kunden" är ju hål i huvudet.
Och alternativet är annars att dessa bonusresor istället prissätts mer i linje med flygningens marknadspris. Kanske är det dags för EuroBonus att införa full dynamisk prissättning på alla bonusresor inklusive Star Alliance. Avskaffa kundtjänsten i Sveg och hänvisa alla bokningar till hemsidan. 1 poäng motsvarar 10 öre som kan användas mot revenuepriset. Dyker inte rutten upp i sökmotorn på hemsidan så är det no go. Inga mer komplexa rutter, inga mer leg för leg, inga mer bokningar som man bygger upp över tid vartefter platser släpps, etc.

Kanske är det mer rättvist om alla flygbonusprogram baserar poängens värde som en procentsats mot biljettpriset, men det kommer sannolikt också att döda lojaliteten.

Likabehandling? Ska vi inte dra till med demokratiskt? ;) Vilken grupp menar du inte hade möjlighet att boka med Singapore förra veckan? En hel del trådar, för att inte säga en större del av forumets syfte kan ifrågasättas om inte information ska kunna användas för att komma åt fördelar. Att kunskapsövertag och handlingskraft att vara snabb inte ska kunna leda till bra affärer låter märkligt.
Nu kommenterade jag utifrån resonemanget om att det vore smart av SAS att göra det svårare för kunderna och på så vis begränsa uttaget av bonusresor. Tex: "Exempelvis har Miles&More tagit bort möjligheten att boka och söka SQ på hemsidan, men på telefon går det utmärkt."

Jag menar som sagt att den metoden inte minskar uttaget av bonusresor. Däremot ändrar den vem som i praktiken kan ta ut bousresor och att vissa medlemmar får det enklare att ta ut fler resor medan andra får det svårare. När effekten av en sådan ändring blir allmänt känd kommer det inte att gynna SAS på något sätt. Eurobonus är en volym-affär och om man gör saker i det dolda som straffar stora grupper kommer

Vill man begränsa uttaget av tex business class på Singapore Airlines borde man helt enkelt publicera lägre tillgång. Det skulle dels de facto minska antalet platser som tas ut, dels skulle det begränsas på ett neutralt sätt.

Man skulle också kunna begränsa tillgången genom att göra det beroende av medlemsnivån. Så länge det är en tydligt kommunincerad ändring, så påerkar det inte lojaliteten negativt. Tvärtom - det blir ju tydligt för medlemmen att en högre nivå ger attraktiva fördelar.

Det jag vänder mig mot är alltså resonemanget att "SAS borde göra det svårare för medel-svensson att ta ut bonus resor men inte för mig, eftersom jag är smartare och mer handlingskraftig". Den kommer inte att se snygg ut i Aftonbladet.

Och alternativet är annars att dessa bonusresor istället prissätts mer i linje med flygningens marknadspris. Kanske är det dags för EuroBonus att införa full dynamisk prissättning på alla bonusresor inklusive Star Alliance. Avskaffa kundtjänsten i Sveg och hänvisa alla bokningar till hemsidan. 1 poäng motsvarar 10 öre som kan användas mot revenuepriset. Dyker inte rutten upp i sökmotorn på hemsidan så är det no go. Inga mer komplexa rutter, inga mer leg för leg, inga mer bokningar som man bygger upp över tid vartefter platser släpps, etc.

Kanske är det mer rättvist om alla flygbonusprogram baserar poängens värde som en procentsats mot biljettpriset, men det kommer sannolikt också att döda lojaliteten.
Det är en möjlighet. Om problemet nu de facto är att priset för bonus platserna är problemet.

Men återigen - är det nyttigt för lojaliteten? En av de tunga argumenten för varför man ska gå med i Eurobonus och köpa fler och dyrare resor med SAS är att man kan ta ut bonus resor.
För att det argumentet ska fungera bra behöver det vara tydligt hur stor insats kunden behöver göra och hur mycket värde kunden får för det. Det är därför det finns poängsystem, för det går för de flesta att räkna på den valutan och förstå vad jag får för min lojalitet.

Ett dynamiskt uttagssystem blir ju kostnadsneutralt för flygbolaget, men svårt för kunden att kunna förutspå vad man kommer att få. Med poäng-zonerna är det tydligt - "tjänar jag in x poäng mer, så kommer jag att kunna ta ut en resa till YYY". Men vet jag inte priset på bonusresor minskar incitamentet att dra in mer poäng - "tjänar jag in x poäng mer, så vet jag fortfarande inte vad det kommer att räcka till"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen