Några tankar så här några dagar efter när man börjar kvickna till:
1. Air France och KLM höll var i tid med ett undantag (AF1888 CDG-OTP som anlände 50 minuter sent, klagomål inlämnat). Detta underlättade väsentligen vår resa även om vi sett till att ha ordentliga marginaler på de flesta flighter.
2. Transfer på CDG och AMS var förhållandevis smidigt. AMS framstår som något bättre. Det är inte kul att anlända till CDG 2F och tvingas ta sig ut landside för att sedan återigen gå igenom säkerhetskontroll m.m. på samma terminal. Lite bökigt på CDG inför AF1888 men det tog nog inte mer än 20 minuter för oss att komma igenom säkerhetskontrollen på 2E.
3. OTP i morgonrusning är fruktansvärt. Jag stod säkert 30 minuter i säkerhetskontrollen - helt i onödan (ovana resenärer, kass struktur).
4. Servicenivån hos AF och KLM i ekonomiklass är bra och särskilt AF:s flygvärdinnor stod ut med humor och intresse. Fri servering av alkohol (tre beställningar OK på CDG-OTP). Ganska obehaglig smörgås på samma flight. I övrigt typ en påse med snacks.
5. Osannolik hög beläggning, varenda flight vi tog under helgen var full eller näst intill full.
6. KLM i Business intra-EU var riktigt trevligt. Samma mat serverades på AMS-CPH som AMS-GOT. Om det var värt uppgraderingskostnaden är en annan femma, till det hör ju att vi även fick fritt mittensäte på annars full flight. Och gardinen användes givetvis.
7. Prisnivån som sagt rimlig. Jag betalade 4689 DKK + 79 EUR för uppgraderingen för dessa sju flighter. Det finns säkert billigare sätt att nå status men det fanns ett element av tidspress här.
8. Smidigt med incheckningsautomaterna som gjorde att vi kunde skriva ut boardingkort/ändra plats till varje ny flight på AMS och CDG.
9. Usel intjäning av poäng: 1498 p för min del.
Vi planerar att göra en liknande tur nästa år. Då går vi för Flying Blue Gold.