Senaste nytt

Michelinrestauranger som inte kostar en förmögenhet

Är inte självaste definitionen på stjärnorna om de är värda en resa. Två stjärnor betyder "worth a detour" och tre stjärnor "worth a special journey". Jag har svårt att se att jag skulle göra en resa enbart för en restaurang men jag kan bra förstå att folk vill göra det, framförallt om mat & kulinarism ligger nära hjärtat och är en hobby.

Är inte självaste definitionen på stjärnorna om de är värda en resa. Två stjärnor betyder "worth a detour" och tre stjärnor "worth a special journey". Jag har svårt att se att jag skulle göra en resa enbart för en restaurang men jag kan bra förstå att folk vill göra det, framförallt om mat & kulinarism ligger nära hjärtat och är en hobby.

Precis, idéen bakom guiden var ju att folk skulle resa mer (och som en konsekvens bränna mer däck)
raka motsatsen mot närodlat osv. :)

Att göra en speciell resa enbart i syfte för att äta lunch på en Michelinrestaurang låter nog ganska korkat i mina öron med, såvida inte restaurangen i fråga erbjuder en lika omfattande meny på lunch som på middag (exempelvis Noma). Däremot kan lunch vara bra om man råkar befinna sig i en större storstad och vill beta av några Michelinstjärnor utan att låta kostnaden gå överstyr. Sen håller jag även med @Agö om att lunchen på många sätt kan agera som marknadsföring för restaurangen, där man vill försöka locka tillbaka kunden för en mer omfattande middag (och gärna i sällskap av folk). För min del som inte har möjligheten att bränna 3000+ kr för en avsmakningsmeny med tillhörande vinpaket, så känns en lunchmeny för ett par hundralappar betydligt mer överkomligt :)
Å andra sidan resor du en omväg för att resa med turkish. Igen tycker jag du är alldeles för snabb att döma människor som idioter och korkade.

The Fat Duck kör samma meny och tyvärr samma priser under lunchen. Det bästa med att äta lunch där är att man är sådär roligt eftermiddagsfull på tåget hem ;).

Jag tycker lunch på finkrog är alldeles lysande. Samma kök, samma matsal, samma serveringskultur i brist på bättre utryck. Dinner by Heston har familjen provat på och nu senast Juni i New York. Hur bra som helst. När notan skall multipliceras med antalet familjemedlemmar är finlunch ett väldigt bra alternativ. Dessutom får man som tidigare nämnts en fnissig eftermiddag, inte att förakta.

Toppen